Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vilken typ av bärsjal föredrar du att bära en nyfödd i?

Lång trikåsjal
85
89%
Lång vävd sjal
10
10%
Ringsjal
1
1%
Kort knytbar sjal (typ Bära Barn-sjal)
Inga röster
0%
Användarens profilbild
Av Ingrid
tinaw skrev:Jag saknar alternativet bärpåse :D men föredrar nog lång trikåsjal ändå första tiden. Varvar helst med bärpåse och långsjal, både vävd och trikå.
Oj, hoppsan, ja det missade jag visst helt! Jag har ju aldrig använt bärpåse själv, fast det verkar väldigt praktiskt. Om någon moderator läser det har, kan den väl vara snäll och lägga till alternativet bärpåse också till omröstningen, för jag fattar inte riktigt hur jag man ändrar.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Den allra första tiden med en pyttebebis föredrar jag trikåsjal - så jag röstade på det 8) Vi har även burit Jesper som nyfödd i bärpåse - både Anders och jag. Vävd sjal tror jag att jag började med vid 3 mån ålder och då varvade jag med trikå och vävd. Ungefär vid samma ålder började Anders med Ergon. Han föredrar snabba smidiga alternativ typ bärpåsar och Ergo, medan jag föredragit långsjal då jag tycker de är suveräna avlastnngsmässigt :wink:
Av Aelia
Helt klart en trikå :lol:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag vet inte.. Jag har inte provat något annat än trikåsjal till en pyttebäbis (ännu). Men jag tycker att min bebina är så mjuk och gosig, så jag har inbillat mig att "lillebror" kommer att få åka en del bebina innan han/hon är särskilt gammal.
Användarens profilbild
Av Nova
Trikåsjal absolut!

* Mysigt och mjukt.
* Lättast att lära sig att knyta.
* Behöver inte knyta helt perfekt, det funkar fint ändå.
* Fördel att slippa knyta om mellan varje gång man tar i och ur barnet.

Avlastar fullt tillräckligt så länge bebisen är liten.
Jag hade aldrig fortsatt med sjalar om jag skulle ha börjat med en vävd direkt. Det kan jag lova! Då hade jag blivit fullständigt avskräckt.

Skulle jag bära en nyfödd i dag skulle jag fortfarande ta en trikåsjal i starten.
Av JoJsMamma
Har aldrig burit en nyföding i sjal, men nya bebin kommer att få åka trikåsjal till en början. Får man vänta med att rösta till juli? :hmm:
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
fantasiflicka skrev:LÅNG TRIKÅSJAL!!! 8) 8) 8)

jag lägger till en motivering:
Man kan ha den knuten och klar även om bebisen är nog annanstans för tillfället. Den är lätt att lära sig att knyta för den som inte sjalat tidigare.
Det blir så innivassen mysigt med trikån! Man kan demolera och fixa lite bäst efter vad man själv gillar med trikån tycker jag.
:iagree:

Men förstår dig Ingrid: funderar faktiskt på om det inte är läge att sälja trikåsjalen snart och ändå väger S bara 5 kg än....
Användarens profilbild
Av amöba
Svarade trikåsjal, men egentligen har jag inte provat något annat till pyttebebis. Min Hoppe kändes för klumpig till nyfödingen så det dröjde tills hon var ca 3 månader innan jag bytte till den från trikåsjalen.
Av tigre
Jag visste inte om sjalar nàr storebror fòddes men med lillebror tyckte jag faktiskt att ringsjalen var enklast i bòrjan, dà kunde vi amma och samtidigt handla, laga mat, samt hànga med storebror :D
Jag lyckades nàmligen inte med att amma i trikàsjalen och eftersom lillebror ville amma hela tiden de fòrsta mànaderna och jag var sjàlv med dem sà fick han bo i ringsjalen... 8)
Användarens profilbild
Av Ingrid
tigre skrev:Jag visste inte om sjalar nàr storebror fòddes men med lillebror tyckte jag faktiskt att ringsjalen var enklast i bòrjan, dà kunde vi amma och samtidigt handla, laga mat, samt hànga med storebror :D
Jag lyckades nàmligen inte med att amma i trikàsjalen och eftersom lillebror ville amma hela tiden de fòrsta mànaderna och jag var sjàlv med dem sà fick han bo i ringsjalen... 8)
Härligt! Äntligen än ringsjal som fick en röst också! :)
Användarens profilbild
Av norkmedoo
antagligen trikåsjal :wink:

fick själv inte till det då det begav sig utan bar i ringsjal och det var
också underbart :loving:
nu har jag en hang up på trikåsjalar och är bebis sugen till tusen, så
jag tycker nog att det är trikåsjal till nyfödd som gäller... men jag bär
gärna i vävd, mt eller bärpåse också 8)
Användarens profilbild
Av Isanna
tinaw skrev:Jag saknar alternativet bärpåse :D men föredrar nog lång trikåsjal ändå första tiden. Varvar helst med bärpåse och långsjal, både vävd och trikå.
Jag med!

jag hade bara lång trikåsjal när Isa var liten och det var underbart mysigt! Men flera kompisar hade fleecebärpåsar till sina små och det såg så mysigt ut! Det ska jag ha nästa gång, och trikåsjal förstås!
Användarens profilbild
Av Elin G
Lång trikåsjal. Som att ha bebisen innanför tröjan; Mjukt, gosigt och nära :loving:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Hmm...
Den första veckan när bebis är en ihoprullad boll så är trikåsjalen med fötterna innanför krysset riktigt mysigt, men sen föredrar jag vävd sjal. Trikåsjalen är myssjalen men den vävda sjalen är bättre. Men så går också mina barn snabbt upp i vikt. Vidar vägde redan vid 2 veckors ålder 5 kg.

Tror även att en del i det att jag föredrar vävd har att göra med det faktum att jag började med vävd till Tova när hon var en pyttebebis.

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?