Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Myrten
suramin skrev:
Myrten skrev:
soffan skrev:Det är ju liksom onödigt att cykla utan hjälm även om det inte är olagligt (förutsat att man är över 15år, konstig lag förövrigt varför skulle det vara mindre farligt uten hjälm när man är 40 än 15????)
Jag håller helt med! Dessutom vill väl barnen allt som oftast göra som föräldrarna.

För mig känns det som att cykla med barn på ryggen utan hjälm är likvärdigt med att åka bil utan säkerhetsbälte. Fy om man skulle halka och ramla med cykeln i vårgruset som kommunen ännu inte hunnit sopa upp, jag ryser vid tanken. Men, ändå har jag funderat över om jag på något säkert sätt skulle kunna ta mig fram med cykel och ett spädbarn. Detta eftersom vårt första barn har sitt dagis en bit bort och det hade varit väldigt händigt att kunna cykla till och från med knytet som kommer i sommar. Jag har kommit fram till att det inte går, det blir till att ställa cykeln ytterligare en sommar tråkigt nog.
Babyskydd i cykelkärra kanske skulle fungera?
Ja, nu när du säger det så har jag hört någon annan som ordnat det precis så. Det borde ju fungera. Hjälm behövs ju inte i bil, jag undrar hur trafikpolisen skulle ställa sig till ett spädbarn utan hjälm i ett babyskydd i cykelkärra.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Myrten skrev:
suramin skrev:
Myrten skrev:
soffan skrev:Det är ju liksom onödigt att cykla utan hjälm även om det inte är olagligt (förutsat att man är över 15år, konstig lag förövrigt varför skulle det vara mindre farligt uten hjälm när man är 40 än 15????)
Jag håller helt med! Dessutom vill väl barnen allt som oftast göra som föräldrarna.

För mig känns det som att cykla med barn på ryggen utan hjälm är likvärdigt med att åka bil utan säkerhetsbälte. Fy om man skulle halka och ramla med cykeln i vårgruset som kommunen ännu inte hunnit sopa upp, jag ryser vid tanken. Men, ändå har jag funderat över om jag på något säkert sätt skulle kunna ta mig fram med cykel och ett spädbarn. Detta eftersom vårt första barn har sitt dagis en bit bort och det hade varit väldigt händigt att kunna cykla till och från med knytet som kommer i sommar. Jag har kommit fram till att det inte går, det blir till att ställa cykeln ytterligare en sommar tråkigt nog.
Babyskydd i cykelkärra kanske skulle fungera?
Ja, nu när du säger det så har jag hört någon annan som ordnat det precis så. Det borde ju fungera. Hjälm behövs ju inte i bil, jag undrar hur trafikpolisen skulle ställa sig till ett spädbarn utan hjälm i ett babyskydd i cykelkärra.
Jag läste på NTFs hemsida igår att man BÖR ha cykelhjälm i cykelkärra - det tolkar jag det som att det skulle kunna vara så att det inte är lag på att man måste ha det. Men jag vet inte, det borde man försöka kolla upp. Jag funderar också på att göra så.
Av anpa
Vi har skaffat cykelkärra med hängmatta från ca 1 månad. Den får man använda, men som jag förstått är det lag på cykelhjälm, även för de minsta! Vi letar just nu till en till min 3-månaders.
Skulle aldrig falla mig in att ha honom på ryggen! Tänk om man trillar :? .
Användarens profilbild
Av tulasi
För några år sen såg jag en mamma som cyklade med en (hjälmlös) pyttebebis i babybjörn på magen... :shock: :shock: :shock:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Man tror ju inte att man ska vurpa med cykeln, men faktum är att det händer. En isfläck man inte ser, en bil som dyker upp plötsligt, och så vips! Olyckan är ju inte alltid ens eget fel, som den gången en :evil: :hopmad: :duh: idiot slängde upp en bildörr rakt i ansiktet på mig när jag kom cyklande...

Självklart kan barnet skada sig även om det sitter i en cykelsits, men just risken att klämma barnet - i synnerhet en riktigt liten plutt :( - ökar ju risken för värre skador.
Användarens profilbild
Av a-k
tulasi skrev:För några år sen såg jag en mamma som cyklade med en (hjälmlös) pyttebebis i babybjörn på magen... :shock: :shock: :shock:

:shock:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
a-k skrev:
tulasi skrev:För några år sen såg jag en mamma som cyklade med en (hjälmlös) pyttebebis i babybjörn på magen... :shock: :shock: :shock:

:shock: Sicken toka!
Användarens profilbild
Av soffan
McMorrigan skrev:
a-k skrev:

Jag vet inte riktigt om jag är knassig men vad är skillnaden mellan sjal på ryggen och babybjörn på magen :hmm:
Det är absolut inte så att man oftare slår sig på framsidan när man slår sig riktigt illa när man cyklar jag vet inte riktigt var den förestälningen kommer ifrån oftast ramlar man ju på sidan, det är ju inte heller helt ovanligt att man slår i bromsen och flygger över styret. Flyger man över styret landar men ju liksom där man landar ofta på ryggen. Självklart är dett en himla skillnad om man har hjälm eller inte men på ett litet barn måste det ju vara nacken man ska vara rädd om vilket borde inebära att rygg eller magbärning är rätt ovesäntligt vid en olyka.

Dessutom känns det som om den här tråden mest diskuterar det faktum att man kan trilla på cykeln men det är ju faktiskt inte helt ovanligt att man blir påkörd(även om man är försiktig så finns det faktiskt bilister som tex kör mot rött vid ett övergångsställ) då gör cykelsitsen en jätte stor skillnad. Är det nån av er som sett vad som händer med ett barn som sitter på pakethållaren vid en sådan kollition??
Användarens profilbild
Av McMorrigan
soffan skrev:
McMorrigan skrev:
a-k skrev:

Jag vet inte riktigt om jag är knassig men vad är skillnaden mellan sjal på ryggen och babybjörn på magen :hmm:
Det är absolut inte så att man oftare slår sig på framsidan när man slår sig riktigt illa när man cyklar jag vet inte riktigt var den förestälningen kommer ifrån oftast ramlar man ju på sidan, det är ju inte heller helt ovanligt att man slår i bromsen och flygger över styret. Flyger man över styret landar men ju liksom där man landar ofta på ryggen. Självklart är dett en himla skillnad om man har hjälm eller inte men på ett litet barn måste det ju vara nacken man ska vara rädd om vilket borde inebära att rygg eller magbärning är rätt ovesäntligt vid en olyka.

Dessutom känns det som om den här tråden mest diskuterar det faktum att man kan trilla på cykeln men det är ju faktiskt inte helt ovanligt att man blir påkörd(även om man är försiktig så finns det faktiskt bilister som tex kör mot rött vid ett övergångsställ) då gör cykelsitsen en jätte stor skillnad. Är det nån av er som sett vad som händer med ett barn som sitter på pakethållaren vid en sådan kollition??
JAg tycker pesonligen inte att det är ngn skillnad. För mig känns det lika stolligt oavsett om man har barnet på ryggen eller på magen.

Ja, jag har sett vad som händer med människor som skadas i trafiken. Både i mitt tidigare jobb och som vän.
Användarens profilbild
Av Stark
Yo Mama skrev:Oj, är det ett år som gäller för cykelbarnstol? Drygt...
Nä, men barnet bör kunna stödja sin kropp så pass bra att man inte bör sätta en alltför ung bebis i en cykelsits. Vi var hos sjukgymnast och C visade sig på styga linan, satt på ena knät och hade det andra benet böjt framför sig med foten i golvet (det finns ett epeciellt namn för denna "sits"). När sjukgymnasten såg detta sa hon att C var stor nog att åka cykelsits. Men tyvärr var hon (och är fortfarande) väldigt lätt, så jag fick ta det väldigt varligt i alla gupp. Stolarna är gjorda för lite tyngre barn och guppar väldigt när de är "för lätt" lastade.
Användarens profilbild
Av Vida
erisara skrev:Jag hargått ikull med cykel och barn i barnstol (cykelkorgen lossnade och ramlade framför framhjulet i en nedförsbacke). Han var helt ok (skrämd bara) medan jag spräckte ett av benen i armbågen samt fick diverse skrapsår över hela kroppen. Då var jag glad för min hjälm och för att han skyddades av sin barnstol.
Argument nog för mig - inte sele igen!

Däremot har både jag och maken sett cykelstolar trilla av (!), så de går bort! Plus det faktum att man tappar cykeln relativt ofta ändå (eller så är det bara jag)... Cykelkärra får det bli - och om vi åker med bebis i så tror jag att det är säkrare utan hjälm i babyskydd (där huvudet inte sticker upp) än med, för hjälm borde kunna innebära att huvudet inte ligger lika kloss-an mot underlaget och därmed ökar risken för skador...
Användarens profilbild
Av bani
Fast cykelkärran är ju också läskig för då kanske bilarna kör på den. :hide:

Hur man än gör har man rumpan bak. Min kusin råkade faktiskt ut för att hans pakethållare lossnade med barnsits och allt så hans dotter dråsade i backen (gick bra dock!). Så visst, det är viktigt att inte bli lat utan med jämna mellanrum kolla att pakethållaren sitter fast, och att barnstolen sitter fast. :this:
Användarens profilbild
Av Din mamma
Jag tycker att det verkar schysst med sån cykelbarnstol som sitter fram, då borde man ju kunna hålla bättre koll på barnet så att det inte ramlar av eller sitter konstigt utan att man märker det. Men jag vet inte hur det står sig i jämförelse med att ha bak om olyckan skulle vara framme.
Användarens profilbild
Av soffan
Argument nog för mig - inte sele igen!

Däremot har både jag och maken sett cykelstolar trilla av (!), så de går bort! Plus det faktum att man tappar cykeln relativt ofta ändå (eller så är det bara jag)... Cykelkärra får det bli - och om vi åker med bebis i så tror jag att det är säkrare utan hjälm i babyskydd (där huvudet inte sticker upp) än med, för hjälm borde kunna innebära att huvudet inte ligger lika kloss-an mot underlaget och därmed ökar risken för skador...
Ja du menar såna lite äldre stolar som sitter dirakt på pakethållaren, då är jag med, det har jag faktiskt sett nån gång att pakethållaren åkt ner.
Puh jag trode att du sett stolarna åka av och bestämmde mig för att helt enkelt sluta cykla med barn.
Vi har en sådan stol som sitter fäst på ramen av cykeln de borde ju inte kunna glida ner som pakethållaren kan. Dessutom har säkerhetsgalna jag tagit spänband och fäst stolen i pakethållaren också livrem och hängslen liksom.
Användarens profilbild
Av Veronikak
bani skrev:Fast cykelkärran är ju också läskig för då kanske bilarna kör på den. :hide:

Hur man än gör har man rumpan bak. Min kusin råkade faktiskt ut för att hans pakethållare lossnade med barnsits och allt så hans dotter dråsade i backen (gick bra dock!). Så visst, det är viktigt att inte bli lat utan med jämna mellanrum kolla att pakethållaren sitter fast, och att barnstolen sitter fast. :this:
Eftersom det har hänt, flera gånger, får man numera med ett extra "lås" till de cykelstolar som sitter på pakethållaren så att de också sitter fästade i ramen. Så att även om hela pakethållaren ramlar av ska inte stolen trilla i backen. Sa de när jag köpte cykelstol för ett par år sedan, men jag köpte en sådan som fästs i ramen, så jag har inte sett säkerhetslåset.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?