Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solanna
Jag tror helt klart att det finns ett samband, inte minst för att AP-föräldrastilen som många här använder i mer eller mindre utsträckning inspirerar till att både amma länge, bära mycket och samsova. Huruvida det finns en omedveten koppling, alltså att man kommer på att både bära och amma, alldeles av sig själv tror jag är svårare att säga, men det skulle inte förvåna mig. Närhetstörstande barn är ju ofta inkörtporten till AP, dvs barn som inte vill ligga i vagnen och inte accepterar bröstsubstitut som nappar, nappflaskor eller snuttar. Är man då lyhörd som förälder så anammar man ju ofta hela kitet med bärande, långtidsammande, samsovande etc.

Själv bar jag min äldsta son mest i BB-sele och senare på en hipseat och i en sutemisele. Jag ammade honom till att han var 2 år och 3 månader då jag blev gravid med tvåan och fick otroligt ömma bröst. Tvåan har fått åka sjal från första dygnet och ammas fortfarande helt fritt och min plan är minst två års amning lite beroende på hur saker och ting faller sig.
Användarens profilbild
Av Cecilia
Veronikak skrev:
Cecilia skrev:
Veronikak skrev:Nej, sambandet gäller förstås inte lika mycket inom en familj. blablabla
fast om jag får lägga mig i nu igen :oops: så uppfattar jag det som att det är ett samband. :hmm: "Närhet-är-bra-gruppen" ser jag just som det som är sambandet, liksom.
Ja, jag trodde att det var typ det jag skrev... :oops:
Ja, det var ju det du skrev. :idea: Förlåt, jag är visst lite förvirrad! :oops: Och jag tänkte ju som du.

Det jag menade var egentligen att jag skulle ha svarat på Helenas inlägg. *virrhöna*
Användarens profilbild
Av zandrama
Det är väldigt intressant att läsa om det här och alla tankar kring det. Själv tror jag definitivt på ett samband, vilket vet jag dock inte riktigt.

Jag passar dock inte in i din målgrupp eftersom Vidar självmant slutade amma vid 9 månader, troligen pga att jag var gravid då (testade pos på hans 7-månaders dag). Burit har vi dock gjort från början, testade redan på bb, men han gillade inte vagga, så det blev inte så mycket buret i sjal då, dessto mer i armarna. Samsovit har vi också gjort från början, plastbaljan på BB användes mest till förvaring... :roll:
Med lillebror hoppas jag dock kvala in eftersom jag har som mål att amma åtminstone 1,5 år, men det visar sig väl, det viktigaste är att ett tidigare amningsavslut isåfall är lillebrors initiativ och inte mitt.

Nu ska jag sluta babbla... :blahblah:
Användarens profilbild
Av naimiez
Amade Wilma i 18 månader trots att jag fick pumpa de första 6 veckorna då hon var prematur.....hon åkte inte sjal förräns vid 7 månader då jag inte visste om sjalar.....

Theo åkte sjal till frukosten på BB och åker väldigt sällan vagn,....mest sjal.....jag har ammat honom i 8½ månad och kommer att försätta till minst 18 månader om han vill ;-)
Användarens profilbild
Av Akleja
Jg ammade nr 1 (-97) i 14 månader och då fanns inte sjalar i mitt medvetande. Men bar honom mycket på armen.... :roll:
Fick sedan sex år senare veta, när nr 2 kom, att det fanns något som kallades AP...Tror liksom övriga att om man vill vara nära sina barn och inte följa den övriga strömmen s.a.s så ammarna man nog lite längre än övriga, för att det känns mest rätt i hjärtat.
Användarens profilbild
Av Ingetora
Cecilia skrev:Sen vet jag att bvc ska föra in det i sin data, men trots att min bvc-sköterska är relativt duktig på amningsfrågor så slutade hon att fråga mig om amningen innan jag slutat amma. :roll: Statistiken torde lätt bli väldigt missvisande när man kollar de siffrorna, tyvärr. Många ammar ju, som man säger, i garderoben. :(
När min 02:a skulle på nån bvc-koll, tror han var runt året, började vår sköterska samtalet med frågan "ni ammar väl inte längre?" och tittade strängt på mig. Så jag kan inte tänka mig att socialstyrelsen vet att han ammade till 2,5 års ålder. :lol: Så synd att de inte för statistik som sträcker sig så långt man faktiskt ammar egentligen!

Vill också tro att det finns ett samband mellan bärande - långtidsamning - samsovning, och nu när det finns mycket information om nära föräldraskap så kan ju de som söker även få mycket stöd och nya infallsvinklar vilket borde leda till att sambandet blir tydligare och tydligare. Kanske? Eller så leder det till att föräldrar som har en helt annan syn på sitt föräldrarskap väljer att plocka någon del av detta och då syns ju inte sambandet alls lika tydligt? *s*
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?