Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av anna m
karro54 skrev:I somras någon gång när vi hade sjalträff i stadsparken här i stan såg vi en mamma bära så. Framåtvänd bäbis i trikåsjal...! Det kanske håller på att bli en fluga... :roll:
På moby wraps hemsida bärs barnen så. Och i deras instruktionshäfte också tror jag... :hmm:
Användarens profilbild
Av Cillan
anna m skrev:
karro54 skrev:I somras någon gång när vi hade sjalträff i stadsparken här i stan såg vi en mamma bära så. Framåtvänd bäbis i trikåsjal...! Det kanske håller på att bli en fluga... :roll:
På moby wraps hemsida bärs barnen så. Och i deras instruktionshäfte också tror jag... :hmm:
Det är ju egentligen inte så konstigt om barnen bärs frammåtvänt om hemsidor och instruktioner visar så. Kanske skulle skicka den där artikeln som länkas till här ibland om hur barnets rygg utvecklas till hemsidor som visar frammåtvänt.

Edit: Den här menar jag http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25
Användarens profilbild
Av lillvilda
Det är så tråkigt med den här bära framåt trenden. Jag blir orolig för de små bebisarna varje gång jag är in i nordstan i gbg, kan ni tänka er hur en bebis ska bli i huvudet efter att ha hängt framåtvänd genom nordstan en lördag :whut: . Det måste ju brinna små säkringar i bebbeskallen efter alla de intrycken. Jag har 2 pojkar som man kan kalla krävande barn kanske, speciellt första sonen. Han skulle se allt annars blev han skit arg. Från 2 månader gallskrek han i vagnen för han inte såg nått å från 3 mån försökte han häva sig över kanten i liggdelen för att se mer. Så fort han kunde stå med stöd stod han i vagnen för att se allt. Men vänd MOT MIG i mei taien har alltid funkat för han kunde vrida sig å se bra ändå. Sen kunde jag se att efter nån timme i myllret på stan så skärmade han av och la ner huvudet mot mig. Hur skyddar sig en bebis framåtvänd när intycken blir förmånga :hmm:
Användarens profilbild
Av Cillan
lillvilda skrev:Det är så tråkigt med den här bära framåt trenden. Jag blir orolig för de små bebisarna varje gång jag är in i nordstan i gbg, kan ni tänka er hur en bebis ska bli i huvudet efter att ha hängt framåtvänd genom nordstan en lördag :whut: . Det måste ju brinna små säkringar i bebbeskallen efter alla de intrycken. Jag har 2 pojkar som man kan kalla krävande barn kanske, speciellt första sonen. Han skulle se allt annars blev han skit arg. Från 2 månader gallskrek han i vagnen för han inte såg nått å från 3 mån försökte han häva sig över kanten i liggdelen för att se mer. Så fort han kunde stå med stöd stod han i vagnen för att se allt. Men vänd MOT MIG i mei taien har alltid funkat för han kunde vrida sig å se bra ändå. Sen kunde jag se att efter nån timme i myllret på stan så skärmade han av och la ner huvudet mot mig. Hur skyddar sig en bebis framåtvänd när intycken blir förmånga :hmm:
Det är nog just det många inte tänker på (förutom att ben/ryggställningen blir fel), att bebisen kan få för mycket intryck och att bebisen inte själv kan välja att vända bort sig. Många tänker nog bara att bebisen är nyfiken och vill se och att det då är så bra med bärselen för då kan bebisen se.
Användarens profilbild
Av karro54
Tiz skrev:
karro54 skrev:Mina kopisar tycker det är dyrt att köpa sja, 'det är ju dyrt för lite tyg...' Men de går alla runt och bär i BB, det tycker jag är dyrt för den kan de ju bara använda max 6 månader... :? Dessutom klagar de på att de får så ont i ryggen...
Så får man köra med argumentet: Vad brukar kvalitétstyg kosta metern? Det är ju högkvalitéts tyg på ca 5 meter.

Annars blir jag också mörkrädd när jag ser folk som bär sina barn i BB. De är uteslutande burna framåtvända. Tycker det har vänt ganska mycket. När jag bar Ville så såg man iallafall bärsjal nån gång ibland och bar man i BB så fanns det iallafall de som bar barnen mage mot mage. Jag ser det inte längre alls :( Har varit både i Gbg och Stockholm och i Linköping de senaste månaderna och inte sett en enda sjal men massor av BB och framåtburna barn.

Jo en brukar jag se ;) Bissa!

Jag tror det stavas marknadsföring... tyvärr.

Men varför ha barnen framåtvända, för det är som sagt mer en regel än undantag numera, synd att det sprider sig till sjalandet. Då har man ju redan tappat alla fördelar att bära med sjal och kan lika gärna ha en oergonomisk BB.
Jag har också sjalat i Bbg när jag hälsar på mor och far. Men jag har aldrig sett någon annan göra det... Men jag vet ju att det finns fler som gör det där... :D
Användarens profilbild
Av Wickz
Fast Ixa skulle aldrig nu (eller efter hon blev typ ett halvpr gamal) gå med på at bli buren innår kroppen. hon vill vara framåtvänd och då är det ju detvi går på
Användarens profilbild
Av Cillan
Wickz skrev:Fast Ixa skulle aldrig nu (eller efter hon blev typ ett halvpr gamal) gå med på at bli buren innår kroppen. hon vill vara framåtvänd och då är det ju detvi går på

Fast då bär man väl på ryggen när barnet är så stort att h*n vill vara framåtvänd eller? Det är väl det som är grejen att man inte ska bara framåtvänt utan på ryggen? Då kan barnet ändå ta skydd bakom ryggen när det blir för mycket.
Användarens profilbild
Av busflickan
Jag förstår inte heller hur man kan bära en liten bebis framåtvänd i t.ex. Nordstan! :shock: Jag var där i förra veckan med dottern och hon blev helt hysterisk. Slutade med att jag bar henne på magen i selen, vilket hon annars aldrig går med på. Hon borrade in huvudet i mitt bröst och sneglade bara upp korta stunder. :heart:
Användarens profilbild
Av Sami
stämmer gott... de behöver inte se allt och eftesom de är små små barn så har de inte vett att sluta titta när det bli förmycket om man inte är lyhörd och ser till att de har en reträtt att ta till... De vill ju så klart kolla hela tiden... och kan de då inte "blunda" så kollar de ännu mer och ännu mer.. och till sist har de fått fömycket och ingen fattar varför ungen skriker!

att då bära på höften är ju då ett bättre alternativ för då kan de kolla bakåt framåt men ändå luta sig framåt och gömma sig hos bäraren när det känns bra.. kan de göra det så kikar de fram i sin egen takt och blir inte totalt utlämnade till alla intryck som rusar emot dem...

Jag har inte en aning om varför man envisas med att visa dessa framåtvända bilder? Inte en susning faktiskt är det av praktiska skäl? att man ser både barnet och bäraren samtidigt?
Användarens profilbild
Av Cillan
... inte bara en utan TVÅ som bar bebisen/barnet mage mot mage.... i Gbg. En på centralstationen och precis i undergången från nordstan till centralen. Å det såg så mysigt ut. Jag glodde säkert ihjäl mig för det var så härligt att se någon bära i grodställning och sjal :love:. Jag tänkte nästan gå fram och säga hur härligt det såg ut men jag vågade inte, var rädd att de som bar skulle tycka att jag var knäpp.

Tänk om det var några härifrån som jag såg.
Användarens profilbild
Av Wickz
busflickan skrev:Jag förstår inte heller hur man kan bära en liten bebis framåtvänd i t.ex. Nordstan! :shock: Jag var där i förra veckan med dottern och hon blev helt hysterisk. Slutade med att jag bar henne på magen i selen, vilket hon annars aldrig går med på. Hon borrade in huvudet i mitt bröst och sneglade bara upp korta stunder. :heart:
Fast alla barn är olika. Min dotter avskyr verkligen tunnelbanan för att det är så mycket folk, hon är 22 månader nu. Jag håller henne nära inåt kroppen då självklart...
När hon var liten ville hon verkligen vara utåt ute på stan för att se alla.

Cillan skrev:
Wickz skrev:Fast Ixa skulle aldrig nu (eller efter hon blev typ ett halvpr gamal) gå med på at bli buren innår kroppen. hon vill vara framåtvänd och då är det ju detvi går på

Fast då bär man väl på ryggen när barnet är så stort att h*n vill vara framåtvänd eller? Det är väl det som är grejen att man inte ska bara framåtvänt utan på ryggen? Då kan barnet ändå ta skydd bakom ryggen när det blir för mycket.
Nja ryggen har inte alls varit populär och dessutom har man inte koll på barnet på samma sätt då. Jag har aldrig känt att jag fått ut något vidare av att ha dottern på ryggen, då kan jag inte ha ryggsäck utan att få ont. Och inget som fungerat att knyta heller (inget hon velat).

Kan kan med rätt gottsamvete konstatera att jag haft dottern i sjal, vänd utåt när hon var mindre. Nu skulle min rygg nog dö och hon skulle nog inte må lika bra av det. Dessutom fungerar ju rygg bättre nu (fast med sele).
Användarens profilbild
Av Monique29
Tycker det är dags att sätta press på sjaltillverkarna och säljarna.
Vi är ändå en stor marknad.
Det är oergonomiskt och skadar.
Oansvarigt.
Av Staxson
doc skrev:Stackars bebis.
Tycker att det är riktigt tråkigt att ingen pratar om att bära i sjal. Det existerar liksom inte. Har aldrig hört varken MVC eller BVC fröknarna prata om att bära i sjal. Däremot babybjörn...
På mitt BVC rekomenderar de sjal till föräldrar som har barn med kolik tex. Fast ingen av dem har nånsin knutit en sjal och jag tror inte de har sett en heller :hmm: ....... förän jag tog med till mitt BVC och visade upp tre olika sjalar :vågen: (vävd lång, trikå & ring)
Nu har jag faktiskt fått BVC att köpa in ett par sjalar så föräldrar ska få kunna prova hur det är och se ifall de kanske kan tycka att det är nått för dem :tumup:
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Staxson skrev:
doc skrev:Stackars bebis.
Tycker att det är riktigt tråkigt att ingen pratar om att bära i sjal. Det existerar liksom inte. Har aldrig hört varken MVC eller BVC fröknarna prata om att bära i sjal. Däremot babybjörn...
På mitt BVC rekomenderar de sjal till föräldrar som har barn med kolik tex. Fast ingen av dem har nånsin knutit en sjal och jag tror inte de har sett en heller :hmm: ....... förän jag tog med till mitt BVC och visade upp tre olika sjalar :vågen: (vävd lång, trikå & ring)
Nu har jag faktiskt fått BVC att köpa in ett par sjalar så föräldrar ska få kunna prova hur det är och se ifall de kanske kan tycka att det är nått för dem :tumup:
:tumup: Toppen bra. För det finns nog dom som tänker tanken, men inte skaffar en för att dom inte provat och inte vill lägga dom pengarna på något dom inte vet om dom/barnet kommer gilla.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?