Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jennelii skrev:
Marion skrev:Bild på Jennelii och Linus
:fnissa:

OJ vad ny o mörk den var där... nu ser den inte ut så =) Världens bästa sele!!
:hello: Där var du ju, jag kunde inte komma på ditt nick igår :lol:.

Jag googlade lite igår och det verkar som att de första selarna som kom 2005 hade "fejkloggan".
Bild

Jag hittade en likadan jämförelse där en äldre Ergo jämförs med en nyare i tron att den äldre är en piratkopia.
http://thehappyhoopywooljunkie.blogspot ... rrier.html

Ergo själv har också en jämförelse mellan den äldre och nyare versionen.
http://support.ergobaby.com/attachments ... risons.pdf
Senast redigerad av Marion den fre jun 22, 2012 10:17, redigerad totalt 1 gånger.
Marion skrev:Jag googlade lite igår och det verkar som att de första selarna som kom 2005 hade "fejkloggan".
Bild
Tog en titt på min Ergo Classic, ni vet den där riktigt gamla med folkdräktsbandet. Den har en exakt likadan "fejklogga" :fnissa:.
Av honungsmarmelad
Det ska finnas ett serienummer på alla ErgoBaby. I övrigt förändras så klart saker över tid och så men serienummer finns på alla. (Jag vill även påpeka att det händer att vanliga affärer säljer kopior - ovetandes så klart.)
Labyrint skrev:ERGObaby Norge/Sverige heter facebooksidan, den är definitivt aktiv. Därifrån blogglänken kommer. Jag har ingen Ergo själv, totalt oinsatt egentligen. Men det har varit mycket diskussioner om kopior på sistone.
ok jag sökte på ergo baby carrier och hittade bara små grupper på max 200 personer.

edit: nu hittade jag dessutom deras officiella. Vet inte vad jag gjorde för fel förut :rodna:
Av honungsmarmelad
AislinCarys skrev:
honungsmarmelad skrev:Det ska finnas ett serienummer på alla ErgoBaby. I övrigt förändras så klart saker över tid och så men serienummer finns på alla. (Jag vill även påpeka att det händer att vanliga affärer säljer kopior - ovetandes så klart.)
Serienr började de inte med förrän senare, 2008 enligt uppgift (min är från 2007 eller tidigare, och enligt Ergobaby äkta.
Tackar för rättelsen!
Oj vad många felaktigheter i länken om Ergokopior på första sidan....jag vet inte ens vart jag ska börja. Inga av de detaljer och skillnader som beskrivs där stämmer generellt. Har själv ägt flera kopior och har (fullt medvetet) köpt en kopia till mitt kommande barn. Med alla "originaldetaljer" som finns...ändå helt och hållet oäkta.

För att ta det i sin helhet: Ergo (original) är en bärsele som tillverkas via massproduktion på kinesiska sweatshops som företaget inte själva äger eller har kontroll över. Man har inte heller alltid bara en eller bara samma leverantörer. De tillverkas inte heller i några särskilda material eller tyger som just Ergo har ensamrätt på.

Som med de flesta märkesvaror som tillverkas på detta sätt uppstår snabbt en piratkopiering. Den kan se ut på olika sätt och förekomma på många olika fabriker samtidigt. I vissa fall kan det vara fabriker som tillverkat eller fortfarande tillverkar originalvaran som ser till att göra sig extra vinster genom att prångla ut exemplar vid sidan om,. I andra fall kan det vara fabriker som snor hela ritningen, köper in exakt samma materia och hela kitet och gör kopior utifrån originalritning. I ytterligare fall kan det vara fabriker som lite hipp som happ sätter ihop något hyffsat snarlikt och syr på en loghga i hopp om att det ska sälja.

Det finns alla varianter och de tillverkas inte på samma ställe. Därför kan man inte säga att "en kopia ser ut såhär". Eftersom även tillverkningen på originalen varierar kan man inte heller säga att "originalen ser ut såhär". ´

Och slutligen... man kan heller de facto inte utgå från att en kopia alltid är sämre än den äkta varan. Med det menar jag givetvis inte att man ska sitta och betala fullpris för piratkopierade ergos på Tradera, då har man ju inte gjort en vinst på det. Men det finns något väldigt naivt i att tro att en "äkta märkesvara" tex. en ergosele för 1600 spänn är något "genuint hantverk" som innehåller jättedyra material och har varit komplicerad och svår att tillverka. Man vill väl tro det för att man vill tro att det är vad man betalar för. Det finns något hemskt provocerande med att inse att man precis hostat upp tio papp för en bugaboo-vagn eller tusen spänn för en polarnjacka till en treåring som i båda fall någon halvt livegen kinesisk migrantarbetare suttit 11 h per dygn och snott ihop för treåfemti i timman. Man vill tänka sig att det är något bättre man betalar för när man köper den äkta varan. Men det är det inte.

Visst är man lurad när man köper en piratkopierad Ergo på Blocket. Men i ärlighetens namn...när man köper en "vanlig" ekologisk ergo för 1600 spänn på babyproffsen så är man så inibomben lurad likförbannat.
Det jag tycker man ska se upp med om man köper en begagnad Ergo (eller ergoliknande lågprissele för den delen) är att spännena på midjebältena går ihop ordentligt och är utformade med säkerhetshakar (ser ut som en innre plastögla inne i spännet). Annars kan man själv byta ut själva spännet mot ett original.

(vad jag menar med öglor syns på bilden äverst i länken nedan. Observera att dessa även förekommer på kopior så det är inte något tecken på hur man ser vad som är fejk)

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv& ... 1,s:0,i:74
För att svara på frågan i din rubrik i en enda mening: Det gör du inte!

Alla dessa hemsidor som handlar om hur man ser skillnad på en äkta och falsk skapar mest förvirring. Jag hittade en sida där en tjej lagt ut massor av bilder och info om sin äkta Petunia Picklebottom-sele. Dessutom bilder och beskrivningar på hur hon tror att den hade sett ut om den var fejk.

Jag har en fejk-sele ur exakt samma kollektion och den har precis varenda en av dessa små detaljer som originalet "ska" ha. Serienummer och allt. Man kan tom. skicka in talongen med serienummret till ergos kundtjänst (eller på internet) och få den registrerad utan att något felmeddelande kommer tillbaka. Den är likförbannat en kopia, beställd direkt från Kina för ca 350 spänn inkl. frakt.
Senast redigerad av DetGodaLivet den tis jul 10, 2012 21:53, redigerad totalt 2 gång.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?