- sön jan 28, 2007 12:44
Jag tror helt klart att det finns ett samband, inte minst för att AP-föräldrastilen som många här använder i mer eller mindre utsträckning inspirerar till att både amma länge, bära mycket och samsova. Huruvida det finns en omedveten koppling, alltså att man kommer på att både bära och amma, alldeles av sig själv tror jag är svårare att säga, men det skulle inte förvåna mig. Närhetstörstande barn är ju ofta inkörtporten till AP, dvs barn som inte vill ligga i vagnen och inte accepterar bröstsubstitut som nappar, nappflaskor eller snuttar. Är man då lyhörd som förälder så anammar man ju ofta hela kitet med bärande, långtidsammande, samsovande etc.
Själv bar jag min äldsta son mest i BB-sele och senare på en hipseat och i en sutemisele. Jag ammade honom till att han var 2 år och 3 månader då jag blev gravid med tvåan och fick otroligt ömma bröst. Tvåan har fått åka sjal från första dygnet och ammas fortfarande helt fritt och min plan är minst två års amning lite beroende på hur saker och ting faller sig.
Själv bar jag min äldsta son mest i BB-sele och senare på en hipseat och i en sutemisele. Jag ammade honom till att han var 2 år och 3 månader då jag blev gravid med tvåan och fick otroligt ömma bröst. Tvåan har fått åka sjal från första dygnet och ammas fortfarande helt fritt och min plan är minst två års amning lite beroende på hur saker och ting faller sig.
Susanne, mamma till Viggo (juli-03), Dante (juni-06) och Eira (feb-10)
Bär i Hemsydd MT à la BäraNära och Svart Sutemi
Bär i Hemsydd MT à la BäraNära och Svart Sutemi