Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Freyja
Gah!!! :evil: Jag fick höra exakt samma då vi fick Vidar som inte heller ville soa i egen säng eller vagn. Han ville bli buren nästan jämt, sova tätt, tätt, tätt. Oj vad folk ojade sig.
Tji fick de, idag är han 4,5 och inte det minsta otrygg! Visserligen sover han i egen säng i vårt sovrum, men det är inget problem för oss. Han har egen säng med i sitt rum där han kan sova ibland.
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag sjalar ännu mer nu med 2:an än vad jag gjorde med min stora kille även om jag bär honom mycket också. Jag tror att bara man visar att detta tror jag på så får man inte problem med de man umgås med. :hmm:
De få gånger jag får någon slags kritik så knäpper jag av dem ganska raskt. Senast nu på symässan så fick jag frågan av någon tanta där om jag inte var rädd att tappa honom och då svarade jag inte otrevligt. Nä varför då?
Ehh, jag skoja bara sa tanten då.
Det lät inte särskilt skämtsamt...

Ett sätt att gå tillväga är att förekomma och berätta om vad du läst om de goda egenskaperna som sjalandet bär med sig. Då visar du att du har kunskapen och har gjort ett aktivt val.
Användarens profilbild
Av Blackbabe
Mosan skrev:Jag sjalar ännu mer nu med 2:an än vad jag gjorde med min stora kille även om jag bär honom mycket också. Jag tror att bara man visar att detta tror jag på så får man inte problem med de man umgås med. :hmm:
De få gånger jag får någon slags kritik så knäpper jag av dem ganska raskt. Senast nu på symässan så fick jag frågan av någon tanta där om jag inte var rädd att tappa honom och då svarade jag inte otrevligt. Nä varför då?
Ehh, jag skoja bara sa tanten då.
Det lät inte särskilt skämtsamt...

Ett sätt att gå tillväga är att förekomma och berätta om vad du läst om de goda egenskaperna som sjalandet bär med sig. Då visar du att du har kunskapen och har gjort ett aktivt val.
Men det var väl ändå inte en konstig fråga :hmm:

Jag har bara konstaterat att när och om det blir ett problem så löser vi det då. Vi är lata föräldrar som gör det som funkar för stunden.
Av surftrollet
Emma_oh skrev:
mandisg skrev:"Jag har aldrig hört någon som i efterhand ångrar att de gav sina barn för mycket närhet"
Klockrent! :vågen:
Det har jag, speciellt i sovsituationer. Flera har sagt till mig att de ångrat att de inte sömntränat barnen istället för att ligga bredvid. (Det har inte varit apropå hur vi gör.) En person har också sagt till mig att han ångrade att han burit sina barn för de ville inte sluta med det när han ville. Han hade tipsat sina barn om att inte börja bära barnbarnen.
Användarens profilbild
Av mandisg
esarina skrev:
Emma_oh skrev:
mandisg skrev:"Jag har aldrig hört någon som i efterhand ångrar att de gav sina barn för mycket närhet"
Klockrent! :vågen:
Det har jag, speciellt i sovsituationer. Flera har sagt till mig att de ångrat att de inte sömntränat barnen istället för att ligga bredvid. (Det har inte varit apropå hur vi gör.) En person har också sagt till mig att han ångrade att han burit sina barn för de ville inte sluta med det när han ville. Han hade tipsat sina barn om att inte börja bära barnbarnen.
Han får vara undantaget som bekräftar regeln då...
Användarens profilbild
Av ellla
Ja, du har ju faktiskt kånkat runt på henne i hela nio månader! Otroligt vad bortskämd hon måste vara *ironi*

Hon har ju faktiskt bara varit oburen ett par veckor!

Det där löser sig! Lycka till och lita på dig själv!
Av UlleL
När personer påstår att jag skämmer bort min barn med sjalande, långtidsamning, samsovning så brukar jag svara "Ja, jag skämmer bort dem med kärlek o närhet istället för saker"

Nu kan jag ju också köpa fina leksaker o kläder åt dem, men det är ofta som jag upplever de som påstår att jag skämmer bort mina barn med sjalande skämmer bort sina egna med materiella saker.
Av HoyaBella
"Vet du, om jag måste ta en konflikt med mitt barn så gör jag det hellre när hon är lite äldre än nu. Varför ska jag avvisa henne och göra livet jobbig för oss båda nu när hon är bäbis för att slippa ett problem som jag kanske kommer få sen!?"
Det har varit mitt lite lagom sura svar när folk kommer med anklagelser om att skämma bort bäbisen bara för att hon fick amma/bli buren/sova intill så mycket som hon ville.

Till min stora lycka är lillan en cool lugn och stabil unge - så jag har redan nu kunnat få en del "vad var det jag sa"-poänger :Hahaa: :twisted: . Fast det är ju lite fult av mig, för om hon hade varit en av världens skörare själar som vinglat fram lite otryggt i livet, trots allt, så hade jag ju ändå tyckt att det var rätt att inte avvisa hennes närhetsbehov...
Men ibland kan man väl få låtsas att allt beror på att jag är en så himla bra mamma :wink:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Emma_oh skrev:
EmmaMaria skrev: Min mamma sa "Det ser så obekvämt ut för henne att sitta så där i sjalen". Jag undrade varför hon då sover så i upp till fyra timmar samt lovade att undvika att bära min mamma så. Jag tror de flesta menar väl men tycker att alla borde göra som de gjorde (i vissa fall pga osäkerhet).
"Min" BVC-sköterska säger att föräldrarna vet bäst och tycker sjalandet är jättebra (liksom en barnortoped jag pratat med) :heart:
Jag har nog aldrig hört någon som tycker att det ser obekvämt ut för barnet.
Vanligast är:
"där sitter han/hon bra"
tätt följt av "åh jag vill också bli buren sådär hö hö hö" i olika varianter...
De negativa kommentarerna brukar sträcka sig till "är det inte tungt?" och "är du inte rädd att tappa henne/honom?"
Samma här. Eller så ler de glatt. Ofta äldre människor, av någon anledning.

"Man kan inte få för mycket kärlek och närhet" har varit mitt standardsvar när jag blivit ifrågasatt. Men just bärandet tyckte jag inte folk klankade så mycket på när D var liten - nu med S så vet de antingen att jag gör så, eller så beter jag väl mig som att det är självklart att man gör som jag gör, för nu är det ingen som klagar. Jag har inte ens tänkt på att det skulle kunna tolkas som att skämma bort att S sitter i mitt knä hela tiden, jag har ju glatt talat om för folk vilken glad och social unge hon är :)

Däremot har jag fått försvara fri amning en hel del. Särskilt med S, som ammar betydligt oftare än vad D gjorde.
Användarens profilbild
Av zink
mammatillE skrev:Jag tänker nog att om vi bär henne mycket nu så kommer hon bli mer självständig och trygg än hon annars skulle blivit. Och jag tror inte att man kan skämma bort en liten bebis.. :heart:
Du har så rätt så!!!

Jag kom ihåg nu att en kompis til mig som fick samma "råd" och gliringar (vi hade inet så mkt sådant folk runt oss) hade komit ihåg att jag en gång sagt "Vilka tonåringar sover med sina föräldrar? Eller äter bara en sorts mat? Eller vill bli burna?". Hon hade tagit fasta på det och även sagt det. Insikten att allt har sin tid.

(Sedan så vet jag att jag kom till min mor och fars säng väldigt långt upp i åren. Jag var/är märkrädd. och jag är den generationen som fick eget rum dirket hemma som nyfödd. Hm. Man ligge ri en varm och märk mage och lyssnar på hjärtslag och mumlande röster i 9-10 månader. Man kommer ut i en helt ny värld. och förväntas då vara trygg och glad i ljsu och kyl och avsaknad av mänskliga ljud att känna igen sig i? Va?!) (baksidan av avi i Sverige trots vår kolletivism hyllar självständigheten så stort - barn ska inte vara beroende av sina föräldrar och vice versa. http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a läs Boken "Är svensken människa? Gemenskap och oberoende...")

Har ngn länkat in denna anekdot? läs och njut!!!

"Springa så fort han skriker"

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a

och denna liknelse med vatten som är talande!

Vatten-liknelsen - "skämma bort" barn med närhet är inte fel

http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php? ... &sk=t&sd=a
Användarens profilbild
Av zink
esarina skrev:Flera har sagt till mig att de ångrat att de inte sömntränat barnen istället för att ligga bredvid.
Mmm. Barn är olika. Och vuxna. Vissa barn vill sova själva tiidgt verkar det som? Och vissa vuxna har svårt att sova med barn. Men oj vad vi båda gläds åt godnattstunden med sonen som ju innebär att vi läser och sedan bara ligger och myser tills han somnar. För mig är det en vila och glädje, starten på resten av kvällen. Någon dag i veckan lyxar vi till det så att den andra komem rin och lyssnar på sista boken slut åsså myser vi alal tre och vi slumrar till en stund. Sonen är ett sömnpiller för oss helt klart. Så vi är väl lite egoistiska då :oops: Men vi är lugna i att helt plötsligt en dag så vill hn ta et utvecklingssprång och sova själv o s v. Så har han gkrt med allt annat.
Användarens profilbild
Av zink
Tänker lite på hur absurt det skullr låta om det handlade om just vatten!

"Va?! ger du honom vatten nu igen, han har ju just druckit? Ska du skämma bort honom? Han kommer ju att vilja ha vatten jämt och ständigt som du håller på!"

Och att ett vanligt tips då vore att ställa ett glas vatten utanför dörren, så att han visste att det finns ju där...
Användarens profilbild
Av Humle
Jag tror att folk som säger du skämmer bort henne ibland menar det som beröm, bebisar ska vara bortskämda med närhet liktsom. Jag fattade inte att de menade så med första barnet men nu kan jag höra att folk säger orden med värme i rösten och ibland lägger till att det är ju så det ska va efteråt.
Användarens profilbild
Av zink
Humle skrev:Jag tror att folk som säger du skämmer bort henne ibland menar det som beröm, bebisar ska vara bortskämda med närhet liktsom. Jag fattade inte att de menade så med första barnet men nu kan jag höra att folk säger orden med värme i rösten och ibland lägger till att det är ju så det ska va efteråt.
Sant! Men för egen del så tycker jag att man hör och känner hyfsat när det är med värme i rösten - och inte. Det beror ju på vad de sagt inna och efter också. Men nog kan man tolka fel också - beroende på vad man oftast fått höra o s v...

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?