Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Christer Romson Lande
Nån fallolycka har jag inte varit om, men Isidor kom åt den nyss avstängda gasspisen med ett finger en gång när han satt i ringsjalen. :oops: Det blev en ordentlig brännskada.
Användarens profilbild
Av Anna
Jag har burit gansak mycket i sjal och sele de senaste 9 åren och har aldrig tappat något av barnen. Den vanligaste skadan i den här familjen är att barn som åker på ryggen pch böjer sig åt sidan för att se bättre slår i huvudet i dörrkarmen. Det har hänt någongong med alla våra barn :oops:
Användarens profilbild
Av kristinek
Hittills har W mest lyckats skalla mig några ggr när han ska ner i sjalen, men det gör han även utan sjal :roll:. Verkar uppenbarligen inte göra ont eftersom han fortsätter göra det :hmm:.
Idag när jag skulle bära honom på ryggen tyckte han det var en bra idé att bita mig flera ggr. Så lite otrevligt för mig kanske..men inte direkt farligt :hmm: :lol:
Användarens profilbild
Av deleine
Jag har inte varit med om några olyckor när jag burit i sjal... Att böja mig framåt när Sabrina satt på ryggen var lite en lek när hon var trött och inte kunde sova eller var less på grund av annat och hon satt då bra...

Däremot så har fästena på barnvagnen gått sönder så hela vagnen rasade ihop när jag skulle få upp den på bussen en gång. Som tur var så skadad sig inte min son då.

Det finns faror och risker med allt, speciellt när det gäller små barn, precis som med allt annat så gäller det att ha uppsikt.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Inte ens när jag har knutit som sämst har mina barn ens varit i närheten av att trilla ur, flertalet gånger har jag knutit en dålig ryggsäck där barnet suttit med ett band under armarna och ett band över var ben men inte ens då har det varit ens i närheten av att trilla ur. Ännu mindre risk har det varit när jag böjt mig framåt...

Största risken med sjal är att andra kommer fram och sliter upp sjalen för att de inte tror att barnet får luft eller försöker få ur barnet ur sjalen för att den sitter så ostadigt... För övrigt kan man också råka ut för att få höra att man är för tjock för att bära barnet får den får ju skreva så mycket med benen :roll:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
MIn man har ju, som jag berättat förut, gått med bebis i helt oknuten sjal ( :oops: ) och inte ens det var något problem för tyget låste av friktionen. :shock: 8)
Användarens profilbild
Av mandisg
Nina & lilla J skrev:Det är inte den typen av faror som vi pratar om. Men jag blev lite rädd här om dagen när J satt i sjalen på ryggen, vi var ute någon stans, och plötsligt säger hon "Juna käks!" (Junia kräks). Det gjorde hon inte som tur var, men tänk om hon hade kräkts mig över hela nacken och det hade runnit ned för min rygg och hennes mage och alla kläder... Hon hade kräkts några dagar tidigare och satt väl och tänkte på det.
Lova kräktes på ryggen när hon blev åksjuk en gång. Vi skulle möta upp min man på mitt jobb och som tur var så hade jag en extra tröja där... Sen var jag väldigt orolig första dagarna när jag bar henne till förskolan när hon slutat med blöja och hon tjoade "titt titt" (kiss kiss) massa gånger. Innan jag fattade att det var hunden som kissade (hanhund så ganska ofta).

Men ramla ur, nope, inte ens i närheten på de snart 2,5 år jag burit. Varken på mage eller rygg. Och hittills har jag aldrig själv ramlat heller och då går jag ändå i terräng ibland.
Av Ponyo
Vi hade en riktigt liten bärkille. Vi bar i allt möjligt. Vi hade aldrig en bärolycka, men däremot två läskiga vagnsolyckor. En där han gled ner och under en buss. Och en där han föll med huvudet före ner i stengolv.
Så bära känns tryggare.
Användarens profilbild
Av smurfis
Ponyo skrev:Vi hade en riktigt liten bärkille. Vi bar i allt möjligt. Vi hade aldrig en bärolycka, men däremot två läskiga vagnsolyckor. En där han gled ner och under en buss. Och en där han föll med huvudet före ner i stengolv.
Så bära känns tryggare.
:shock: :? :( ...vad läskigt med bussen! :heart: Tur att det gick bra!
Användarens profilbild
Av Emma_oh
smurfis skrev:
Ponyo skrev:Vi hade en riktigt liten bärkille. Vi bar i allt möjligt. Vi hade aldrig en bärolycka, men däremot två läskiga vagnsolyckor. En där han gled ner och under en buss. Och en där han föll med huvudet före ner i stengolv.
Så bära känns tryggare.
:shock: :? :( ...vad läskigt med bussen! :heart: Tur att det gick bra!
*ryser* fy vad otäckt! :heart:

Vagnsolycka har vi också haft där vagnen rullade iväg och ut i en tack och lov tom gata :shock: :gomma:
Av Erika H
inga olyckor på grund av sjalen, men väl en som kunde slutat illa om han inte suttit säkert fastknuten på min rygg. Ramlade själv framåt i trappan och landade på händer och knän på avsatsen längre ner. Hade jag burit honom i famnen hade det med all säkerhet blivit en tripp till akuten. Vill inte ens tänka på hur det hade varit om han åkt med huvudet före i golvet. Vi bor tre våningar upp i ett gammalt hus med stentrappa, och ingen hiss, så trappan måste forceras dagligen. Grodan har precis lärt sig att gå själv, men oftast bär vi, det går fortare...
Användarens profilbild
Av Minimumsa
smurfis skrev:
femsexsjuoått skrev:En och två gånger har jag missbedömt hur stor rygg en får när en ryggbär och krockat ungens huvud i väggen. Hen har dock aldrig blivit ledsen av det, så jag antar att det inte gjort så ont.

Däremot upplever jag ofta att folk går in barnet, speciellt på trånga spårvagnar. De ser inte att det sitter ett barn på ryggen eller magen och knör mot en som om det vore en vuxen... Det kan vara jobbigt och lite stressande men inte farligt.

Sen kan en ju också råka skada andra med sitt sjalbarn. Senast förra veckan råkade Boyes fot sparka en sittande resenär i huvudet när vi gick mellan sätena på spårvagnen! Oups!
Det där minns jag väl! Simon brukade alltid sitta och hoppa/studsa i takt med mig när jag gick vid ryggbärande i ergon. Typ som när man travar (galopperar? :hmm: ). Och samtidigt sparka ut med sina fötter åt sidorna. :lol: :loving: Jag fick dock in som rutin rätt fort att alltid lägga mina armar över hans fötter när vi var på bussar eller andra trånga utrymmen, annars sparkade han alla i vår väg. :Hahaa: 8)
Liv sparkar på folk som kommer förnära när hon sitter på ryggen. Men jag har ju lärt mig att hålla i hennes fötter när vi är bland mycket folk!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?