Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Adams mamma skrev:Nu måste jag fråga, med risk för trådkapning, vad är det för fel med att bära framåtvänt? Eller köra vagn med barnet framåt för en delen? Det dyker upp här och var i olika trådar som något givet dåligt och det stör mig inte eller så, jag bara fattar inte riktigt? I vissa sammanhang fattar jag ju, som om det är jobbigt väder, väldigt trångt, om barnet vill sova osv. men varför det skulle vara sämre rent allmänt? Jag har bara erfarenhet av ett barn, vi vände lite olika olika dagar, både i vagn och när vi bar, och jag kände mer att det handlade om hans dagsform och vilket håll det blåste/var sol från för utom när han var alldeles pytteny (typ första två månaderna kanske). Jag vill inte säga att det är helt fel, undrar bara vad jag har missat?
Men ah, du som är psykolog och forskare dessutom kommer säkert tycka det är intressant!

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psy ... 225983.svd
http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/ ... utveckling

Sök överhuvudtaget på forskarens namn så hittar du säkert mer! Kontentan är väl att det är sämre både för barnens känsla av trygghet och språklig utveckling. Sedan det här med att många föräldrar misstolkar sitt barn, så att om det vänder sig om tänker man att "aha, barnet vill sitta framåtvänt" - medan det i själva verket kanske växlar mellan att se sig omkring och se på sin förälder/den som kör vagnen.
Jos skrev:Jag hajjar till när jag ser en pyttebebis, som knappt orkar hålla upp huvudet, bäras framåtvänd i en folksamling. Med skulle inte dyka på främlingar för en sådan sak. Det finns ju i så fall massa saker man skulle dyka på folk för (pyttebebis i julhandeln på i Ikea, barn utan vantar på vintern, förälder som skäller på trött barn i mataffären osv osv). Sen finns det såklart barn somtrivs i bb och som vill bäras framåt (jag har ett sånt).

När det gäller att bb är obekvämt för föräldern så är det lite samma där... Folk går i obekväma eller för varma/kalla skor, utan mössa när det är kallt osv.

Däremot kan jag rent allmänt tycka att det är lite synd att bb har stor andel av bärselsmarknaden.
+
KATARINA skrev:Nej, absolut inte.
:iagree: I en annan tråd har jag redan utvecklat vad jag tycker om fenomenet att tycka synd om barn enbart för att de sitter framåt i en BB.
Ja, jo, jag tänker nog att de verkar vara modeoffer som väljer det välkända märket och inte tar reda på vad det finns för alternativ. Men vadå, jag har burit alla mina i BB innan jag bestämde mig för att bära mer seriöst och leta efter något bekämare. Men jag blir lite förvånad över att en del väljer att bära så små barn framåtvända. :hmm: Fast gå fram och kommentera, nej, jag är färdig med sånt. När jag var yngre skulle jag kanske haft svårt att låta bli.

Däremot undrar jag hur förälderns rygg mår! Jag höll på att bli galen då jag bar en 5-kilos i BB, nu kånkar jag på min 15-kilos-tvååring på ryggen när hon är trött eftersom det är för jobbigt att ta med vagnen. Hon älskar det och är jätteduktig på att hjälpa till, håller en hand på min axel när jag lyfter upp henne och en i hatten så att hon inte ska tappa den :loving: .

Riktigt förvånad blir jag när jag ser en bärmes, där barnet sitter som i en stol. Gör inte det barnet typ tre-fyra gånger tyngre än att bära barnet nära mot kroppen? Kanske därför det alltid är män som bär bärmes. Vet de inte att det finns mer ergonomiska grejer? Eller är jag ute och cyklar, bärmesar kanske är jättesmart konstruerade och superergonomiska? :hmm:
Clee skrev:
Adams mamma skrev:Nu måste jag fråga, med risk för trådkapning, vad är det för fel med att bära framåtvänt? Eller köra vagn med barnet framåt för en delen? Det dyker upp här och var i olika trådar som något givet dåligt och det stör mig inte eller så, jag bara fattar inte riktigt? I vissa sammanhang fattar jag ju, som om det är jobbigt väder, väldigt trångt, om barnet vill sova osv. men varför det skulle vara sämre rent allmänt? Jag har bara erfarenhet av ett barn, vi vände lite olika olika dagar, både i vagn och när vi bar, och jag kände mer att det handlade om hans dagsform och vilket håll det blåste/var sol från för utom när han var alldeles pytteny (typ första två månaderna kanske). Jag vill inte säga att det är helt fel, undrar bara vad jag har missat?
Men ah, du som är psykolog och forskare dessutom kommer säkert tycka det är intressant!

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psy ... 225983.svd
http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/ ... utveckling

Sök överhuvudtaget på forskarens namn så hittar du säkert mer! Kontentan är väl att det är sämre både för barnens känsla av trygghet och språklig utveckling. Sedan det här med att många föräldrar misstolkar sitt barn, så att om det vänder sig om tänker man att "aha, barnet vill sitta framåtvänt" - medan det i själva verket kanske växlar mellan att se sig omkring och se på sin förälder/den som kör vagnen.
Intressant! Neurobiten har jag läst om en gång i tiden, minns att vår lärare (som berättade om Clintonkonferensen) sa att nervbanor kan dö om de blir tillräckligt överstimulerade men att bebisar ofta skyddar sig genom att somna. Det har jag tänkt på lite, att det inte behöver betyda att det inte är för högljutt för att bebisen somnar. Jag väl haft det med barn svårigheter att sortera lite i bakhuvudet när jag försöker minska tv-tittandet eller åtminstone undvika sånt som är för skränigt och blinkigt men har aldrig kopplat det till vagnläge. Samma grej med behovet av att återkoppla till föräldern, det är ju inte nytt men jag har inte kopplat ihop det heller med vagnåkandet. Är väl ett bra exempel på det de tog upp i artikeln, använt vagnstunderna lite som en paus från interagerandet även om A inte åkte framåt jämt. Nu gör han det de få gånger han åker vagn men återkopplar verblalt, mycket :lol: Ledsen för ot ni andra...
nej, inte mer än som när jag och Melize var i Malmö för två veckor sedan och såg en pappa som bar bebis jäääättelångt ner på magen. Så långt ner att bebisens ben flög runt mellan pappans skrev och knän, ungefär. På riktigt. Det såg helt insane ut och slår nog alla rekord verkligen.
Eller när en vän hade en bb och barn på sig och krysset som ska sitta i ryggen var uppe i nacken på henne men hon ville ha det så.

jajks.
Jag vill antasta, mycket ofta och länge!!! Jag vill vara miljardär och köpa på mig en miljon trikåsjalar som jag kan dela ut till nya föräldrar, jag vill köpa en miljon ergonomiska selar och ge till alla som vill bära lääänge, jag är lite rabiat i mitt huvud men jag säger sällan någonting till andra när jag ser dem...
Trulsamin skrev:Jag vill antasta, mycket ofta och länge!!! Jag vill vara miljardär och köpa på mig en miljon trikåsjalar som jag kan dela ut till nya föräldrar, jag vill köpa en miljon ergonomiska selar och ge till alla som vill bära lääänge, jag är lite rabiat i mitt huvud men jag säger sällan någonting till andra när jag ser dem...
:tumup: :Hahaa:
Trulsamin skrev:Jag vill antasta, mycket ofta och länge!!! Jag vill vara miljardär och köpa på mig en miljon trikåsjalar som jag kan dela ut till nya föräldrar, jag vill köpa en miljon ergonomiska selar och ge till alla som vill bära lääänge, jag är lite rabiat i mitt huvud men jag säger sällan någonting till andra när jag ser dem...
:Hahaa:

Antasta vill jag som sagt inte, men köpa en miljon trikåsjalar och lika många ergonomiska selar och dela ut gratis på mvc, bb och bvc kanske vore något. :tumup:

Om man var miljaedär då...
Av Hell Cat
:tumup:
En del av mig vill men jag försöker fokusera på det positiv i att de bär. Och det är ändå ingen idé. Jag lyckas inte ens övertyga min egen bror. De bär sin 4-månaders på över 8 kg i BB trots att de har vår Beco butterfly II i hemmet och har haft så en tid. Men men, det är deras ryggar och barnet verkar ju ha det bra så jag försöker att ge mig. Sist jag försökte visa trikåsjal blev den glada bebisen jätteledsen så det var väl inget höjdarexempel...
Alltså. Jo, det vill jag nog. :oops: Men jag gör det inte utan mumlar bara något för mig själv. Jag är nog också drabbad av nyfrälsningsivern. :-)
Nu har jag iofs bara testat den allra enklaste BB när S var ca 5,5kg och gav upp efter 10 minuter för att det var så rackarns obekvämt. Det känns bra att ändå ha något att referera till när ämnet kommer upp så pass ofta på andras initiativ när de ser mig bära i sjal eller ergonomisk sele. :tumup:
Jag vill antasta! :fnissa:
Nu antastar jag bara släkt och vänner, och försöker frälsa så gott jag kan. Det går så där. Men jag har iallafall övertygat några om att investera i en ergonomisk bärsele istället för en BabyBjörn :D Min egen Patapum har lånats ut åt höger och vänster och har varit i både Australien och Afrika utan mig!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?