Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mammatillE
tack snälla allihopa för fina svar. blir så himla glad för att ni tar er tid. och det är så skönt att "prata" med människor som tänker likadant. har ingen släkt eller vänner som sjalat mycket eller tänker riktigt likadant, så det är skönt att prata med er och få lite stöd i hur vi tänker. :heart: :heart: :heart:
Av mammatillE
ellla skrev:Ja, du har ju faktiskt kånkat runt på henne i hela nio månader! Otroligt vad bortskämd hon måste vara *ironi*

Hon har ju faktiskt bara varit oburen ett par veckor!

Det där löser sig! Lycka till och lita på dig själv!
Ja helt sant! Tack :heart:
Av mammatillE
cinclus skrev:Tänker lite på hur absurt det skullr låta om det handlade om just vatten!

"Va?! ger du honom vatten nu igen, han har ju just druckit? Ska du skämma bort honom? Han kommer ju att vilja ha vatten jämt och ständigt som du håller på!"

Och att ett vanligt tips då vore att ställa ett glas vatten utanför dörren, så att han visste att det finns ju där...
Hahahaha :D
Av Althea
Jag är imponerad över att ni tar diskussionen!
Fast jag tycker inte att man alltid måste göra det.
Sjalandet får jag bara positiva kommentarer om. Svarar rätt surt annars.
Sömnen diskuteras.Jag säger bara att 2-åringen inte är redo för eget rum, eller att han har dålig sömn helt enkelt, det har jag med och den äldre generationen också! Om det är någon jag bryr mig om som släktingar brukar jag säga att jag minns hur det var att vakna upp helt skräckslagen och ensam.
Som en bisats är ettan ett sådant barn som pratar med folk i kassakön och på bussen, han är så trygg och öppen. Han har fått och får all närhet han vill och det är bra för honom. Det är fakta. Sedan kan folk babbla och tycka, det är egentligen ointressant.
Av Zarabi
Och om barnen vill sova hos en tills de är 8 år, vad gör det?
Jag blir så knäpp på sådana uttalanden. Jag njuter av varenda natt jag får snusa bredvid mina småttingar (vilket sker alldeles för sällan), jag behöver bara tänka på att det kommer en tid då de inte vill längre, å jisses vad jag kommer att sakna det då! :heart:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Humle skrev:Jag tror att folk som säger du skämmer bort henne ibland menar det som beröm, bebisar ska vara bortskämda med närhet liktsom. Jag fattade inte att de menade så med första barnet men nu kan jag höra att folk säger orden med värme i rösten och ibland lägger till att det är ju så det ska va efteråt.
Det tror jag med. En del säger det ju med ett leende.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
AuroraTiger, klagar folk på att S ammar för ofta? :whut: Hon är ju pyttepytt. :hmm:

Jag kan förstå om folk tycker att min unge ammar ofta för hon är inne i någon tuttgalen fas (men jag kan inte förstå vad de har med det att göra).

Ang samsovning så sa "lilla prinsessan" på barnkanalen en så klockren sak häromdagen när hennes föräldrar tyckte hon skulle sova i sitt rum.

"men varför får ni stora sova tillsammans och jag som är liten måste sova ensam?"
Av gnurf
det var en rätt rolig tråd på familjeliv nyligen som med ironi konstaterade att det var så jobbigt att sambon krävde att få samsova....
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Emma_oh skrev:AuroraTiger, klagar folk på att S ammar för ofta? :whut: Hon är ju pyttepytt. :hmm:

Jag kan förstå om folk tycker att min unge ammar ofta för hon är inne i någon tuttgalen fas (men jag kan inte förstå vad de har med det att göra).
"Ska hon äta IGEN?" får jag höra allt som oftast. Mest av mina egna föräldrar iofs, och de kan jag med att föreläsa för. ;) De tyckte att jag ammade D ofta också, och han åt inte alls lika ofta som S (säkert delvis för att jag inte var lika bra på att se hans tidiga signaler, och så fick han napp rätt tidigt också). Nu när jag tjatat om humant digivningsmönster och hur kort tid det tar att smälta bröstmjölk minns de att de fick höra samma saker när D var bebis och håller tyst ;)
Användarens profilbild
Av tweed
Auroratiger skrev:
Emma_oh skrev:AuroraTiger, klagar folk på att S ammar för ofta? :whut: Hon är ju pyttepytt. :hmm:

"Ska hon äta IGEN?" får jag höra allt som oftast. Mest av mina egna föräldrar iofs, och de kan jag med att föreläsa för. ;) De tyckte att jag ammade D ofta också, och han åt inte alls lika ofta som S (säkert delvis för att jag inte var lika bra på att se hans tidiga signaler, och så fick han napp rätt tidigt också). Nu när jag tjatat om humant digivningsmönster och hur kort tid det tar att smälta bröstmjölk minns de att de fick höra samma saker när D var bebis och håller tyst ;)
Det där med hur tätt man ammar är verkligen också något där man tydligen kan "skämma bort" bebisar ja. Att amma fritt har väldigt olika innebörd för olika personer och många verkar tro att det bara handlar om att man inte slaviskt ammar efter klockan :? En bebis kan ju inte få äta två ggr med en halvtimmes mellanrum, nej, minst två timmar måste det gå. Och så gnäller de över att bebisen är gnällig på kvällarna. Det är iaf då mina har laddat inför natten och velat amma mer eller mindre konstant, för det varierar ju under dagen.
Av ABs C
kvarnvik skrev:
Auroratiger skrev:

Det där med hur tätt man ammar är verkligen också något där man tydligen kan "skämma bort" bebisar ja. Att amma fritt har väldigt olika innebörd för olika personer och många verkar tro att det bara handlar om att man inte slaviskt ammar efter klockan :? En bebis kan ju inte få äta två ggr med en halvtimmes mellanrum, nej, minst två timmar måste det gå. Och så gnäller de över att bebisen är gnällig på kvällarna. Det är iaf då mina har laddat inför natten och velat amma mer eller mindre konstant, för det varierar ju under dagen.
Signe ammade inte särskilt ofta, särskilt inte med sjalbarnsmått mätt. Men ändå tillräckligt för att min svägerska skulle fråga "ska hon äta nu igen?" nån förmiddag när jag satte mig med henne. Varpå jag kunde konstatera att jo, nu när vi ska fika då vill hon amma. Förra gången hon ammade var när vi åt frukost. Så ja, tremånadersbebisen vill äta lika ofta som de vuxna i familjen. Himla konstigt och ofta hon äter... :roll: :?

Nästa bebis ska få bo naken i sjalen oavbrutet, och så ska jag lära mig sjalamma, och sen kan folk skita i vad den där lilla bulan på min mage gör eller inte gör. :-) *tycker*
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Auroratiger skrev:
Emma_oh skrev:
EmmaMaria skrev: Min mamma sa "Det ser så obekvämt ut för henne att sitta så där i sjalen". Jag undrade varför hon då sover så i upp till fyra timmar samt lovade att undvika att bära min mamma så. Jag tror de flesta menar väl men tycker att alla borde göra som de gjorde (i vissa fall pga osäkerhet).
"Min" BVC-sköterska säger att föräldrarna vet bäst och tycker sjalandet är jättebra (liksom en barnortoped jag pratat med) :heart:
Jag har nog aldrig hört någon som tycker att det ser obekvämt ut för barnet.
Vanligast är:
"där sitter han/hon bra"
tätt följt av "åh jag vill också bli buren sådär hö hö hö" i olika varianter...
De negativa kommentarerna brukar sträcka sig till "är det inte tungt?" och "är du inte rädd att tappa henne/honom?"
Samma här. Eller så ler de glatt. Ofta äldre människor, av någon anledning.
I övrigt får jag många positiva kommentarer, på ICA, bvc mm :)
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
ABs C skrev:
Signe ammade inte särskilt ofta, särskilt inte med sjalbarnsmått mätt. Men ändå tillräckligt för att min svägerska skulle fråga "ska hon äta nu igen?" nån förmiddag när jag satte mig med henne. Varpå jag kunde konstatera att jo, nu när vi ska fika då vill hon amma. Förra gången hon ammade var när vi åt frukost. Så ja, tremånadersbebisen vill äta lika ofta som de vuxna i familjen. Himla konstigt och ofta hon äter... :roll: :?
Det kanske kommer ifrån när rekommendationen var mat var 4:e timme (lyckligtvis ignorerade mina föräldrar råd av det slaget, jag vill fortfarande ha mat oftare än så)?
ABs C skrev:Nästa bebis ska få bo naken i sjalen oavbrutet, och så ska jag lära mig sjalamma, och sen kan folk skita i vad den där lilla bulan på min mage gör eller inte gör. :-) *tycker*
:lol: Storebror tillbringade mycket tid i början i bara blöja och solhatt snuttandes/ätandes i sjalen. :tumup: Funkar dock sällan med lillasyster. Hon får inte lika bra grepp plus att det är för kallt för att göra ute tycker jag.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?