Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helena
Picea skrev:
Precis! Fast bära i Baby Björn är väl ändå lägre rang än att inte bära alls? Åtminstone än att bära i famnen, eftersom famnen är mer ergonomisk!

(Fast höftledsfluxuation är väl något man föds med? Eller är Baby Björn så hemsk att man kan få alla möjliga sjukdomar av den? Hur är det med smittkoppor, pest, mjältbrand?)
Höftledsluxation upptäcks av läkaren på BB, och då får man ju en skena direkt. Sitter skenan på kan det ju inte heller vara någon fara att bära i en babybjörn eftersom höfterna är fixerade i rätt position
Jag vet inte om höftledsluxation kan uppkomma senare. Vår dotter hade ju skena under 6 veckor, men höften var bara lite instabil, men vi var ändå tvungna att ha skena. Är det allvarligare får skenan sitta på i 12 veckor.
Jag vet inte om de upptäcker höftledsluxation senare hos bebisar. Vore ju intressant om det fanns någon statistik för det. Men jag tror inte att det är så vanligt. Så då faller ju lite det här med att Babybjörnen är så farlig för höfterna. Jag tycker mer att det ser rätt mycket obekvämare ut för bebisen att sitta i en Babybjörn.
I länder där man inte har skenor är det väl däremot bra ifall barnen bärs ergonomiskt.
Min ortoped var så ointresserad av min sjal, så jag har inte diskuterat den alls med honom. Men jag tycker det känns bra att kunna bära Saga i en ergonomiskt riktigt postion eftersom hon haft lite instabil höft, hon är bra nu, men ska röntgas vid sex månader.

En tysk forskare har skrivit att t ex vissa nordamerikanska indianstammar haft ett högt antal av höftledsluxation, och att det skulle bero på att de haft sina barn fastspända och benen utsträckta på några slags bräden (kan inte förklara det bättre), det var väl praktiskt att ha bebisarna så när man transporterade dem. Tydligen kan rätt bärsätt förbättra och bota höftledsluxation, medan sämre bärsätt kan förvärra det. Men i Sverige har vi ju skenorna och tyvärr så anses ju inte sjal vara något bra behandlingssätt. Fast det är klart sjalen har man ju inte på hela tiden och det kan ju kanske vara svårt att knyta exakt rätt, så att höfterna hamnar precis som de ska.
Användarens profilbild
Av Helena
Picea skrev:Nämen, vad skönt att höra! Jag som tycker att babybjörnen är så mycket enklare att ta om man skall ta lilla femkilosbebin in och ut ur bilen när man är på stan. Fast jag vågar knappt, för jag är så rädd för att träffa en sjalmamma som känner igen mig... Usch vad jag skulle skämmas om någon av er såg mig med bebin i en babybjörn :oops: Men det här inlägget får mig att tro att det inte är så farligt?
Om du känner så, så tycker jag att vi kan ta upp det till diskussion på Sjalbarn och så slutar vi gnälla på Babybjörnarna. Jag bär ibland i famnen och har sjalen i ena handen och släpar på en massa andra grejor, eftersom Saga vill komma ur sjalen. :lol:
Av Christer Romson Lande
Picea skrev:
Christer Romson skrev:
Mamasamueli skrev:har jag missat något?
Ja, hackkycklingsordningen. De som använder långsjal står högre i rang än de som använder ringsjal och (ej BB-)selar. Sen kommer de som har BB, sen de som bär i famnen och sist de som inte bär alls.
Precis! Fast bära i Baby Björn är väl ändå lägre rang än att inte bära alls? Åtminstone än att bära i famnen!
Inte bära alls är nog lägre i rangordningen är Baby-Björn tror jag. Osäker på famnen, dock. Vi kanske ska ha en omröstning i frågan?
Användarens profilbild
Av Tinalqua
Det vore en intresant omröstning :lol:
Användarens profilbild
Av Picea
Helena skrev:
Picea skrev:Nämen, vad skönt att höra! Jag som tycker att babybjörnen är så mycket enklare att ta om man skall ta lilla femkilosbebin in och ut ur bilen när man är på stan. Fast jag vågar knappt, för jag är så rädd för att träffa en sjalmamma som känner igen mig... Usch vad jag skulle skämmas om någon av er såg mig med bebin i en babybjörn :oops: Men det här inlägget får mig att tro att det inte är så farligt?
Om du känner så, så tycker jag att vi kan ta upp det till diskussion på Sjalbarn och så slutar vi gnälla på Babybjörnarna. Jag bär ibland i famnen och har sjalen i ena handen och släpar på en massa andra grejor, eftersom Saga vill komma ur sjalen. :lol:
Jo, smaken är ju olika, och det är klart att man måste få tycka att babybjörn är värdelös i alla lägen. Men ibland blir det litet hysteriskt när det pratas om t ex hur folk rusar fram till babybjörnanvändare för att propagera om sjalar helt oombett. Och om man inte verkligen gör det så pratar man om hur gärna man skulle vilja göra det.

Visst fattar jag att det mesta av skitsnacket om babybjörnanvändare är på skoj, men det känns litetgrann som att man inte riktigt platsar på sjalbarn om man inte tycker den är värdelös, och för att inte tala om om man använder den!
Användarens profilbild
Av Helena
Picea skrev: Visst fattar jag att det mesta av skitsnacket om babybjörnanvändare är på skoj, men det känns litetgrann som att man inte riktigt platsar på sjalbarn om man inte tycker den är värdelös, och för att inte tala om om man använder den!
Jag tror att lite är det så att man som sjalare känner sig lite utanför och udda och då blir det så att man hittar en syndabock (babybjörnen). Man kanske måste försvara sitt val av bärhjälpmedel mycket och då låter man kanske till slut som en faktabroschyr om sjalarnas förträfflighet. Och då behöver man något att jämföra med och då blir det babybjörnen.

Men eftersom sjalar nu blivit vanligare, så kanske det kommer bli vanligare att en del även bär i annat. Min man sa till mig att jag inte fick prata illa om babybjörnen när hans arbetskamrat eventuellt skulle komma på en sjalträff, eftersom de både bar i sjal och babybjörn. Då fick jag mig en tankeställare. Det kan ju inte vara kul att höra folk prata illa om något som man använder och tycker fungerar bra.
Användarens profilbild
Av solanna
Christer Romson skrev:Jag slår nog alla när det gäller synd och baby-björn.

Pappa var ungdomsvän till Björn Jacobson (grundare och ägare av företaget baby-björn) och mamma till hans framtida hustru Lillemor. De (mamma och pappa alltså) träffades första gången på en fest hos dem. Hade de inte "syndat" så hade ju jag inte funnits.

Att jag väljer sjal som huvudhjälpmedel har varit lite kontroversiellt…
Nämen, Lindorm! Vilka bekännelser... ;-) Själv bar jag Viggo i BB-sele eftersom jag inte visste om några alternativ då, men det var verkligen räddningen då eftersom Viggo vägrade vagn de första månaderna. Fast nu är jag själaglad över sjalarna.... :D

Det som för övrigt gör att BB-selarna är lite hackade på här på SB är dels att många liksom jag använt dem innan vi upptäckte sjalarna och mer än väl vet hur obekväma de är i jämförelse om det är det enda bäralternativet man har och man tvingas bära sin vagnsvägrande bebis många timmar om dagen. Sedan är det nog dels för att det länge var det enda alternativet som fanns på marknaden och att de fortfarande har en oförtjänt stor andel av marknaden (jämför med motståndet mot Microsoft i datorkretsar t.ex.) Sist men inte minst så är de ju mindre ergonomiskt korrekta för bebisen, men att BB själva hävdar motsatsen på sin hemsida gör ju att många ser rött. Jag tror inte att BB skapar höftledsluxationer för det är något man föds med, men visst är det säkert mer obekvämt för bebisen när hela dess tyngd vilar på rygg och bäcken. Men så länge bärare och bebis är nöjda och glada så finns väl inget att klaga på?

Det jag reagerar på är folk som klagar på att BB är så obekväm (några av våra vänner t.ex.), men som ändå vägrar att prova sjal för att de tycker att det är så flummigt... :roll:
Användarens profilbild
Av Picea
Mamasamueli skrev:Nu tror jag faktiskt att jag på pin kiv ska behålla min fräsiga Babybjörn Active och använda den på mina framtida barn och lägga ut nyfödd-bilder här på Sjalbarn i just BB bara för att envisas! :evil:
:rofl:

Precis så skall det låta! Själv tog jag BB:n på promenad i går, och oooooh vad den är bra och sköööön att bära i!!!! Grön och fin är den också, nästan samma färg som min easycare. Och mindre och smidigare.

Ärligt talat tycker jag den avlastar minst lika bra som min trikåsjal som jag var så nyfiken på att jag köpte en billigt på tradera. Den kommer jag bara inte komma överens med, så är det, och då HAR jag brett ut tyget ordentligt och förökt dra åt både hårt och löst och mellan. Och min son verkar helnöjd med baby björnen också. BABY BJÖRN RULES! :rock:

En månad och ett kilo till åtminstone.
Användarens profilbild
Av Helena
solanna skrev: Nämen, Lindorm! Vilka bekännelser... ;-) Själv bar jag Viggo i BB-sele eftersom jag inte visste om några alternativ då, men det var verkligen räddningen då eftersom Viggo vägrade vagn de första månaderna. Fast nu är jag själaglad över sjalarna.... :D

Det som för övrigt gör att BB-selarna är lite hackade på här på SB är dels att många liksom jag använt dem innan vi upptäckte sjalarna och mer än väl vet hur obekväma de är i jämförelse om det är det enda bäralternativet man har och man tvingas bära sin vagnsvägrande bebis många timmar om dagen. Sedan är det nog dels för att det länge var det enda alternativet som fanns på marknaden och att de fortfarande har en oförtjänt stor andel av marknaden (jämför med motståndet mot Microsoft i datorkretsar t.ex.) Sist men inte minst så är de ju mindre ergonomiskt korrekta för bebisen, men att BB själva hävdar motsatsen på sin hemsida gör ju att många ser rött. Jag tror inte att BB skapar höftledsluxationer för det är något man föds med, men visst är det säkert mer obekvämt för bebisen när hela dess tyngd vilar på rygg och bäcken. Men så länge bärare och bebis är nöjda och glada så finns väl inget att klaga på?

Det jag reagerar på är folk som klagar på att BB är så obekväm (några av våra vänner t.ex.), men som ändå vägrar att prova sjal för att de tycker att det är så flummigt... :roll:
Med mitt första barn var Babybjörn också räddningen, eftersom han aldrig sov själv, man fick sitta med honom i knät hela dagen och det blev ju lite tråkigt i längden. Men mina axlar klarar inte av Babybjörn, fast det är nog samma sak med en mei tai med smala band, den får jag också ont av.
Men jag förstår inte varför babybjörn inte tar åt sig av kritiken eller är lite nyfikna på sjalarnas ergonomi. De skulle ju kunna göra en liten sutemi variant för små bebisar, med lite bredare axelband och med bredare sittyta för bebisen.
Jag tycker att det är bra att man erkänner att sjalen kanske inte alltid är så enkel och snabb, speciellt ifall man har en lång sjal. Jag tyckte det var jätte svårt att stoppa i och ur Miles i min Babybundler när han var liten, jag knöt alltid om sjalen, även om jag fick höra att man kunde stoppa i och ur bebisen lätt som en plätt och ha på sig sjalen hela dagen.
Så sjalvärlden borde också kanske intressera sig för att skapa enkla varianter för nyfödda, som kanske speciellt pappor kan använda. Min man bär bara i Babybundlern ifall jag hjälper honom. Babybjörnen lärde han sig att använda själv.
Användarens profilbild
Av Picea
Jag :heart: :loving: :love: Baby Björn 3

Bild
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Mamasamueli skrev:Du är så fin, Gurli!
I :heart: BB 2
Bild
(ser du att vi har ungefär likadant smajl?)
... och ser man på den här bilden kan man väl inte klaga så jättemycket på ergonomin för bäbisen, eller? Nog ser han ut att sitta helt okej.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?