Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Alven
Beckah82 skrev:
Alven skrev:Jag har använt sjal istället för babyskydd vid några tillfällen, men det var för att det var det minst dåliga alternativet just då. Taxiresor utan bilbarnstol. Då kändes det bättre att ha bebisen i sjalen/selen istället för att ha henom löst i bilen liksom.

Men babyskydd/bilbarnstol är ju alltid förstahandvalet, nåt annat vore ju helt sjukt...

Nja jag skulle nog hellre avstå från den resan. Olyckan kan ju lika gärna vara framme vid det tillfället än något annat.
Ibalnd har man helt enkelt inte något val. Hur skulle vi ta oss från flygplatsen i Kairo till hotellet till exempel? Visst kan man avstå från att resa helt, men det tycket jag faktiskt inte att det är värt. Men alla får göra sina egna prioriteringar.
Användarens profilbild
Av Elin G
Alven skrev:
Beckah82 skrev:
Alven skrev:Jag har använt sjal istället för babyskydd vid några tillfällen, men det var för att det var det minst dåliga alternativet just då. Taxiresor utan bilbarnstol. Då kändes det bättre att ha bebisen i sjalen/selen istället för att ha henom löst i bilen liksom.

Men babyskydd/bilbarnstol är ju alltid förstahandvalet, nåt annat vore ju helt sjukt...

Nja jag skulle nog hellre avstå från den resan. Olyckan kan ju lika gärna vara framme vid det tillfället än något annat.
Ibalnd har man helt enkelt inte något val. Hur skulle vi ta oss från flygplatsen i Kairo till hotellet till exempel? Visst kan man avstå från att resa helt, men det tycket jag faktiskt inte att det är värt. Men alla får göra sina egna prioriteringar.
Jag håller också med. Vi har gjort det en gång. Alternativet var att sitta på stationen i Ljusdal hela natten. Det kändes liksom inte som nåt alternativ...
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Helen skrev:Det finns en tråd om detta innan..
huga, det gör mig mörkrädd.
Barnet blir mos om du slungas framåt mot instrumentpanelen eller mot framförvarande säte.
Eller av airbagen...

Nej, några sådana galningar har jag aldrig sett. Däremot passerade jag så sent som i går en ung, vacker mamma som satt i en stor, dyr Merca med sin lilla dotter i knäet. Hej hopp. (Fast det var väl en tvåsits så det förstår man ju att det inte gick in någon bilbarnstol! :roll: )
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Fast på vilket vis är bussen säkrare? Barn i vagn, säte eller sjal på bussen sitter väl inte heller så vidare säkert? Även om jag givetvis använder bälte och stolar till killarna i bilen så kan jag inte helt förstå den totala upprördhet som finns bland folk över hur andra åker bil och sen tar de bussen och sitter där obältat... Visst är bussen större än en bil, så om en buss och en bil krockar så tar bilen störst skada, men på bussen sitter så gott som alla obältade. Trots att det är olagligt och våra bussar numer har bälten. Det betyder att det kan komma någon annan farandes och träffa mitt huvud och bryta min nacke eller knäcka mitt ryggstöd och därmed ryggrad, eftersom ryggstöden inte är avsedda för en sådan belastning. (Av samma skäl måste ju alla i en bil vara bältade, för att skydda de andra om man nu inte bryr sig om sin egen välfärd). Och har alla med sig babyskydd på bussen också?
Av Lilla trollets mamma
Har bara läst TS, och aldrig hört talas om ngn som gjort så, låter livsfarligt
Men det jag tänkte på, var att jag har för mig att det som rekomenderas på bussar är, om man sjalar, att barnet ska sitta i sjalen och bältet ska inte vara om barnet... Borde inte det vara lika farligt egentligen :hmm:

Förlåt om jag kapar tråden...
Av Lilla trollets mamma
Oj, såg att man tagit upp om bussresor nu, sorry!

Och jo, jag skulle hellre sjala än att låta sonen sitta i min famn löst i bilen (om man nu var tvungen att välja)
Användarens profilbild
Av Helen
JPL skrev:Fast på vilket vis är bussen säkrare? Barn i vagn, säte eller sjal på bussen sitter väl inte heller så vidare säkert? Även om jag givetvis använder bälte och stolar till killarna i bilen så kan jag inte helt förstå den totala upprördhet som finns bland folk över hur andra åker bil och sen tar de bussen och sitter där obältat... Visst är bussen större än en bil, så om en buss och en bil krockar så tar bilen störst skada, men på bussen sitter så gott som alla obältade. Trots att det är olagligt och våra bussar numer har bälten. Det betyder att det kan komma någon annan farandes och träffa mitt huvud och bryta min nacke eller knäcka mitt ryggstöd och därmed ryggrad, eftersom ryggstöden inte är avsedda för en sådan belastning. (Av samma skäl måste ju alla i en bil vara bältade, för att skydda de andra om man nu inte bryr sig om sin egen välfärd). Och har alla med sig babyskydd på bussen också?
Visst, jag tycker du har helt rätt. Är det så att när man är van vid en viss sak så reagerar man när något är annorlunda? :hmm:

Själv skulle jag inte åka med små barn utan bilbarnstol om inte situationen verkligen krävde det, jag skulle inte heller cykla med barn i sjal, men jag skulle utan tvekan gå på bussen med dottern på ryggen.

OchdDet finns säkert någon statistik som talar om hur stor risk det är att trilla om man står upp i en buss (med tanke på vissa chaffisars glädje för pedalerna) jämför det med risken att krocka med en personbil.. blir säkert en intressant uträkning
Användarens profilbild
Av Elin G
JPL skrev:Fast på vilket vis är bussen säkrare? Barn i vagn, säte eller sjal på bussen sitter väl inte heller så vidare säkert? Även om jag givetvis använder bälte och stolar till killarna i bilen så kan jag inte helt förstå den totala upprördhet som finns bland folk över hur andra åker bil och sen tar de bussen och sitter där obältat... Visst är bussen större än en bil, så om en buss och en bil krockar så tar bilen störst skada, men på bussen sitter så gott som alla obältade. Trots att det är olagligt och våra bussar numer har bälten. Det betyder att det kan komma någon annan farandes och träffa mitt huvud och bryta min nacke eller knäcka mitt ryggstöd och därmed ryggrad, eftersom ryggstöden inte är avsedda för en sådan belastning. (Av samma skäl måste ju alla i en bil vara bältade, för att skydda de andra om man nu inte bryr sig om sin egen välfärd). Och har alla med sig babyskydd på bussen också?
Fast buss är ju mycket säkrare. Dels är den större, men framförallt (och delvis för att bussen är just så stor) är antalet allvarliga bussolyckor extremt få. Bussförare har oftast större körvana, de sitter högre och har därmed bättre överblick och de distraheras inte av barn på samma sätt som jag när jag kör bil. Kolla statistiken, det var flera barn som dog i bilolyckor i Sverige förra året (trots att de satt i babyskydd), men var det ens nån som dog i en bussolycka?
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Jag försöker inte jämföra buss med bil, jag är bara förvånad över hur oerhört låg tolerans folk har kring att åka med barn osäkert i bil och sen utan att tveka åker buss istället. under min första grav då jag fortfarande hängde på FL kune det hete typ "jag skulle aaaldrig åka med mina barn obältade ens på en parkering!" (och fy alla andra som inte har lika höga standards som jag).

Alla bor inte i stan heller utan åker buss i 90 km/h till och från stan flera gånger i veckan. Vi gör det tex...

Jag propagerar verkligen inte för att folk ska börja åka osäkert i bilar men lite perspektiv skadar inte.
Användarens profilbild
Av Elin G
Apelsin skrev: Fast det blit svårt att jämföra det tror jag, de flesta som åker buss åker nog nne i en stad där man kör max 50, det är väl 'ndå inte så ofta någon tar emd sig pyttisar på långfärdsåkningar i buss som man gör emd bil?
Jag har varit och åkt landsvägsbuss i 90 km/h idag t ex. Här ute där vi bor är det inte alls ovanligt med småttingar på bussarna (som kör på landsväg 70 km/h och motorväg 90 km/h), särskilt om man ska in till stan.
Användarens profilbild
Av Annika80
Auroratiger skrev:
Helen skrev:Det finns en tråd om detta innan..
huga, det gör mig mörkrädd.
Barnet blir mos om du slungas framåt mot instrumentpanelen eller mot framförvarande säte.
Eller av airbagen...

Nej, några sådana galningar har jag aldrig sett. Däremot passerade jag så sent som i går en ung, vacker mamma som satt i en stor, dyr Merca med sin lilla dotter i knäet. Hej hopp. (Fast det var väl en tvåsits så det förstår man ju att det inte gick in någon bilbarnstol! :roll: )
Jag såg en familj åka förbi mig på gatan en dag.
Bilen var fullknökad och babyn satt i ett babyskydd som mamman HÖLL i knät :shock:
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
I en krock i 50 km per timme, väger en mobiltelefon som kommer farande från t ex hatthyllan i bilen ca 5 kg. Med detta i åtanke har jag svårt att se hur bebis kropp skulle klara påfrestningen från sjalen som ju trots allt måste skära in här och där då, alldeles oavsett hur bra man knutit den.

"Det fanns inga alternativ" känns för mig som fullständigt omöjligt argument. När jag t ex i Sverige beställer taxi så säger jag alltid till om att jag behöver babyskydd, det är väldigt få bolag som har det i sina bilar, oftast får jag ta med det egna. Utomlands, jaa, har jag tänkt åka bil så tar jag med mig mitt babyskydd. Annars låter jag bli att åka taxi.

Har en kollega som håller på att starta bolag på Koh Lanta i Thailand som ska tillhandahålla hyrbilar med babyskydd - en oslagbar affärsidé!
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
OBS - vill bara poängtera att jag inte "pekar finger" åt de som sett sig tvungna att sjala i bil - jag håller definitivt med om att det, i ett läge där man inte kunnat förutse situationen, måste vara bättre att sjala än att ha bebis helt lös. Om jag trots allt skulle hamna i en sån situation så kommer jag säkert inse att jag inte har nån sjal alls med mig utan bara en sele. Och ja, till och med det är ju bättre, kanske. Men så långt det är möjligt kommer jag försöka förutse behovet och agera efter det.

Var och en är medvetna om och gör egna val när det gäller vilka risker man tar och inte tar. Hm, åter igen, det är en större risk att gå över ett övergångsställe i centrala Stockholm än att sitta i en bil. Mitt vad det är kommer ett cykelbud i 50 knyck och kör på en - bevittnade just det för några veckor sen och drog en skräckens suck över att det lika gärna kunde ha varit min barnvagn han körde in i. :shock:
Användarens profilbild
Av Linnea
jag har svårt att förstå varför man väljer sjal istället för bilstol om båda alternativen finns :roll:

När vi var i thailand och bagpackade så satt lova i MT de gånger vi åkte bil, om inte bälte fanns då satt hon med midjebälte. det är klart att det inte känns som ett bra alternativ men ändå känns det inte lika galet som att åka så i Sverige. det var inte direkt möjligt att späa med bilstol och vi åkte inte bil så himlans ofta, mer båt däremot och en barn-flytväst var ju aningens lättare att bära med :wink:

men visst är det lagligt att köra korta sträckor med ett barn bältat i baksätet? jag antar att det måste vara så stort att det kan sitta öht iofs...nån som vet hur det står?
Användarens profilbild
Av Beckah82
Linnea skrev: men visst är det lagligt att köra korta sträckor med ett barn bältat i baksätet? jag antar att det måste vara så stort att det kan sitta öht iofs...nån som vet hur det står?
Ja det är det. Barnet ska sitta i baksätet och använda bilens bälte, då får man skjutsa kortare sträckor i undantagsfall. Men det är ju barn som kan sitta osv... vet inte hur det är med små bebisar?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?