Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tjoffsann
CrazyMagpie skrev:
thepal skrev:Förresten, behövs det en bred sjal för att fixa ryggknytande eller räcker det med 60 cm?
Didysjalarna är ju bara 5 cm bredare o de tycker jag inte att det är några problem alls att knyta med så 60 cm bör funka fint, åtminstone det är omslutna knytningar du ska göra. :D
Vet inte hur breda mina sjalar är :roll: Men omslutet kryss funkar med alla :tumup: gissar att de är ca 60 cm allihop utom Zaran (som väl är 70...) för den tyckte jag var jättebred när jag fick den... Ryggsäck har jag bara knutit med en Indio som jag inte vet bredden på, men smalare än Zaran skulle jag tro
Användarens profilbild
Av LiselotteM
Jag är också en nybörjare på ryggbärande, men får till det bra nu - tack vare hjälp här på forumet i höstas! Tack alla ni som hjälpte mig då. Tråden jag startade hette något i stil med "Den perfekta sjalen för ryggbärande?".

Den här knytningen har blivit min absoluta favorit:

http://www.youtube.com/watch?v=0h-QqZms ... ature=plcp

Jag knyter precis som hon, men avslutar med en tibetansk knut över bröstet. På så sätt tycker jag att det blir maximal avlastning och det känns inte som om sjalen någonsin håller på att glida av axlarna. Jättebra när man till exempel dammsuger med barnet på ryggen, tycker jag. Jag har lärt mig att svinga upp dottern på ryggen och vet exakt var jag ska placera henne på sjalen (cirka åttio centimeter från mittenmärket) numera innan jag svingar både henne och den upp på ryggen.

Jag hade tidigare en sjal som jag inte tyckte funkade för ryggknytning. Vet inte om den var för hård i tyget eller för smal. Det var en Aldoria, vävd. Efter tips i tråden i höstas här på sjalbarn köpte jag en Zara Niike, 4,6 meter. Den är perfekt att bära på ryggen med, tycker jag (jag har i och för sig väldigt liten erfarenhet av andra vävda sjalar). Zaran är bredare än Aldorian, alldeles lagom bred, tycker jag själv. Den är också precis lagom lång så att jag får till den tibetanska knuten över bröstet. Lillan brukar få åka på ryggen när jag diskar, städar eller går till mataffären och ibland somnar hon där. Det är så mysigt!

De senaste två dagarna har hon dock protesterat och vill inte ALLS upp på ryggen. Så fort jag sätter henne på sjalen och ska svinga slingrar hon sig och ormar sig så pass att det inte är lönt för mig att försöka övertala henne, just då. Jag vet att Lillan älskar att vara på ryggen, hon är bara lite tvärtemot just nu (nyss fyllda ett år och har upptäckt att det går att protestera mot saker och att protester får effekt). Något tips från någon, månne, om hur man får en slingrigt barn mer medgörligt så att man får upp vederbörande på ryggen och hinner knyta? Nu pratar jag inte om att övertala ett barn som på riktigt inte VILL, utan ett barn som nog egentligen vill men OCKSÅ vill protestera :-).
Användarens profilbild
Av LiselotteM
Mätte just min rygg-favvo Zara Niike på mitten eftersom jag inte vet exakt hur bred den är. Lite svårt att mäta eftersom tyget är lite skrynkligt och ganska stretchigt. Jag får det till att den är cirka 67 cm bred. Är det en bred eller en smal Zara? Perfekt för mig och min ettåring, hur som helst!
Användarens profilbild
Av kristinek
LiselotteM skrev:Mätte just min rygg-favvo Zara Niike på mitten eftersom jag inte vet exakt hur bred den är. Lite svårt att mäta eftersom tyget är lite skrynkligt och ganska stretchigt. Jag får det till att den är cirka 67 cm bred. Är det en bred eller en smal Zara? Perfekt för mig och min ettåring, hur som helst!
Tror de gamla är 60 cm och de nya 70 cm :hmm:. Så gissar på bred..
Användarens profilbild
Av SCSI
LiselotteM skrev:Något tips från någon, månne, om hur man får en slingrigt barn mer medgörligt så att man får upp vederbörande på ryggen och hinner knyta? Nu pratar jag inte om att övertala ett barn som på riktigt inte VILL, utan ett barn som nog egentligen vill men OCKSÅ vill protestera :-).
mei tai eller sele. Går snabbare, så man slipper brottas så länge med den där ålen bak på ryggen. :)
Användarens profilbild
Av LiselotteM
mei tai eller sele. Går snabbare, så man slipper brottas så länge med den där ålen bak på ryggen. :)

Tack för tips!
Användarens profilbild
Av LiselotteM
Förlåt, thepal, om jag kapade din tråd en aning :-). Hoppas att du fått lite bra ryggbärartips av mig och andra, dock! Har du börjat med ryggsjalande nu eller är det din meitai som gäller? Blir sugen själv på att skaffa en meitai nu när Lillan ska hålla på och orma sig varje gång jag försöker få fast henne i sjalen på ryggen.
Användarens profilbild
Av thepal
LiselotteM skrev:Förlåt, thepal, om jag kapade din tråd en aning :-). Hoppas att du fått lite bra ryggbärartips av mig och andra, dock! Har du börjat med ryggsjalande nu eller är det din meitai som gäller? Blir sugen själv på att skaffa en meitai nu när Lillan ska hålla på och orma sig varje gång jag försöker få fast henne i sjalen på ryggen.

Det är ingen fara alls. Bättre att fortsätta i redan befintlig tråd än att det startas flera liknande tycker jag.

Angående ryggsjalandet så har jag inte kommit dit än. Jag tänker vänja in honom ordentligt på ryggen först så han inte får för sig att börja orma när jag inte riktigt är van knytare.
Ja och det går ju ruggigt smidigt och snabbt med meitai så det tycker jag absolut du ska införskaffa. :tumup:
Användarens profilbild
Av Andelle
Hoppas det är ok med TS att jag kapar lite till.

Jag får bara inte ordning på ryggsjalandet, kanske kan nån ge mig tips på hur jag ska lösa det? S är 14 månader och jag började försöka när hon var 2-3 månader, i perioder dagligen men bitvis har jag gett upp och kört sele istället. S blir extremt rörlig när hon kommer upp på ryggen och ålar sig ur allt, framför allt drar hon ihop benen så att knä till knä blir omöjligt, med mer vana knyter jag kanske hårdare och snabbare men hur kommer jag dit när det alltid slutar med att hon typ hänger i grenen alt. kastar sig bakåt och frigör hela överkroppen? Vrikkesikker är ingen match för henne, vad funkar då?

Hon gillar att åka sele och får jag väl till det med sjalen är hon nöjd på ryggen, men processen att komma dit är omöjlig. Bilstol och fastspänd i vagn är inte heller hennes grej, att hållas fast går helt enkelt bort, men sele funkar som sagt.

Funderar på om jag borde testa med en annan sjal, har en Zara och har haft en Paisley men jag har svårt att få till det fast och slätt med båda. I somras använde vi WBS:en på rygg och det är den som funkat bäst, nu är hon dock större och den är väldigt varm så tips på något annat vi kan testa vore toppen. Har en WBB oxå men den skär in för mycket i i mitt fläsk 8) för att det ska vara bekvämt.

Jag vill verkligen ryggsjala men just nu känns det :notworking: :hopmad: :purskis: :gaah:
Användarens profilbild
Av Kesti
Andelle: Jag har två ormar :roll: . Så det blir sele eller MT om jag bär bak eller båda. Sjal går bara om de är sjuka och avslappnat trötta, för då går det att knyta upp dem på ryggen.
Men det var inte därför jag skrev i första hand, utan jag har släta sjalar om du vill testa med dem (dock långa, en bebina regnbåge 4,6 lenny lamb tikanga med bambu 5,2 och en easycare 5,2).
Av magwalena
Imorgon ska här tränas när jag äntligen har fått tag på mina sjalar som jag glömde i husvagen sist... Men nu till frågan, tänkte göra omslutet kryss som jag har tränat på tidigare. På en del instruktioner knyter man ett kryss över bröstet och på en del mer som "ryggsäcksaxlar" vad är skillnaden? Är någon lättare att få till bra el att snabbt fixa till om babyn har somnat? Vad avlastar bättre?
Användarens profilbild
Av Andelle
Kesti skrev:Andelle: Jag har två ormar :roll: . Så det blir sele eller MT om jag bär bak eller båda. Sjal går bara om de är sjuka och avslappnat trötta, för då går det att knyta upp dem på ryggen.
Men det var inte därför jag skrev i första hand, utan jag har släta sjalar om du vill testa med dem (dock långa, en bebina regnbåge 4,6 lenny lamb tikanga med bambu 5,2 och en easycare 5,2).

S är aldrig avslappnad och trött inte ens när hon är sjuk så det måste vara det som är problemet då :Hahaa:
Ååh jag testar gärna, vi får boka dejt snart, vad glad jag blir :vågen:
Av magwalena
Har ryggsjalat hela dagen idag! Så mysigt. Har letat och provat som en galning och hittade dubbel hammock met twist + en annan most comfortable wrap back carry. Maken fick stå vid sidan och kolla så det blev bra. Höll till i förgården till husvagen, så jag var näst intill blöt i svett innan vi var klar, men det var helt klart värt det!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?