Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SCSI
Nu när Joel börjar bli lite stor hör jag rätt många kommentarer bakom ryggen om att det ser tungt ut eller att han börjar bli lite stor att bäras så - när jag har honom på mage framför allt, vilket jag oftast har när jag vet med mig att vi ska ut och in i butiker t.ex, eftersom jag lätt vill kunna reglera värmen på honom med mössa och stuff... och det är allt fler som frågar mig rakt ut om det inte är tungt oxå.
Det gulligaste igår var nog en tant när vi stod i kö i en butik, som började prata lite om att hon sett mig bära flera ggr och frågade lite om sjalar och sånt, och sen avslutar det hela med att undra om jag varit i nåt land där de bär sina barn... jag blev helt ställd och svarade att man faktiskt bär sina barn i Sverige... :hmm:
Av Clee
SCSI skrev:Nu när Joel börjar bli lite stor hör jag rätt många kommentarer bakom ryggen om att det ser tungt ut eller att han börjar bli lite stor att bäras så - när jag har honom på mage framför allt, vilket jag oftast har när jag vet med mig att vi ska ut och in i butiker t.ex, eftersom jag lätt vill kunna reglera värmen på honom med mössa och stuff... och det är allt fler som frågar mig rakt ut om det inte är tungt oxå.
Det gulligaste igår var nog en tant när vi stod i kö i en butik, som började prata lite om att hon sett mig bära flera ggr och frågade lite om sjalar och sånt, och sen avslutar det hela med att undra om jag varit i nåt land där de bär sina barn... jag blev helt ställd och svarade att man faktiskt bär sina barn i Sverige... :hmm:
:vågen: :rock:
Användarens profilbild
Av Faegis
(Återuppväcker den här tråden, för jag gillar den)

Jag har inte burit mitt barn så länge (för han har inte funnits så länge) och bär mest i en diskret svart Beco när vi är ute, men jag tycker att man får trevliga kommentarer precis hela tiden. Det är framför allt gamla tanter och afrikanska kvinnor som kommenterar att det ser så väldigt mysigt ut, och affärsinnehavare som ropar "Söti, söti, söti!" över hela butiken eller berättar att man i norra Iran bär barnen på ryggen, i en stor sjal.
Igår satte sig en tant från Eritrea bredvid mig på spårvagnen för att berätta att det var bättre att bära på ryggen än på magen, för så gjorde man i Eritrea. Hon visade hur man hivade upp barnet på ryggen, och sedan sätter man bara kläderna runt. Jag sade att jag tyckte det var bra att bära på magen för att man ser hur barnet mår då, men hon sa att antingen hör man att barnet gråter, eller också sover det. Sedan satt vi och småpratade och hade trevligt hela vägen in till stan.
Sammanlagt har jag pratat med lika många trevliga främlingar under en månads barnbärande som jag annars gjorde under ett helt år, och då bor jag ändå i den väldigt trevliga och pratsamma staden Göteborg. Det är helt klart ett oväntat plus med bärandet.
Av mly
Så härligt Faegis!
Jag fick höra i måndags, att jag kunde få låna en mycket bättre sele än becon, en babhy björn för i den går det att bära barnet framåt...
Sen fick jag också frågan om hur jag skulle ta mig hem, jag har ju ingen barnvagn med mig... Men hon som sa det sista kom på sig själv rätt fort...
Bar sonen på ryggen under bärjackan häromsistens och passerade två herrar som fascinerat tittade på oss och fällde kommentaren: Det var något nytt. Ja, det finns då nått för alla
Användarens profilbild
Av moggleif
emmy_ackevik skrev:Så härligt Faegis!
Jag fick höra i måndags, att jag kunde få låna en mycket bättre sele än becon, en babhy björn för i den går det att bära barnet framåt...
Sen fick jag också frågan om hur jag skulle ta mig hem, jag har ju ingen barnvagn med mig... Men hon som sa det sista kom på sig själv rätt fort...
Det där med bättre sele var roligt. :D
Undra hur hon tänkte där, egentligen... :hmm:
Användarens profilbild
Av SCSI
Faegis skrev:framför allt gamla tanter och afrikanska kvinnor som kommenterar
Det är intressant - jag har aldrig fått kommentarer från afrikanska kvinnor (inte ens när jag mött såna som själv bär), däremot flera ggr från afrikanska män som lovordat hur bra det är bära.

Det börjar komma rätt många nya på öppna förskolan (de flesta börjar gå på babycafét, som vi är för gamla för nu... sen vågar de sig så småningom dit på andra dagar när vi är där) som kommenterar mitt bärande, men alla är positiva och fascinerade och jag vet inte HUR många gånger jag fått demonstrera ryggknyt med Joel... :) Han är ju världens mest tacksamma unge att göra det med, han ligger still på ryggen för det mesta. Vi tar oss ju fram så inomhus oxå förresten, jag sätter mig framför honom och säger åt honom att hoppa upp (eller så kastar han sig bara upp på ryggen utan att jag erbjuder honom, om tillfälle ges och han tycker att vi ska nånstans), sen hänger han som en liten apunge på min rygg. :loving:

Vanligaste kommentaren just nu måste vara "Det där har du gjort några gånger..." när det diskuteras hur svårt det verkar att knyta en sjal.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
SCSI skrev:
Faegis skrev:framför allt gamla tanter och afrikanska kvinnor som kommenterar
Det är intressant - jag har aldrig fått kommentarer från afrikanska kvinnor (inte ens när jag mött såna som själv bär), däremot flera ggr från afrikanska män som lovordat hur bra det är bära.
Samma här.
Afrikanska män kommer fram och berättar hur deras mödrar bar dem och hur mysigt det var. Jag har aldrig fått kommentarer av afrikanska kvinnor.

Ibland när jag i mina västerländska kläder med barn på ryggen möter en traditionellt klädd afrikansk kvinna med sitt barn i vagn kan jag inte låta bli att undra vad hon tänker. Tycker hon att jag är knäpp som bär? eller kul att jag bär? bär hon ibland och önskar hon att hon också valt att bära den dagen (så som jag själv alltid tänker om jag vagnar och möter en sjal)?
Faegis skrev:(Återuppväcker den här tråden, för jag gillar den)

Jag har inte burit mitt barn så länge (för han har inte funnits så länge) och bär mest i en diskret svart Beco när vi är ute, men jag tycker att man får trevliga kommentarer precis hela tiden. Det är framför allt gamla tanter och afrikanska kvinnor som kommenterar att det ser så väldigt mysigt ut, och affärsinnehavare som ropar "Söti, söti, söti!" över hela butiken eller berättar att man i norra Iran bär barnen på ryggen, i en stor sjal.
Igår satte sig en tant från Eritrea bredvid mig på spårvagnen för att berätta att det var bättre att bära på ryggen än på magen, för så gjorde man i Eritrea. Hon visade hur man hivade upp barnet på ryggen, och sedan sätter man bara kläderna runt. Jag sade att jag tyckte det var bra att bära på magen för att man ser hur barnet mår då, men hon sa att antingen hör man att barnet gråter, eller också sover det. Sedan satt vi och småpratade och hade trevligt hela vägen in till stan.
Sammanlagt har jag pratat med lika många trevliga främlingar under en månads barnbärande som jag annars gjorde under ett helt år, och då bor jag ändå i den väldigt trevliga och pratsamma staden Göteborg. Det är helt klart ett oväntat plus med bärandet.
:app: :loving: :app:
Vanligaste:
"Oj oj oj, är det inte tungt för dig?"
(har en stor unge)

Mest oväntade:
Övre medelålders man med sur uppsyn ropar i farten: "Bra. Det är bra att bära sina barn!"

Konstigaste:
Jävligt bitter tant på spårvagnen som kommenterar alla i sin omgivning nedsättande:
"Herregud! Vad är det för något?! Ett spädbarn i en kökshandduk?!"
Användarens profilbild
Av Picea
Jag fick inte så många kommentarer när jag bar mitt yngsta barn. Trodde att det var så vanligt att folk inte kommenterade längre. Men mellandottern kommenterades ibland, vanligast var nog folk som frågade vilket märke det var på sjalen. :lol:

En trevlig som jag minns var en kvinna som utbrast helt lycklig:

-Oh, vad vackert det är när du bär så där!
Kul att läsa om alla roliga kommentarerna :app:

Vanligast är helt klart "Oh, vad det ser mysigt ut" eller nåt annat i den stilen. Är beredd att hålla med :wink:

En annan kommer från en kvinna som stod och delade ut smakportioner i en mataffär råkade titta upp och se liten i sjalen på magen och utbrister: "Du har en sån där lång halsduk!". Tog ett tag att fatta att det var sjalen som var halsduken... Hon väntade på en bebis i bekantskapskretsen så var väldigt frågvis, kanske blev en sjal i present :app:
Jag nog hålla med Faegis om mycket kommentarer hos oss :tumup: tycker att jag ser rätt mycket sjalar/ergonomiska selar här.

Min favoritkommentar fick jag från en somalisk kvinna: "det är märks att du älskar ditt barn, du visar barnet det på det bästa sättet som går" :loving:
Användarens profilbild
Av Cisco
fabriksmoln skrev:Min favoritkommentar fick jag från en somalisk kvinna: "det är märks att du älskar ditt barn, du visar barnet det på det bästa sättet som går" :loving:
:heart:
Kommentar var det inte direkt. Men häromdagen missade en av mina medpassagerare på bussen sin hållplats eftersom hon var så upptagen med att titta nyfiket och förundrat på mig och min bärjacka med bebisen innanför. Som tur är ligger hållplatserna tätt här. :D
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 37

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?