Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Majaå
En bekant höll på att tappa ur sin fyraveckors bebis när hon böjde sig framåt och hade glömt dra upp smokingbältet på sjalen... Jag ångrar sååå att jag inte hade hunnit visa henne hur jag gör när jag sjalar för nu törs hon aldrig mer använda sjalen :cry: Jag har aldrig tappat ur något av mina barn, men har haft ett barn som gärna slänger sig lite som en ostbåge och då gäller det att ha koll på barn (och knytning). Men det har inte känts otryggt.
Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
Om man har knutit ordentligt kan jag inte se någon risk att man skulle tappa barnet. Då är det en större risk att man halkar när man är ute. Men när J var liten löste jag det med broddar på skorna. Det är väl största risken tänker jag.
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
Jag har inte tappat barnet men barnets lilla huvud... Han satt i trikåsjal och jag böjde mig fram. Dock hann jag ju fånga upp huvudet ganska snabbt tror inte han vaknade ens men det var otäckt.

Men nu vet jag ju bättre när jag behöver stötta upp extra. Stoppa in det sovande huvudet ordentligt i vävd sjal. Och på zumban vet jag ju exakt när jag behöver ha en extra hand på huvudet. Att man skulle tappa barnet låter mycket märkligt!
Av honungsmarmelad
Zumba med barn i sjal? Åhfan. Den var ny. (Visserligen vet jag inte ens vad zumba är men jag har antagit att det är en form av dansliknande träningsform och har nöjt mig med den informationen.)

Jag skulle vilja hävda att man, utöver att ha knutit dåligt, skulle behöva böja sig på ett ytterst oergonomiskt sätt för att tappa barnet. Man ska böja sig med knäna, inte med ryggen.
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
honungsmarmelad skrev:Zumba med barn i sjal? Åhfan. Den var ny. (Visserligen vet jag inte ens vad zumba är men jag har antagit att det är en form av dansliknande träningsform och har nöjt mig med den informationen.)

.
Ja precis :D här i falun har vi zumba för mammor och barn i sjal/sele :)
Användarens profilbild
Av Emma_oh
AbbesMamma skrev:
honungsmarmelad skrev:Zumba med barn i sjal? Åhfan. Den var ny. (Visserligen vet jag inte ens vad zumba är men jag har antagit att det är en form av dansliknande träningsform och har nöjt mig med den informationen.)

.
Ja precis :D här i falun har vi zumba för mammor och barn i sjal/sele :)
Men vad coolt! det skulle jag lätt gå på om jag bodde i falun! :app:
Av femsexsjuoått
En och två gånger har jag missbedömt hur stor rygg en får när en ryggbär och krockat ungens huvud i väggen. Hen har dock aldrig blivit ledsen av det, så jag antar att det inte gjort så ont.

Däremot upplever jag ofta att folk går in barnet, speciellt på trånga spårvagnar. De ser inte att det sitter ett barn på ryggen eller magen och knör mot en som om det vore en vuxen... Det kan vara jobbigt och lite stressande men inte farligt.

Sen kan en ju också råka skada andra med sitt sjalbarn. Senast förra veckan råkade Boyes fot sparka en sittande resenär i huvudet när vi gick mellan sätena på spårvagnen! Oups!
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Igår när jag skulle svinga upp Idun på ryggen så misslyckades jag och hon slog i sin näsa i min axel eller huvud.
Det var inte så roligt :cry: men berodde nog på att jag har ont i axeln och liksom tvekade när jag skulle slänga upp henne för jag visste det skulle göra ont.
Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
Det är inte den typen av faror som vi pratar om. Men jag blev lite rädd här om dagen när J satt i sjalen på ryggen, vi var ute någon stans, och plötsligt säger hon "Juna käks!" (Junia kräks). Det gjorde hon inte som tur var, men tänk om hon hade kräkts mig över hela nacken och det hade runnit ned för min rygg och hennes mage och alla kläder... Hon hade kräkts några dagar tidigare och satt väl och tänkte på det.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Nina & lilla J skrev:Det är inte den typen av faror som vi pratar om. Men jag blev lite rädd här om dagen när J satt i sjalen på ryggen, vi var ute någon stans, och plötsligt säger hon "Juna käks!" (Junia kräks). Det gjorde hon inte som tur var, men tänk om hon hade kräkts mig över hela nacken och det hade runnit ned för min rygg och hennes mage och alla kläder... Hon hade kräkts några dagar tidigare och satt väl och tänkte på det.
Linus satt i sjalen på magen när jag var på föräldramöte o kräktes rätt rejält rakt ner mellan brösten. Inte bara bebiskräks utan mer... Min plan när jag kom hem var att jag skulle slänga mig om halsen på den långhåriga målaren som var i min lägenhet o tacka för att jag var så glad men med spya överallt fick jag nöja mig med att bara tacka, på håll ;)
Användarens profilbild
Av smurfis
femsexsjuoått skrev:En och två gånger har jag missbedömt hur stor rygg en får när en ryggbär och krockat ungens huvud i väggen. Hen har dock aldrig blivit ledsen av det, så jag antar att det inte gjort så ont.

Däremot upplever jag ofta att folk går in barnet, speciellt på trånga spårvagnar. De ser inte att det sitter ett barn på ryggen eller magen och knör mot en som om det vore en vuxen... Det kan vara jobbigt och lite stressande men inte farligt.

Sen kan en ju också råka skada andra med sitt sjalbarn. Senast förra veckan råkade Boyes fot sparka en sittande resenär i huvudet när vi gick mellan sätena på spårvagnen! Oups!
Det där minns jag väl! Simon brukade alltid sitta och hoppa/studsa i takt med mig när jag gick vid ryggbärande i ergon. Typ som när man travar (galopperar? :hmm: ). Och samtidigt sparka ut med sina fötter åt sidorna. :lol: :loving: Jag fick dock in som rutin rätt fort att alltid lägga mina armar över hans fötter när vi var på bussar eller andra trånga utrymmen, annars sparkade han alla i vår väg. :Hahaa: 8)
Användarens profilbild
Av fabriksmoln
Jag läste rubriken och tänkte "det måste ju vara det att man blir beroende och köper hur många som helst". :fnissa:
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Jag höll precis på att kasta min 21 kilo tunga dotter över axeln och med huvudet före ner i golvet. Jag skulle sätta upp henne i en ringsjal och eftersom hon är så tung får jag ta sats för att få upp henne. Den här gången bestämde hon sig dock för att hjälpa till och hoppade upp. Som väl var fick jag tag om hennes lår/knän och lyckades fånga upp henne. Det var väldigt otäckt, känner mig fortfarande lite skakig. Det är dock första gången det har varit nära att jag skulle tappa henne på fyra år!
Användarens profilbild
Av Åsa K
Inte sjal men sele - Jag tappade barnet en av de första gångerna jag skulle sätta upp henne själv på ryggen i Patapum-selen. Jag spände midjebandet, böjde mig fram, lade barnet på ryggen, drog upp selen och spände alla spännen. När jag sedan reste mig upp trillade barnet ned och där stod jag med tom sele - jag hade lyckats dra upp selen under barnet :Hahaa:
Det gick bra i alla fall och efter den gången kontrollerar jag alltid att barnet sitter fast innan jag reser på mig...

Jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna tappa ett barn ur en korrekt knuten sjal eller sele. Större risk då att tappa ifall man bär barnet utan sjal. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att fler än jag lyckats ta på sig sjalar eller selar på fel sätt så att barnet inte sitter fast ordentligt och då kan de ju så klart trilla.
Av Christer Romson Lande
Nån fallolycka har jag inte varit om, men Isidor kom åt den nyss avstängda gasspisen med ett finger en gång när han satt i ringsjalen. :oops: Det blev en ordentlig brännskada.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?