Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
Ah. Otur. Det var en väldigt bra bild annars. Skinnöglor i nederkant i stället för ringar, för övrigt som en onbuhimo med smala axelband.
Av ABs C
Jag ska på fantasy-lajv om ett par månader med lilla Signe, och googlade "bärsjal + medeltiden". Vad får jag upp - om inte sjalbarn! :lol: :tumup: Här står ju alltid allt man vill veta. :-)

Och dessutom så hittade jag den vävda kortsjal som jag fick av en kompis som inte gillade den redan innan Signe föddes. Den har har varit ratad hittills, men nu letade jag reda på den, och den är ju suverän! Och så kan Signe och jag se ut som en medeltida kyrkomålning, det blir fint. :) :heart:
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
Siri skrev:Jag har också funderat på det och hur gjorde man i det mer moderna bondesamhället, alltså på 17-18-talen ? Se kom ju barnvagnen,,

det finns ingen etnolog härinne? (jag har bara läst 20 p och vi kom aldrig så långt :wink: )
Jag är etnolog men har ingen aning. Jag förmodar att man använde olika former av korgar och vaggor att ha barnet i mer än att man bar barnet med sig / på sig. Familjen var ju dessutom annorlunda då och det fanns nog en helt annan form av barnpassning.
Användarens profilbild
Av Kusmi
När vi var på medeltidsveckan förra året så hade jag en MT i linnetyg och bar i, inte för att de hade sådan på medeltiden utan för att jag skulle orka bära så mycket som det ändå blev.
Användarens profilbild
Av myralea
Mandragora skrev:
Siri skrev:Jag har också funderat på det och hur gjorde man i det mer moderna bondesamhället, alltså på 17-18-talen ? Se kom ju barnvagnen,,

det finns ingen etnolog härinne? (jag har bara läst 20 p och vi kom aldrig så långt :wink: )
Jag är etnolog men har ingen aning. Jag förmodar att man använde olika former av korgar och vaggor att ha barnet i mer än att man bar barnet med sig / på sig. Familjen var ju dessutom annorlunda då och det fanns nog en helt annan form av barnpassning.
Dels måste man också tänka på att de flesta spädbarn var lindade och var så att säga ganska platta och avlånga, väl anpassade till en avlång låg liten korg. Vet att det finns bevarade 1700/1800-tals-korgar iaf. Så det är mest äldre barn man vid behov emellanåt bar i kortsjal.
dels tror jag inte man hade samma behov av att bära runt på barnen lika mkt. På grund av storfamiljslivet, mindre resande och att jag förmodar att barnen gick/kröp tog sig runt på marken i betydligt större omfattning än våra barn gör idag.

Minns inte några specifika avbildningar där man bär om kring på lindebarn i korgar, minns mest att jag sätt dem stå på marken mitt bland alla vardagssysslor. vad jag däremot har sett är en bild från tidigt 1500-tal där en kvinna som antagligen ska vandra långt surrat fast hela vaggan på ryggen...
Användarens profilbild
Av Mosan
Väldigt intressant!
Av joannaoj
I Finland hade man barnet i tygpåse, i princip precis som en bärpåse, på magen på 17-1800-talet. Den kunde också hängas i taket som en vagga (eller i ett träd). Oftast var det den äldre generationen som bar, eftersom de ändå arbetade långsammare än de andra.
Användarens profilbild
Av Kharmion
Som påtalats i den här tråden redan verkar det som att höftbärande varit det vanligaste under medeltiden. Den här bilden visar dock ryggbärande i sjal.

Bild

Eftersom tyg, som ju också påpekats, inte var något man gödslade med direkt, lär det ju vara någon form av kortsjal. Finns det någon här som har tips på hur man skulle kunna tänkas knyta en sådan, och hur lång/bred den borde vara för att det skall fungera? Ungen sitter ju väldigt högt och sjaländarna ser ut att gå över axlarna. Men om man bara knyter ihop dem framtill lär man väl strypa sig själv?

(Bilden är för övrigt tidigt 1300-tal, om någon undrade.)
Användarens profilbild
Av tinaw
Faktiskt funkar det rätt bra att ha sjalen över axlarna och knuten fram när man får in snitsen, men i de flesta fall gör man vanliga kortsjalsknytningar, dvs över en axel, under en arm. En variant som jag använt relativt ofta är en halvlång sjal med vanlig ryggsäck (korsade eller raka axelband) eller tibetansk ryggsäck

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?