Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Enid
diddeldi skrev:jag har förstått det som att psd inte inträffar om man har kroppskontakt utan bara när barn ligger själva. just för att den vuxnes andning stimulerar barnets.
Jo, jag har fått samma uppfattning från det jag läst. Men så läste jag ett väldigt tragiskt inlägg på sele/sjal-forumet på AFF av en vännina till en mamma som förlorat sitt barn i PSD när hon låg i sjalen, det är enda gången jag öht hört något negativt om sjalande för över lag är det något som rekomenderas för att minska risken för PSD (framför allt för prematurer).
Av Woodgroves
Senaste (?) forskningen, i alla fall från förre hösten, säger att PSD (SID) beror på att att de bebisar som dör saknar en viss signalsubstans i hjärnan. (Signalsubstansen ska ha någonting med andningen att göra och bristen på signalsubstans går bland annat att koppla ihop med rökning) Så alltså ska det inte spela någon roll om bebisen sover själv, i sjal, på mage, på ryggen eller stående på golvet. Saknas substansen så går det inte att göra något.

Om man söker efter SID på google, (eller allra helst i en databas för vetenskapliga artiklar) borde det komma upp.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Woodgroves skrev:Senaste (?) forskningen, i alla fall från förre hösten, säger att PSD (SID) beror på att att de bebisar som dör saknar en viss signalsubstans i hjärnan. (Signalsubstansen ska ha någonting med andningen att göra och bristen på signalsubstans går bland annat att koppla ihop med rökning) Så alltså ska det inte spela någon roll om bebisen sover själv, i sjal, på mage, på ryggen eller stående på golvet. Saknas substansen så går det inte att göra något.

Om man söker efter SID på google, (eller allra helst i en databas för vetenskapliga artiklar) borde det komma upp.
Fast man VET ju att ryggläge har minskat antalet fall av psd (jättemycket dessutom), så det stämmer inte att de barnen är dömda att dö i vilket fall och man kan inte göra något för att minska risken, att sovläget (eller annat) inte har någon betydelse. Så det stämmer inte ett dugg att det inte går att göra något, skulle jag vilja påstå.
Användarens profilbild
Av tinaw
Näe, dömd att dö är man inte, men man har en risk. Som att ha ärftlig cancerkänslighet eller nåt. Jag har för mig att det var associerat till ett omoget andningsmönster, signalsubstansen, men minns inte riktigt.

Jag för min del tycker att det låter jättekonstigt med ett barn som dör i sjal (jo jag inser ju att det har hänt) skulle man inte märka det alltså? Låter märkligt för mig. Jag har ju använt sjalen precis i syftet att ha konstant koll, för att man märker allt som händer, typ.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Veronikak skrev:
Woodgroves skrev:Senaste (?) forskningen, i alla fall från förre hösten, säger att PSD (SID) beror på att att de bebisar som dör saknar en viss signalsubstans i hjärnan. (Signalsubstansen ska ha någonting med andningen att göra och bristen på signalsubstans går bland annat att koppla ihop med rökning) Så alltså ska det inte spela någon roll om bebisen sover själv, i sjal, på mage, på ryggen eller stående på golvet. Saknas substansen så går det inte att göra något.

Fast man VET ju att ryggläge har minskat antalet fall av psd (jättemycket dessutom), så det stämmer inte att de barnen är dömda att dö i vilket fall och man kan inte göra något för att minska risken, att sovläget (eller annat) inte har någon betydelse. Så det stämmer inte ett dugg att det inte går att göra något, skulle jag vilja påstå.
Var det inte där man konstaterade att barn i normala fall drar några extra andetag för att få luft om de t ex hamnar med ansiktet ner i kudden, men att vissa barn saknar den reflexen (eller vad det är) och det då hängde ihop med den här signalsubstansen? Alltså, de allra flesta barn kan sova på mage utan att något händer. Men för några är det en väldigt stor risk, och eftersom man omöjligt kan säga vilka barn det är så är det bättre att ingen sover på mage.

Ang. hur barnet kan då i sjalen utan att man märker det - frågan är om det spelar roll? Hur fort går det från det att man slutar andas tills man dör? Jag är säker på att man märker det, men kanske först i dödsögonblicket, och då är det för sent. (Vet inte hur många gånger jag stannade upp när Dante var pytteliten och jag bar honom - andas han verkligen? Jo, det gör han. Jag tror faktiskt att ett barn skulle kunna sluta andas utan att man omedelbart märkte det, i synnerhet om man höll på med något annat och inte hade full koncentration på barnet.)
Av Woodgroves
Kanske var otydlig. Självklart är inte dessa barn "dömda" att dö, men de riskerar att dö då de har ett medfött fel. Och det felet går det inte att göra någonting åt det då man inte vet vilka barn det gäller. Så ett barn med det felet kan lika gärna dö i en sjal, i en vagn, på mage eller på rygg. Men jag har också hört att samsovning och närhet till en annan person som andas kan hjälpa barnet att "komma ihåg" andningen.
Användarens profilbild
Av tinaw
För att förtydliga mig lite: Barn börjar spontant andas igen när man rör sig, andas själv, de hör hjärtljuden, man pratar med dem, rör dem etc. Därför undrar jag hur ett barn kan dö i just PSD i sjalen, känns för mig som nåt annat fel. Det är svårt att vara så orörlig att man inte skulle dra igång ett barn som slutat andas bara genom att ha det på sig när man håller på med något (kanske inte sitter vid datorn då? Fast man andas ju fortfarande.).Första grejen man gör när (inte om, för det händer de flesta) en prematur slutar andas är att man stryker dem lätt över ryggen. För det mesta räcker det.

Min mellankille Noah slutade andas med jämna mellanrum (han var född i rätt tid dock, och var ett par månader när vi upptäckte honom livlös i sängen). Han var helt vit (men inte blå) och det var inte helt lätt att få igång honom, jag fick liksom skaka honom så att han började andas (ett par gånger, först rosslade han liksom bara och drog inga fler andetag). Efter det sov han alltid hos oss. Han slutade andas då också, men jag vaknade varje gång, och ibland satte han igång själv, ibland puttade jag till honom lite lätt. Han har nog fortfarande apnéer, men sen han opererade bort halsmandlarna har jag inte hört det hända nån gång, så det kan ju ha slutat. Men det gick iaf inte över trots att han inte var bebis längre, bara att som större kommer han alltid igång själv. Som liten gjorde han inte det.
Användarens profilbild
Av Helen
Om jag mins rätt så hade den mamman som förlorade sitt barn i en sjal haft barnet liggande nere i en ringsjal + att hon var på någon form av möte.
Jag minns inte riktigt, det var så länge sedan jag läste det. Det stod i en amerikansk tidning och när jag tittade sist så var det borttaget från webben.

I ringsjal ligger barnet mer ihopkurat och inte med riktigt samma kontakt.
Kan det vara det.

Det där mer PSD... är ett mycket bra fack att stoppa in alla barn i som man inte vet orsaken till att de dött.
Till och med jag fick höra det från en av BM när vi förlorade vår dotter då hon låg i min mage. Hon var då 11 dgr över tiden. jag tyckte det lät underligt, men de påstod att PSD kunde förekomma i magen och då andas de ju inte. Jag kände mest att det bara var ett fack för " ouppklarade dödsfall bland små barn"
Användarens profilbild
Av Fenomena
När A föddes på Akademiska i Uppsala så rekommderade personalen på BB samsovning. Om den nyfödda ligger på mammans eller pappans bröst så blir hennes andning stimulerad (vilket ju motverkar SID). Att barnet ligger på mage på förälderna är inget problem, eftersom hennes andning ändå blir stimulerad. Allt enligt personalen.

Detta tar jag som ett argument för att samsovning (utan de kända riskerna) och sjalbärande är bra.
Av Enid
Men om man har barnet i sjalen och tror att man är "säker" då så kanske man inte håller koll? Jag var också och kände efter jätteofta om A andades när han låg och sov i sjalen som liten, hans andning blev så ytlig ibland då han sov att den inte gick att märka på annat sätt än att hålla handen nära munnen och känna andetagen så. Jag känner inte att sjal i sig är en säkerhet utan säkerheten ligger ju i att han är nära mig och jag kan höra, se och känna hur han mår och reagera direkt.

Vissa sjalmotståndare argumenterar ju för att det kan bli för varmt i sjalen och just att små barn blir för varma är en riskfaktor som var med i den senaste stora rapporten om PSD. Nu tycker jag man ska välja en lämplig sjal så att det inte behöver bli varmare än nödvändigt varken för bärare eller buren och man bör känna efter hur bebisen mår.

Det finns barn som slutar andas och trots att man upptäcker det direkt så går det inte att få igång dom, att det någon gång skulle hända när ett barn ligger i sjal nu när sjal blivit ganska vanligt är ändå inte helt otroligt.
Samtidigt har man ju sett att dödligheten minskat på de neo-avdelningar där man tillämpar kängurumetoden mot de där barnen ligger i kuvös hela tiden. Jag tror tyvärr det kommer finnas de som dör hur man än försöker förebygga, inte minst just för att man inte vet exakt vad PSD beror på hos alla som råkar ut för det, det är ju den diagnos som ställs när man inte hittar någonting annat som är fel. Man har börjat få ledtrådar om vad det beror på hos en grupp (de med omognad i signalsubstanssystemet som styr andningen) men faktiskt tyvärr inte mer än så än så länge.
Användarens profilbild
Av tinaw
Liten vus skrev:Men om man har barnet i sjalen och tror att man är "säker" då så kanske man inte håller koll?
I och för sig, men grejen är att man behöver inte hålla koll för att påverka barnets att börja andas igen, det gör man med sin blotta närvaro, genom att andas, röra sig, låta. Det är det som jag finner märkligt med PSD i sjal, och precis som du tänker jag på barne som bara dör, och inte går att återuppliva ääven när man märker nåt på en gång. För det kan kanske hända var som helst. :(
Vissa sjalmotståndare argumenterar ju för att det kan bli för varmt i sjalen och just att små barn blir för varma är en riskfaktor som var med i den senaste stora rapporten om PSD. Nu tycker jag man ska välja en lämplig sjal så att det inte behöver bli varmare än nödvändigt varken för bärare eller buren och man bör känna efter hur bebisen mår.
Jag är tveksam till värmeargumentet i forskningen, eftersom det handlar om barn som ligger ensamma, inte på eller hos någon. Nervsystemet beter sig helt olika hos barn som är hos en person eller ligger själva, hela regleringen tippar på barn som ligger själva. Att värme associeras med PSD hos barn som ligger ensamma säger varken något positivt eller negativt om värmepåverkan när barnet ligger nära, tex i en sjal. Utan specifika studier på värmepåverka på barn i sjal går det nog tyvärr inte att säga nåt alls på grundval av den forskning som gjorts.

Vem vill bli sjalforskare? :D
Av squeezetoy
Komplicerat ämne. Det finns så många olika rykten och fakta som cirkulerar och det är ofta svårt att veta vad som är rykte eller fakta.

Så som många skrivit tidigare har jag också uppfattat saken, som att vissa barn har en benägenhet för PSD men att man inte i förväg kan veta vilka barn som har den och därför bör barn sova på ryggen när de ligger själva. Har också hört/läst att den benägenheten har mycket med hjärnans signalsubstanser att göra.

Förutom detta har jag läst en artikel, kommer inte ihåg var tyvärr, om att det inte bara är andningen som påverkas vid SIDS, men att det är ett av uttrycken, t ex trodde dessa forskare att även hjärtat påverkades. Önskar jag kom ihåg var jag läste detta och att jag kom ihåg mer exakt. Men den forskargruppen ifrågasatte därför andningslarmen och att de kunde vara missvisande, å andra sidan lär det ju inte finnas ett enda kännt fall av SIDS där andningslarm använts, om det har jag faktiskt ingen aning heller.

SIDS är ju ett fack där alla fall av oförklarlig död av barn hamnar (upp till någon viss ålder) samt även sen död i mammas mage, och nä, där är det ju definitivt inte andningen som är dödsorsaken.

Sen hör man ju från alla håll och kanter information om hur man ska undvika och just samsovning ges det ju ofta motstridiga råd om. Förutom råd om att samsovning = bra och samsovning = dåligt har jag hört att det under barnets första månad skulle vara förebyggande mot SIDS att samsova men att det efter en månad skulle vara sämre, hur det nu skulle hänga ihop.

Till det har man ju hört att föräldrarnars andning och hjärtslag ska vara stimulerande och att det är därför man tillämpar närhet och hudkontakt för premisar.

Ja, man bli i alla fall inte klok på allt så man kan bara göra vad man tror är rätt, för oss har det varit att vara nära, både i säng nattetid och med sjal/sele dagtid.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
De aktuella svenska råden om samsovning är ju att det stimulerar barnets andning men att man ska se till att det inte är för varmt i sängen. Ett råd som täcker in allt, med andra ord :)

(Inser förresten att jag säger emot mig själv när jag i ena inlägget pratar om att barnet kan sluta andas utan att man märker det och i nästa är inne på det tinaw skriver, att förälderns andning i sig är stimulerande, men jag svamlar nog mest mina tankar kring ämnet :blahblah: :wink: )
Användarens profilbild
Av diddeldi
men det här med samsovning, handlar inte det mest om när barnet ligger självt fast i samma säng som föräldern? det är ju skillnad på det och att ligga mage mot mage. man måste ju inte ha kroppskontakt bara för att man samsover.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?