Mandragora skrev:Siri skrev:Jag har också funderat på det och hur gjorde man i det mer moderna bondesamhället, alltså på 17-18-talen ? Se kom ju barnvagnen,,
det finns ingen etnolog härinne? (jag har bara läst 20 p och vi kom aldrig så långt
)
Jag är etnolog men har ingen aning. Jag förmodar att man använde olika former av korgar och vaggor att ha barnet i mer än att man bar barnet med sig / på sig. Familjen var ju dessutom annorlunda då och det fanns nog en helt annan form av barnpassning.
Dels måste man också tänka på att de flesta spädbarn var lindade och var så att säga ganska platta och avlånga, väl anpassade till en avlång låg liten korg. Vet att det finns bevarade 1700/1800-tals-korgar iaf. Så det är mest äldre barn man vid behov emellanåt bar i kortsjal.
dels tror jag inte man hade samma behov av att bära runt på barnen lika mkt. På grund av storfamiljslivet, mindre resande och att jag förmodar att barnen gick/kröp tog sig runt på marken i betydligt större omfattning än våra barn gör idag.
Minns inte några specifika avbildningar där man bär om kring på lindebarn i korgar, minns mest att jag sätt dem stå på marken mitt bland alla vardagssysslor. vad jag däremot har sett är en bild från tidigt 1500-tal där en kvinna som antagligen ska vandra långt surrat fast hela vaggan på ryggen...