- fre aug 10, 2012 09:33
. Nu har jag sökt vidareutbildning mot textil produktutveckling och konfektionsindustrin och kommit in
.
Textilhögskolan i Borås har några distanskurser som är väldigt bra, bla Textil materiallära, de är på heldistans med ett eller två obligatoriska närvarotillfällen (labb/tenta). Där finns också kurser och utbildningar med föreläsningar på plats om man har möjlighet att vara på plats. Det är den skolan som gäller om man vill vidare mot konfektions-, beklädnads- eller annan textil produktutveckling, entreprenörskap eller produktion
.
Ingrid skrev:Jag är utbildad skräddare och hade många lärare var yrkesverksamma i modebranschen innan eller parallellt med lärarjobbet vilket var jättebra för oss eleverRawa skrev:Jag har inga länkar tyvärr, inga publika länkar i alla fallDet låter som en väldigt intressant bok! Men just nu är jag för trött och sliten pga av min allmänt arbetsamma situation privat, så jag skulle inte jag orka läsa en bok på engelska nu. I så fall får jag ta det om ett halvår, när det borde ha lättat. Du har inte något tips på någon litteratur på svenska också, Rawa? Går du på någon textilutbildning, det verkar så? Du verkar kunna allt det där som jag skulle vilja veta ocksåmen jag kan rekommendera boken Fabric Refecense för den som är verkligt intresserad! Den är en genomgång av egenskaper och produktionsprocessen för de flesta textila fibrer vi använder idag samt produktionsprocessen från fiber till garn/tråd vidare till tyg och efterbehandlingar. Den är verkligen inte eco-fokuserad utan är en bred genomgång med fokus på textila matieral och dess egenskaper.
![]()
Skulle vara roligt om du hade något tips på någon bra enstaka kurs som man kunde läsa om det här med textilberedning och produktion. Jag har varit inne på att läsa det på distans någon gång för att komplettera mina kunskaper i miljö och kemi, och som räcker ganska långt när det gäller att bedöma miljöaspekter, men jag kan tyvärr alldeles för lite om hur textilproduktion går till för att riktigt kunna få till det.

Textilhögskolan i Borås har några distanskurser som är väldigt bra, bla Textil materiallära, de är på heldistans med ett eller två obligatoriska närvarotillfällen (labb/tenta). Där finns också kurser och utbildningar med föreläsningar på plats om man har möjlighet att vara på plats. Det är den skolan som gäller om man vill vidare mot konfektions-, beklädnads- eller annan textil produktutveckling, entreprenörskap eller produktion

Knasmamma, textilnörd och väsenslik novis.
med
5 år &
4 år