Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zandrama
Jag har mest burit i långsjal, brun gauze har blivit mest använd, men även Stork Vicky. Förra året hade jag dock privilegiet att få bära i läderbög.

Bild

Bild

Det var dock Knut, 1,5 månad, och inte Svante, 3,5 år, som åkte läderbög. Knut låg i vagga på magen, bärdonet är gjord för nån sorts sidsittade på ryggen, men det gick bra ändå. Tyvärr tror jag inte att vi tog nån bild på det! :whut:
Användarens profilbild
Av Rosalinda
Kharmion skrev:Som påtalats i den här tråden redan verkar det som att höftbärande varit det vanligaste under medeltiden. Den här bilden visar dock ryggbärande i sjal.

Bild

Eftersom tyg, som ju också påpekats, inte var något man gödslade med direkt, lär det ju vara någon form av kortsjal. Finns det någon här som har tips på hur man skulle kunna tänkas knyta en sådan, och hur lång/bred den borde vara för att det skall fungera? Ungen sitter ju väldigt högt och sjaländarna ser ut att gå över axlarna. Men om man bara knyter ihop dem framtill lär man väl strypa sig själv?

(Bilden är för övrigt tidigt 1300-tal, om någon undrade.)
Jag tycker det ser ut som om sjalen är knuten runt huvudet på bäraren. :hmm: Ser ut som en knut på sidan av huvudet...
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Rosalinda skrev:
Kharmion skrev:Som påtalats i den här tråden redan verkar det som att höftbärande varit det vanligaste under medeltiden. Den här bilden visar dock ryggbärande i sjal.

[img]http://www.bl.uk/learning/images/mediev ... ary-lg.jpg[/img

Eftersom tyg, som ju också påpekats, inte var något man gödslade med direkt, lär det ju vara någon form av kortsjal. Finns det någon här som har tips på hur man skulle kunna tänkas knyta en sådan, och hur lång/bred den borde vara för att det skall fungera? Ungen sitter ju väldigt högt och sjaländarna ser ut att gå över axlarna. Men om man bara knyter ihop dem framtill lär man väl strypa sig själv?

(Bilden är för övrigt tidigt 1300-tal, om någon undrade.)
Jag tycker det ser ut som om sjalen är knuten runt huvudet på bäraren. :hmm: Ser ut som en knut på sidan av huvudet...
Men är det inte det tyget hon har kring håret och huvudet som är knutet där? :hmm:
Användarens profilbild
Av Kharmion
Jag tror också att det är huvudduken som är knuten där.

Jag testade att knyta en kortsjal över ena axeln och under andra armen, men hur jag än placerar knuten gör den ont och det känns som om det blir svårt att andas med all vikt över bröstkorgen. Så det får nog bli långsjal ute på stan, och kortsjal i reenactmentlägret när man måste vara korrekt för turisternas skull.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Kharmion skrev:Jag tror också att det är huvudduken som är knuten där.

Jag testade att knyta en kortsjal över ena axeln och under andra armen, men hur jag än placerar knuten gör den ont och det känns som om det blir svårt att andas med all vikt över bröstkorgen. Så det får nog bli långsjal ute på stan, och kortsjal i reenactmentlägret när man måste vara korrekt för turisternas skull.
För att bära på ryggen menar du då eller? För kortsjalen kan väl även användas likadant som en ringsjal för att bära på höften? Det borde ju också vara korrekt tänker jag.
Eller tänker jag knas nu?
Användarens profilbild
Av Kharmion
Ja, när jag bär på ryggen, menar jag. Höftbärande finns det ganska många bilder på. Till exempel den här med en randig sjal:
Bild
Men jag har inte lyckats få till det, Liv bara tippar in mot min mittlinje hela tiden, och det blir så tungt då. Men vi har ju ett tag på oss att öva, i och för sig.
Användarens profilbild
Av tinaw
Det kan vara lättare att bära torso eller över båda axlarna. Lättare att få till. Bultband bärs som omslutet kryss på ryggen, så jag skulle nog tycka att en långsjal i rätt färger var ok tidsenlig. Jag har en 3,50 brunrandig linnesjal i fiskbensväv om du behöver låna nåt.
Av Smultronbarn
Jag svarade lite i en annan tråd på samma ämne, men lägger in mitt svar här också. :tumup:

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... a&start=15
Smultronbarn skrev:Jag frågade Gotvik (Göteborgs medeltidsförening) för jag blev så nyfiken på detta själv. Svaret jag fick var följande (av föreningens fd ordförande):
Karen Larsdatter som har samlat på sig länksidor med bilder på olika saker ur medletida material culture som hon kallar det har en samling med bilder på just baby slings:
http://www.larsdatter.com/slings.htm

Just de här exemplen är från 12-1300 och frammåt.
De bärs inte riktigt som en modern bärsjal, men uppenbarligen så hade man tyger som hjälpte till att bära barnen när de var för små för att gå.
Rimligtvis hade man väl något liknande även innan. Det är ju ganska basic på många sätt.

Mvh,
Malin
Sidan i länken ser lite rörig ut, men det fanns en hel del där bara man letar. Även om allt inte är strikt "vikinga" så kan det finnas annat som kan användas. Finns länkar med bilder till bla museer och Web Art Gallery. :D
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag klippte ut några av delarna där de bar barn.
Det verkar vara främst två varianter.
Kortsjal

Bild Bild

och de här banden. Något sånt kanske man borde fixa? :hmm: Någon som gjort det eller har några bra idéer om hur man går tillväga?

Bild Bild
Användarens profilbild
Av tinaw
Emma_oh skrev:
och de här banden. Något sånt kanske man borde fixa? :hmm: Någon som gjort det eller har några bra idéer om hur man går tillväga?
Det är vanliga bultband, "bärband". De är 10 cm breda eller så. Man kan bära så i sjal också.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
tinaw skrev:
Emma_oh skrev:
Det är vanliga bultband, "bärband". De är 10 cm breda eller så. Man kan bära så i sjal också.
Jag har sett typ såna på tex bilder från djungler men aldrig i verkliga livet. Så "vanliga" bultband/bärband kanske stämmer men det säger inte mig så mycket. :rodna:
Jag har faktiskt sett en bära så med sjal men jag tänkte om man vill nörda ner sig och göra tidsenliga, hur skulle man göra då?
Användarens profilbild
Av Asia
Puffar lite

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?