Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
jag71 skrev:Lilla O vägde runt 2,3 när hon föddes och jag hade xomslut 2 till henne också. Kanske jag gjorde så för att det var enklare att ha ne knytning som jag kunde bära en och en eller båda samtidigt.
Nånstans runt 2,5 kilo skiftade jag också till xomsl2. Då var det plötsligt lättare.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Tack för råd och gratulationer...

nu vet jag vad omslutet x2 är och provar nog båda modellerna...
eftersom han är infektionskänslig så är vi mest på rummet, men kan ta med honom till det gemensamma köket på helger o kvällar, då är det nästan bara vi här.

på rummet är han på min eller sin pappas mage mest hela tiden, med mat var 3e timme urpumpning av brösten däremellan, mat till oss och mys på magen så har vi inte så mycket mer tid till att förflytta oss.

men vi kanske får gå ut om nån vecka... vi får se, han ammar en del varje mål nu utom ett nattmålen, då han sover sig igenom... och vi sondar honom så han får i sig det han behöver.
snart är han uppe i sin födelsevikt... 1964g! :D stora killen!
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Tack för råd och gratulationer...

nu vet jag vad omslutet x2 är och provar nog båda modellerna...
eftersom han är infektionskänslig så är vi mest på rummet, men kan ta med honom till det gemensamma köket på helger o kvällar, då är det nästan bara vi här.

på rummet är han på min eller sin pappas mage mest hela tiden, med mat var 3e timme urpumpning av brösten däremellan, mat till oss och mys på magen så har vi inte så mycket mer tid till att förflytta oss.

men vi kanske får gå ut om nån vecka... vi får se, han ammar en del varje mål nu utom ett nattmålen, då han sover sig igenom... och vi sondar honom så han får i sig det han behöver.
snart är han uppe i sin födelsevikt... 1964g! :D stora killen!
Användarens profilbild
Av Beckah82
Emmamedhunden skrev: snart är han uppe i sin födelsevikt... 1964g! :D stora killen!
:lol: Duktig kille hehe så svårt att sätta sig in i när man inte haft någon premis själv, att tycka det är stort alltså *s* . Min vägde ju 4680 gram när han föddes, lite kontrast.

Skönt att det går bra framåt :-)
Användarens profilbild
Av tinaw
Är han ovanligt infektionskänslig av någon särskild orsak (förutom prematuritet)?
Användarens profilbild
Av Elinea
Beckah82 skrev:
Emmamedhunden skrev: snart är han uppe i sin födelsevikt... 1964g! :D stora killen!
:lol: Duktig kille hehe så svårt att sätta sig in i när man inte haft någon premis själv, att tycka det är stort alltså *s* . Min vägde ju 4680 gram när han föddes, lite kontrast.

Skönt att det går bra framåt :-)
När Linnéa vägde över 4 kilo tyckte jag att hon blivit jättestor :D Hade svårt att förstå då hur folk kunde tycka att hon var så liten, men nu när jag ser 4 kilos bebisar tycker jag att de är pyttesmå, så allt är ju relativt.
Användarens profilbild
Av Elflin
Grattis till sonen! Jag hade också velat ha en sjal när vi låg på neo, men dels visste jag inte om att det fanns :oops: och sen hade L syrgas hela tiden så då var vagnen bättre att lägga tuben under.
Han är ju stora killen nu, födelsevikt är bra!
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
tinaw skrev:Är han ovanligt infektionskänslig av någon särskild orsak (förutom prematuritet)?
Nä inte speciellt känslig, men vi tar inte ut honom på avdelningen i veckorna, eftersom vi bor på barn och det kan komma snoriga barn dit :wink: , så då är han med oss på rummet eller i "sköterskornas" fikarum, på kvällar o helger är det lugnt och då får han komma med oss.
Det är nästan bara vi som bor här, och de har all tid i världen för oss!

Gått ut har vi inte heller gjort ännu.

Han är matglad och ökar nu varje dag :D än så länge... tempen verkar han oxå kunna hålla bättre nu, han har vattenbädd i sängen med en temp på 38 grader.

tror vi kanske provar sjalen idag... med smokingen inerst...

skrev mina förlossningssymptom på "vi föräldrars" sida... under gravid, tänkte att om jag vetat att det kan kännas som det gjorde för mig så hade vi åkt in snabbare, nu åkte vi 23.50 och han var ute 01.04, och vi har 12 mil till BB... råkade skriva fel på vi för... skrev 9 mil där... tur att det inte var vinter :)

Varför föder man för tidigt?
Har frågat många här på lassa, men inget svar ger något egentligt svar. Jag skuldbelägger inte mig, men det verkar som de är försiktiga med orsaker pga att de tror att man kanske gör det.

Någon som har förslag på namn? det blir nog Philipp i andra namn efter pappa, farfar är från tyskland.
Användarens profilbild
Av tinaw
Aha, ja då förstår jag att ni håller er på rummet mest!

Det finns många skäl till att man föder för tidigt. Om vi håller oss till orsakerna till för tidig spontan förlossning och struntar i tillväxthämning och liknande skäl (dvs när barnet helt enkelt inte mår bra i magen och man därför väljer t ex igångsättning eller akutsnitt) så kan det bl a bero på:

Infektion hos mamman
Infektion hos barnet
Missbildning hos barnet
Cervixinsufficiens, dvs försvagda livmodertapp
Missbildning i livmodern
Sjukdom hos mamman, tex diabetes
Flerbörd (tvillingar osv)
Kromosomrubbningar hos barnet

Att tex stress kan spela en viss roll är sant, men i grund och botten handlar det om andra saker. Ofta hittar man ingen orsak alls. Vi vet helt enkelt för lite om vad som startar förlossningar överhuvudtaget, men det pågår en del spännande forskning nu.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
:(
Har provat att sätta honom i sjalen med smokingbältet innerst,
men huvudet får liksom inte ngt stöd, tyget blir för otight just där,
är brösten ivägen? :roll:
ska jag tighta in tyget där, tycker jag knyter på mig rätt tight, så sen får jag knappt i honom... stackarn...

halvagga? borde inte det fungera bättre när han är så liten o lealös?
det är ju bara väldigt korta stunder... mat var 3e timme och matningen tar 30 min minst, sen mys på magen, pumpa ur mjölk för mig (till hans sond) och sen är det inte så mycket tid kvar till blöjbyte o nästa mål mat, jag kanske oxå behöver äta däremellan...

2 kilo passerat idag!

Tina!
såg att du sålde tygblöjor? Har du några ministl?
Har vikisar som jag kan klippa mindre, men skulle behöva byxor till, kanske hemstickade ullisar?
Har du ngt på lager som du vill sälja?

mvh emma
Användarens profilbild
Av tinaw
Emmamedhunden skrev::(
Har provat att sätta honom i sjalen med smokingbältet innerst,
men huvudet får liksom inte ngt stöd, tyget blir för otight just där,
är brösten ivägen? :roll:
ska jag tighta in tyget där, tycker jag knyter på mig rätt tight, så sen får jag knappt i honom... stackarn...

halvagga? borde inte det fungera bättre när han är så liten o lealös?
det är ju bara väldigt korta stunder... mat var 3e timme och matningen tar 30 min minst, sen mys på magen, pumpa ur mjölk för mig (till hans sond) och sen är det inte så mycket tid kvar till blöjbyte o nästa mål mat, jag kanske oxå behöver äta däremellan...

2 kilo passerat idag!

Tina!
såg att du sålde tygblöjor? Har du några ministl?
Har vikisar som jag kan klippa mindre, men skulle behöva byxor till, kanske hemstickade ullisar?
Har du ngt på lager som du vill sälja?

mvh emma
Det är axelbanden som håller upp huvudet och tightar in det, men om du vill kan du sätta på sjalen utbredd och ha den ända upp till armhålorna och dra åt överkanten, så får du den maximalt åtdragen just där.

Har tyvärr inga tygisar kvar i premisstrl! Jag har ett preemiemönster jag kan rota fram ifall du är intresserad (fast det är för PUL-byxor)?

Tycker du att halvvagga funkar så kör på det! Det finns ingen patentlösning som passar alla! Har du vikt hela sjalen på längden innan du tar på den? Det kan förenkla när de är så små. Du skulle kunna ha honom i X-omslut 2 med axelbanden innerst, hela sjalen dubbelvikt (minst, kanske trippelvikt t o m) och sittande groda/mage mot mage i ett av axelbannden. Inne i vecket, med smokingbandet utanför.

2 kg :D :D :D :D :vågen:! Det är ju jättestort! Grattis!
Användarens profilbild
Av jag71
Två kilo! Låter bra. Då börjar jag kunna förstå hur liten killen är.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
:?:
Jag tycker han blir så väldig ihopkurad... och att huvudet åker ner så långt mot hakan så jag nästan blir orolig om han ens kan andas...
men han sover gott i allafall och verkar inte lida :)
jag har honom rätt högt upp så högt jag kan ha sjalen (armhålorna) hans huvud hamnar mot mina bröst och resten av honom ostkrokar sig runt brösten med fötterna o rumpan precis nedanför. jag har honom i groda och x ytterst. tycker jag fått till det ok. kollat i spegeln.
han har ju varit ihopkurad i magen med... men ändå?
tips eller ska det vara så här, antar att han blir lite mer upprätt när han är stabilare i kroppen.
Användarens profilbild
Av tinaw
Han kan vara hopkurad, men han ska inte säcka ihop över lungorna. Be nån av barnsköterskorna som är bra att kolla ifall du är orolig. Gruntar han? Om inte sitter han antagligen rätt OK. Man kan behöva dra åt lite över ryggen så att den verkligen får stöd.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?