Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av little_me
Jag har en vagn som jag använt två gånger. Sonen har aldrig gillat den, gallskriker när man lägger honom i den och jag gillar den inte heller (bor i storstad med trappor och trånga trottoarer). Så jag säger som nån sa tidigare beror nog på var man bor, på landet kanske den fyller sin funktion men i storstan tycker jag det är smidigare med sjal.
Tror jag ska sälja min vagn till och med :wink:
Användarens profilbild
Av jag71
Jag använder ju vagn daglien, fast då har ju jag tre små. Dem två minsta ligger i tvillingvagnen och skrutt sitter på ryggen. När det bara var skrutt så hade jag ganska ofta vagen med lite som om i fall jag behöver den. Ofta blev den använd till matkassar och skötväskan osv men mycket lite barn åkte i den. Hade vi inte haft tvillingarna idag tror jag att vagnen hade stått hemma merdelen av tiden, nu är skrutt 20 månader och mitt behov av vagn har försvunnit.
När vi insåg att jag var med barn så var första tanken att vi inte skulle köpa någon vagn utan sälja dem vi hade och bara spara en sittvagn till skrutt men så visade det sig att det var två små och då fick jag snällt inse att en tvillingvagn var bästa alternativet. Nog svamlat från mig (nästan). Köper du en vagn kommer den nog att användas om inte till bebisen så till att frakta grejor. Ett tips är ju att inte köpa en ny utan en billig som om det sen visar sig att vagn används massor kan uppgraderas.
Användarens profilbild
Av jullan
Jag gav bort vår vagn i våras eftersom den var så ivägen och den enda som använde den var katten. Däremot använde jag den en del när Judith var precis ny, för då åkte storebror lite i den några gånger. Men alla är ju olika. Mina barn har hatat att ligga i vagn när de var bebisar. :roll:
Användarens profilbild
Av Linnea
nä vi har ingen vagn, ibalnd får jag för mig att jag behöver en till promenader och så och lånar en som Lova såklart inte vill sitta i :roll:

idag var jag på ikea med Lova i ringon, thaiväskan på ena axeln och en sån där gul kasse på andra 8)
några blickar fick vi ju :lol:
Av Aelia
Jag hade en vagn i början, anvnde den första månaden, fattade inte hur man kunde välja bort vagn, men sen...när jag väl fattade hur underbart det är att bära, så slutade vi med vagn, användes jätte sällan, och började använda smått igen när lillkillen var 10 månader. Nu är han snart 15 månader (om 1 vecka) och vi använder sjal dagligen
Användarens profilbild
Av jullan
ha ha ha, jag som tänkt att jag nog inte behövt vagnen för jag bor på landet och inte i stan! :lol: Jag åker ju aldrig buss och går sällan på stan. När jag ska åka o handla är det ju mest på stormarknader där man ändå inte har med vagnen. Bor med bara dåliga grusvägar =inget barnvagnsvänligt runtomkring.
Användarens profilbild
Av jullan
ha ha ha, jag som tänkt att jag nog inte behövt vagnen för jag bor på landet och inte i stan! :lol: Jag åker ju aldrig buss och går sällan på stan. När jag ska åka o handla är det ju mest på stormarknader där man ändå inte har med vagnen. Bor med bara dåliga grusvägar =inget barnvagnsvänligt runtomkring.
Av Pétronille
Oxå jag använder både och: både lillan och jag älskar sjalen, men jag skulle aldrig orka utan vagn -- mest för att handla och så, för jag orkar inte bära både bebis och matkassar (till saken hör är att jag oftast är ensam eftersom pappan i fråga bor i Frankrike, så jag har ingen bärhjälp!). Ibland gillar hon också att sitta i vagnen och jag kan tycka det är mysigt att promenera och kunna se henne i ansiktet då (har en vagn där man kan ha bebisen sittande mot sig, typ urban jungle-vagnar skulle jag inte stå ut med för en liten bebis).
Av Hellene
Jag skulle aldrig klara mig utan vagnen eftersom jag inte kör bil (pga miljön) och därför måste kunna lasta varorna någonstans, skulle inte orka bära kassar med mat åt lilla familjen, trots att det "bara" tar en sisådär 20 minuter att gå till affären. Har en liggvagn som lillen älskar att sova i, men har nyligen fattat tycke för sjalar och bär någon timme per dag (jag är en riktig promenadmänniska) :D.
Användarens profilbild
Av Helena
På vintern tycker jag att sjal känns bäst, eftersom det är så jobbigt ifall bebisen skriker i vagnen och man inte kan ta upp barnet eftersom det är kallt. På sommaren kan man ju mer växla mellan att bära och låta barnet ligga i vagnen, kan ju t o m vara lite skönt och svalt för barnet att sova i vagnen då kan jag tänka mig.

Men ifall du aldrig burit i sjal tidigare kan det vara bra att ha vagn med som back-up, man vet ju inte riktigt om knytningarna funkar som man vill i början.
Användarens profilbild
Av sus
Jag har både och. Mina barn gillar att sova i vagnen och åka vagn vakna också så jag har aldrig haft några problem med att använda den. Sjalen använder jag mest hemma och när jag åker iväg med bilen, orkar i princip aldrig lassta in vagnen i bilen. För mig kompleterar dom varandra, visst skulle jag klara mig utan vagn om jag var tvungen, men jag gillar att mina barn kan sova ute, och det är svårt att skotta snö eller kratta löv med en bebis i sjal, däremot går det utmärkt att göra det med en sovande bebis i vagnen bredvid.
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag använder inte vagnen mycket nuförtiden. Vi har två vagnar, en sulky och en sittvagn med lift i. Jag har inget körkort och går för detmesta när jag ska någonstans. Förra veckan gick jag till babyheavens invigning och då tog jag storasyster i sulkyn trots att hon kan gå en hel del. Promenaden tog en timme utan stopp, vilket gör att det hade tagit för lång tid att gå med storasyster.

Senast Finn använde vagnen var när jag var på spa och jag hade med mig vagnen för att han skulle ha någonstans att ligga när vi åt på kvällen, var ganska säker på att han skulle sova då. Annars så har det bara blivit sjalande för min del. Klarar av att handla två stora kassar och så tar jag bussen hem, det går bra utan vagn. Vagn är dock bra om man ska åka bort med två barn, det är jobbigt att bära en bilstol och ett babyskydd och sen packning. Då har vagnen fått följa med enbart för att man ska kunna ha all packning samlad. Till våren kommer vi dock att köpa en ny stol till storasyster och då kommer babyskyddet ställas hos mina föräldrar. Om man också köper en enkel bilkudde så kan vi ett halvår åka hem till dem utan att behöva ta med bilskydd och då blir vagnen helt överflödig.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag bar sanna oftast fram till hon var ett år, sen började hon gilla att åka vagn och blev lite tung så nu åker hon oftast vagn.
Användarens profilbild
Av Kaja
Ibland är det faktiskt praktiskt med en vagn. Har man till exempel egen trädgård och bebisen somnar i sjalen så kan man ÄNDÅ inte rensa i rabatterna om man har bebisen på magen...

Hade jag vetat det jag vet idag för två år sedan så hade jag redan från början köpt en sulky med fullt liggläge. I vårt fall så har vi gått igenom tre vagnar innan jag kom fram till att en Teutonia Timmy är vad vi borde ha köpt från början...

När barnet är ungefär ett år så börjar de bli såpass tunga att det kan bli VÄL häftigt att bära dem en hel eftermiddag. Dessutom så vill många barn upp och ner, upp och ner, hela tiden och då kan nog sjalen bli mindre praktiskt (mei-tai eller sele kan nog kompensera). DÅ behöver man nog en vagn. Köper man en sulky med fullt liggläge så kan du i början lägga ner en mjuk och gosig filt och liksom boa runt lite runt bebisen och då funkar den också...

//Kaja

PS: Inte så tokigt med en vagn under sommarmånaderna faktiskt. Det kan bli VÄLDIGT varmt med sjal + bebis...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?