Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av telistant
Intressant att det är så olika. Det verkar vanligare med sjal på BB längre ner i söder. Det här är ju ändå ett universitetssjukhus vi har här så man förväntar sig på nåt sätt att de ska vara i framkant på utvecklingen och iallafall informera om eller erbjuda sjal på neonatalavdelningen och BB.

Var på BVC idag och mötte ett stort intresse av min BVC-sköterska, hon var väldigt intresserad av hur jag knöt och undrade om hon kunde hjälpa till med nåt.
Användarens profilbild
Av lilla j
Min man frågade med höjda ögonbryn: "Bärsjal på bb? Är inte det lite tidigt?" när han såg vad jag plockat fram för bb-väskan.

Jag svarade bara: "Ja, bärsjal på bb."

Nu har bebisen inte kommit ännu, men jag får väl se om det kommer några reaktioner när vi väl är där...
Användarens profilbild
Av Pilotta
Jag fick tom låna en sjal :D när jag låg på Huddinge BB för 2 år sedan. jag hade inte hunnit packa ner min egen sjal. Personalen tyckte bara att det var positivt att jag lånade sjalen och frågade om jag behövde hjälp att knyta :tumup:
Av puh
UlleL skrev:Jag fick liknande reaktioner på Sundsvalls BB. :D
Får väl se om ca två månader om de fortfarande är ovana :tumup:

Förra gången hade jag en sjal med mig, men vågade inte börja använda den där. Kände mig så osäker. Men den här gången kommer det vara ganska annorlunda. Pyret i sjal och i min säng hela tiden :heart:
Användarens profilbild
Av UWO
Jag fick känslan av att de var ovana att se sjal men försökte låtsas som att de inte var det och liksom ansträngde sig för att ta det naturligt.
Från andra föräldrar fick jag nog lite osäkra och någon ogillande blick för att vi hade sjal och inte plastbaljan. Jag tror baljan är rätt väl förankrad här. Reagerade på det när vi skulle gå de 15 metrarna mellan förlossningen och bb och de automatiskt la ner Hannes i baljan istället för att vi kunde bära honom. Tyckte det kändes konstigt (det var det enda han låg i baljan sen).
Av linamh
Sanna81 skrev:
telistant skrev:
McMorrigan skrev:Det är eg lite konstigt tycker jag..... :hmm:
Ja det var det jag också tycker, för det är inte helt ovanligt att man ser bebisar i trikåsjal på stan (iallafall dagtid då jag var hemma m Love).
Det kan väl vara så att fler än jag inte vill böka med sånt inför personalen, utan väntar tills man är hemma för att lära sig få ned bebisen i sjalen utan att bryta benen på den i lugn och ro? Om vi får fler barn kanske den packas ned i BB-väskan i och för sig, men då kan vi ju redan knyta.
Här är en till.
Användarens profilbild
Av Mirjam
linamh skrev:
Sanna81 skrev:
Det kan väl vara så att fler än jag inte vill böka med sånt inför personalen, utan väntar tills man är hemma för att lära sig få ned bebisen i sjalen utan att bryta benen på den i lugn och ro? Om vi får fler barn kanske den packas ned i BB-väskan i och för sig, men då kan vi ju redan knyta.
Här är en till.
:iagree:
Vi hade med oss sinon i BB-väskan till M men det blev aldrig aktuellt att joxa med den på BB fast vi var kvar flera dagar. Däremot fick R åka flera gånger på det knappa dygn vi stannade denna gången. Inga reaktioner alls.
Användarens profilbild
Av Stark
Nu vet jag hur det är med sjal här :( . Jag fick veta att jag gärna skulle upp och röra på mig, men lämnade jag rummet måste bebis ligga i plastbalja! Detta för tänk vad som skulle hända om jag ramlade när jag bar på henne! Då svarade jag att då lämnar jag inte rummet. Och det gjorde jag inte heller om det inte var för provtagningar på F.

däremot fick hon åka bärpåse redan dag ett och trikåsjal när vi kom hem dag två. På sjukhuset låg hon mest i mina armar eller i min säng.
Av puh
Cilia skrev:Nu vet jag hur det är med sjal här :( . Jag fick veta att jag gärna skulle upp och röra på mig, men lämnade jag rummet måste bebis ligga i plastbalja! Detta för tänk vad som skulle hända om jag ramlade när jag bar på henne! Då svarade jag att då lämnar jag inte rummet. Och det gjorde jag inte heller om det inte var för provtagningar på F.

däremot fick hon åka bärpåse redan dag ett och trikåsjal när vi kom hem dag två. På sjukhuset låg hon mest i mina armar eller i min säng.
Men hallå? :siishah: Hur tänker de? Varför skulle du ramla? Vad händer när du bär henne i famnen då? Hur ska du göra när du kommer hem? Skickar de medplastbaljan då? :hmm:

:fnissa:
Användarens profilbild
Av milimina
räser är född i karlskoga och där var alla väldigt förtjusta i sjalen och tyckte det såg så mysigt ut - en bm ville veta var man kunde köpa dem för hon skulle tipsa sin dotter! när jag stötte på henne nån timme senare hade hon redan letat upp loomas sida och var eld och lågor :lol:

jag bar mest runt henne i sjal, hon åkte balja från förlossningen till rummet och en stund när jag var i duschen, i övrigt sjal eller min säng det dygn vi var där. på kvällen var det hon och jag och mello :mrgreen:
Användarens profilbild
Av telistant
puh skrev:
Cilia skrev:Nu vet jag hur det är med sjal här :( . Jag fick veta att jag gärna skulle upp och röra på mig, men lämnade jag rummet måste bebis ligga i plastbalja! Detta för tänk vad som skulle hända om jag ramlade när jag bar på henne! Då svarade jag att då lämnar jag inte rummet. Och det gjorde jag inte heller om det inte var för provtagningar på F.

Men hallå? :siishah: Hur tänker de? Varför skulle du ramla? Vad händer när du bär henne i famnen då? Hur ska du göra när du kommer hem? Skickar de medplastbaljan då? :hmm:

:fnissa:
Jag fick iofs också höra att jag inte skulle bära A i sjalen när vi först kom till bb (han åkte sjal dit på sin pappa o mamman åkte rullstol) men jag var väldigt yrslig. Klarade bara korta stunder på fötterna från början. Men efter 12h så sjalade jag honom. Man känner ju vad man klarar.
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
Fick bara positiva reaktioner, men många blickar som kan tolkas på flera sätt (eller var det var det jag som nybliven hormon pumpad mamma som blir kvar dag efter dag pga personalbrist för den hjärt undersökning som krävdes för hemgång, som tolkade blickarna så). "Min" BM på hotellet var nyfiken och ville veta var man kunde köpa sjal (hon hade en vännina som väntade barn). Men det var flera som todde att jag stoppat ner honom i en t-tröja :roll:.
Användarens profilbild
Av Sarai
anxy skrev:BB i Göteborg har också trikåsjalar som de lånar ut
Har de det nu? När vi låg på Mölndal för ganska precis två år sedan fanns det en lapp på anslagstavlan, men när jag frågade visste inte BM vad jag pratade om. Tur att jag hade med egen. :) Reaktionerna var annars ganska svala. Jag såg nog blickar, de undrade var jag hade gjort av honom, men det fick bara en positiv kommentar.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?