Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Det mesta vettiga har redan sagts, mitt enda tillägg (förutom att en tvåmånaders bäbis utan vidare kan sova hela vägen från Uppsala till Malmö utan att vakna en enda gång, och att en nybliven mamma faktiskt kan bli ganska stressad av det :lol: ) är att en del barn är åksjuka redan från tidig ålder, och då är X2000 inte så bra att åka. Men det vet man ju inte innan man testat....
Oj, jag har åkt tåg själv med alla 3 barnen sedan de var pyttisar. En pyttis är inga problem alls! En pyttis och en lite större=Inte lika enkelt, 2 små och en pyttis= Inte kul alls.... Vi åker från Göteborg till Kiruna, vilket tar ynka 22 timmar OM tåget är tid, vilket det sällan är, så uppemot 25- närmare 30 timmar i tåg är inte ovanlgt. Jag åker ofta själv. Nu är barnen stora= Inga problem!
Vagn har jag sällan haft med mig, bökigt vid byten. Men måste man ha med vagn, så går ju det med. Man kan lasta grejer i om bebis är i sjal. Jag har haft sele. Tågpersonalen hjälper till vid byten om man frågar innan. Vi byet alltid en gång oxå, det är jobbigast. Vill helst kliva på och kliva av när man är framme.

Inga problem säger tågveteranen :lol:
UlleL skrev: * Väskor. Ryggsäck eller rullväska spelar ingen större roll men jag föredrar en väska framför flera mindre. En stor väska + en liten med det som behövs under resan.
Och det är extra asbra om den lilla väskan går att packa ner i den stora, så att man bara bär EN väska när man kliver av/byter! :tumup:
SCSI skrev:
UlleL skrev: * Väskor. Ryggsäck eller rullväska spelar ingen större roll men jag föredrar en väska framför flera mindre. En stor väska + en liten med det som behövs under resan.
Och det är extra asbra om den lilla väskan går att packa ner i den stora, så att man bara bär EN väska när man kliver av/byter! :tumup:
Om man som v, måste ha med mycket funkar stor rullväska och en rygga bäst. Bebis på magen.
Åh så många bra tips! :app: TACK!!

Och så skönt att höra från er som 'been there, done that' :heart:

Hade ju varit skönt att slippa bytet, men det går tyvärr inte att undvika.

Många av er som avråder från vagn, och mina tankar är lite likadana, att det verkar bökigt just när man ska på och av och byta tåg hit och dit.. Och rulltrappor, huh... Hiss på Köpenhamns huvudbangård vet jag ofta är tillhåll för knarkare (har jobbat på kbh station oxå..), så det lockar ju inte riktigt... Ska höra med min syster om hon kan ragga fram en extra vagn kanske!

Sele rekommenderar många av er också, men det har jag ingen (än:)). Använder min kära vävda långsjal, men börjar bli duktigt sugen på en meitai, även om det inte kvalificeras som sele... Eller? Begreppen är fortfarande något förvirrande för mig :?

Tror jag vågar mig på nästa steg, att kolla efter biljetter.... :D
Jag förstår faktiskt inte varför folk är så negativa till vagn på resa :hide: Jag tycker det var superskönt att slippa bära väskan... Men det kanske beror på att jag inte har problem att åka rulltrappa med vagn och under senaste stockhomsbesöket åkte jag nog bara hiss en gång. Men det är klart, jag har haft förmånen att kunna välja att åka när det inte är rusningstrafik. Sen är ju vagnen större och hårdare än folk, så fram kommer man alltid, även om man retar någon på vägen :oops:
Mikaela skrev:Jag förstår faktiskt inte varför folk är så negativa till vagn på resa :hide: Jag tycker det var superskönt att slippa bära väskan... Men det kanske beror på att jag inte har problem att åka rulltrappa med vagn och under senaste stockhomsbesöket åkte jag nog bara hiss en gång. Men det är klart, jag har haft förmånen att kunna välja att åka när det inte är rusningstrafik. Sen är ju vagnen större och hårdare än folk, så fram kommer man alltid, även om man retar någon på vägen :oops:
Hihi, bra idé där om vagnen :lol:
Jag skulle också lämna vagnen hemma om jag reste ensam. Vi hade med vagn när vi åkte med Leia, och tyckte det var trångt och krångligt på fullproppade IC-tåg, och då var vi två vuxna. Sen använde vi inte vagnen till annat än lastutrymme på hela resan i alla fall :wink:.

Jag använde trikåsjal när Leia var så liten, men det går ju lika bra att knyta dubbelkryss med vävd sjal så behöver den inte knytas om under resan :tumup: . Jag tycker inte du behöver skaffa något nytt bärdon bara för resans skull (fast det kan ju vara en bra ursäkt för att skaffa nya bärdon :lol: )
Aspasia skrev: Jag använde trikåsjal när Leia var så liten, men det går ju lika bra att knyta dubbelkryss med vävd sjal så behöver den inte knytas om under resan :tumup: . Jag tycker inte du behöver skaffa något nytt bärdon bara för resans skull (fast det kan ju vara en bra ursäkt för att skaffa nya bärdon :lol: )
Alltid skoj med nytt, oavsett orsak ;) Dubbelkryss bör ju funka bra!
Skippa vagnen, minimera bagaget, en rygga med lös liten väska/påse inuti för bytesgrejor plus lite gott åt dig att äta på. Skippa skötväska- ta med en vanlig liten frottéhandduk så kan du byta överallt, det sparar massor med plats. En tygpåse är bra tycker jag för handbagaget, den är lätt att stoppa ned i ryggsäcken sen.

Jag älskar att resa lätt- och tåg inspirerar till bra, smidig ryggsäckspackning. Det går alltid att låna om du behöver nåt på vägen eller framme i Danmark.
Jag tycker det brukar funka bra att ta med vagn. Det finns alltid någon hjälpsam passagerare och vill man vara säker på att få hjälp kan du be konduktören komma när det är dax att gå av. Jag har främst haft vagnen för att kunna få med mig bilbarnstol :shock:
Senast För en månad sen åkte jag med båda mina barn på X2000.
Det funkar att knyta sjalen i gången på tåget så sele tycker inte jag är något krav.
Klart att du vågar. Jag åkte till sthlm, förvisso bara 3,5 timmar, med tre barn flera gånger sista två åren (och med två och ett innan dess). Sjal/sele att bära i vid bytena. är supersmidigt. Jag har haft med vagn del flesta gångerna men den måste man ju fälla ihop och lägga i bageutrymmet. Och det finns nästan alltid någon som hjälper en av och på. Och packa i ryggsäck
Nu när bäbis och jag åkt både tåg - i varierande modell - och buss kan jag konstatera att det smidigaste för oss är ringsjal. Den går att ha utanpå jackan likaväl som innanför, funkar bra tillsammans med ryggsäck och som ett extra plus är en utmärkt att rigga som hängmatta åt bäbis på tåget. Det kändes bättre att lägga ifrån sig bäbis i hängmatta än att försöka balansera honom på sätet, och var skönt att inte hela tiden behöva ha honom i famnen när han sov.
Och ringsjalen är lätt att amma i.
Som skötunderlägg hade jag med mig en vikblöja.

Joel skötte sig exemplariskt och fick beröm från flera medresenärer (som antagligen stålsatte sig när de såg oss kliva på, och föreställde sig timmar av spädbarnsskrik) för att han var så lugn och glad. Själv var jag helt slut efter 6h på tåg eftersom det krävdes rätt mkt energi för att hela tiden hålla honom nöjd.
När vi åkte buss 1½h gick det ju att amma och låta honom sova hela vägen - men man hinner med lite mer vakentid på 6h...

När jag packade ihop grejerna innan det var dags att kliva av frågade jag nån intill om hjälp att hålla bäbis, och alla tillfrågade tackade ja med ett leende. Jag tror att folk rent generellt gillar både bäbisar och att kunna hjälpa nån. :tumup: Så jag fick på mig ytterkläder, sjal och ryggsäck utan att behöva bängla allt för mycket.

Nu när jag vet att det går bra kommer jag helt klart passa på att resa fler gånger innan ungen blir större och kräver mer aktivering! :vågen:
Jag gjorde det! :vågen:

Jag tog lillan och åkte tåg! Jag beslutade mig för att ta både vagn och sjal till slut. Jag hade på ditvägen bebisen i sjalen och väskan i vagnen. Dock var hon större delen av resan i min famn och tittade på människor. Hade lång väntetid i Köpenhamn och en skrikig bebis, så stoppade henne i vagnen och gick/sprang en rask promenad i en timme. Gissa om det var svettigt att då ha sjalen virad om mig! :D Måste sett kul ut, skrikande bebis i vagnen och en mamma högröd av värme med stor ryggsäck och 5 meter tyg lindat om kroppen!

På hemvägen hade jag faktisk sjalen nedpackad, enkom av att jag inte pallade bli så varm och svettig igen. Men resorna gick bra! Spännande att åka tåg med en sån liten filur som charmade alla i sin närhet!

Däremot var det ingen (!) som erbjöd sig att hjälpa till med vagnen, men de jag väl frågade om hjälp sa "självklart!". Så folk är rätt snälla :D

Hade såklart varit lättare att byta tåg med enbart sjal och väska, men är glad jag tog vagnen ändå. Känner mig fortfarande inte totalt självsäker med sjal... ;D

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?