Nu när bäbis och jag åkt både tåg - i varierande modell - och buss kan jag konstatera att det smidigaste för oss är ringsjal. Den går att ha utanpå jackan likaväl som innanför, funkar bra tillsammans med ryggsäck och som ett extra plus är en utmärkt att rigga som hängmatta åt bäbis på tåget. Det kändes bättre att lägga ifrån sig bäbis i hängmatta än att försöka balansera honom på sätet, och var skönt att inte hela tiden behöva ha honom i famnen när han sov.
Och ringsjalen är lätt att amma i.
Som skötunderlägg hade jag med mig en vikblöja.
Joel skötte sig exemplariskt och fick beröm från flera medresenärer (som antagligen stålsatte sig när de såg oss kliva på, och föreställde sig timmar av spädbarnsskrik) för att han var så lugn och glad. Själv var jag helt slut efter 6h på tåg eftersom det krävdes rätt mkt energi för att hela tiden hålla honom nöjd.
När vi åkte buss 1½h gick det ju att amma och låta honom sova hela vägen - men man hinner med lite mer vakentid på 6h...
När jag packade ihop grejerna innan det var dags att kliva av frågade jag nån intill om hjälp att hålla bäbis, och alla tillfrågade tackade ja med ett leende. Jag tror att folk rent generellt gillar både bäbisar och att kunna hjälpa nån.

Så jag fick på mig ytterkläder, sjal och ryggsäck utan att behöva bängla allt för mycket.
Nu när jag vet att det går bra kommer jag helt klart passa på att resa fler gånger innan ungen blir större och kräver mer aktivering!