Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Upia
Jag skulle nog bli lite chockad om jag kom till förskolan och upptäckte att någon bar min son i sjal. Antagligen för att det känns intimt för mig att bära och jag är lite svartsjuk av mig på den fronten. Men jag skulle väldigt snabbt komma över det och inse att det är praktiskt för dem. Skulle de fråga mig först om det var okej, skulle jag inte tveka att säga ja.

Så jag tror på att fråga "X brukar vilja bli buren mycket under dagen, är det okej om jag använder en sjal eller sele så att jag inte behöver belasta min rygg så mycket?" Då kanske dessutom föräldrarna får upp ögonen för att det går att bära större barn utan problem också.
Av Musen
Det var en interessant synpunkt, Upia. Det är säkert viktigt att fråga föräldrarna först hur de ser på bärandet!
Användarens profilbild
Av emellen
Jag som sjalbärare skulle bli väldigt positiv till om förskolepersonalen ville bära mitt barn i sjal/sele, men jag kan förstå att man kan känna det som att det är för "intimt" också...
Användarens profilbild
Av MilanE
Jag tror också att det bästa är att fråga föräldrarna först. Jag har lånat ut en ringsjal till min mellankilles förskoleavdelning där de haft ett barn som velat bli buren mycket. En dag fick jag höra att en förskollärare från en annan avdelning varit in och lånat den för att bära en ettåring som vaknat på fel sida :D man blir så glad!
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Fast att fråga tycker jag är att sända helt fel signaler och det skulle faktiskt aldrig falla mig in att göra. Jag informerar föräldern om hur jag just nu hanterar barnets önskan att bli buren och däri finns såklart utrymme att säga ifrån om föräldrarna tycker att jag gör "fel", men trots allt så är alternativet då att inte bära alls och det är knappast ett alternativ om barnet behöver bli buret.
Likaså frågar jag inte om lov när jag ligger nära och sjunger/ramsar bredvid ett barn som ska sövas i förskolan bara för att det finns föräldrar som använder femminutersmetoden och tycker att barn ska somna ensamma etc.
Sedan bär jag ju inte på samma sätt som pedagog som jag gör som förälder; med barnen på jobbet så är ju ändå bärandet inte ett "självändamål" som det är hemma med min son, utan mer ett medel för att nå målet att barnet på sikt ska känna sig så tryggt att det inte längre behöver bäras. Delvis förstås eftersom det finns fler barn som behöver få sina behov av närhet och trygghet tillgodosedda och dessutom kanske också behöver bäras...
Användarens profilbild
Av zingo
Ringsjal :tumup:
Av Musen
Jobbar du också på förskola, Jenny m. liten och har erfarenhet med bärandet på arbetstid?? Hur har föräldrarna/barnen reagerat? Vore spännande att få höra mera om dina upplevelser!
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Musen skrev:Jobbar du också på förskola, Jenny m. liten och har erfarenhet med bärandet på arbetstid?? Hur har föräldrarna/barnen reagerat? Vore spännande att få höra mera om dina upplevelser!
Ja, jag är förskollärare och ja, jag har burit i sjal på jobbet, när det har behövts.
Jag jobbade i många år på en småbarnsavdelning och hade då och då ett ledset litet pyre som behövde bli buret för att känna sig tillfreds med inskolningen och med tillvaron i förskolan.
Från början, i slutet på 90-talet när jag inte hört talas om sjal ännu, så bar jag i famnen/på höften. När det blev för tungt så knöt jag en halsduk runt mig och barnet för att få avlastning till den bärande armen. Det fungerade bara någorlunda, men jag kände som sagt inte till någonting annat förrän 2002-2003 så jag sydde en långsjal av ett gammalt lakan och bar i. Efter att jag själv fick barn och köpte ett gäng riktiga bärdon så har jag använt mig av dem istället.

Men jag har under dessa år ändå inte burit varken mycket eller ofta.
Det är ju ett fåtal barn som lämnas fast de kanske skulle behövt en längre eller annorlunda inskolning, de som till nöds knyter an till en eller kanske två ur personalen, men som inte tröstas av någonting annat än att bäras. Det är dem jag bär i sjal.
Med de som t.ex. bara vill mysa en liten stund brukar det gå lika bra att kramas/sitta i knät. Och med dem som bara vill upp i famnen och sedan vill ner lika snabbt igen så är det oftast ingen idé att hämta något bärverktyg.

Som förälder har jag förstås också insett fler användningsområden än att bära för trygghet. När vi gått till skogen så har jag oftast haft med mig ett bärdon för den händelse att något litet pyre skulle tappa orken att gå längre... De lärde jag mig efter att ha fått improvisera ihop ett bärdon av min regnjacka. :roll: :lol:
Och jag var väldigt glad att ha med en sele den gång ett halvstort pyre la sig ner i gräset i en skogsglänta och tvärsomnade :loving: Det vara bara att baxa upp honom och bära tillbaka till förskolan och lägga honom tillrätta på madrassen. Lunch fick han när han vaknade istället. :lol:

Barnen har reagerat positivt. Jag minns särskilt ett tillfälle, med det barn jag sydde sjalen, för när vi redan hade slutat bära: Jag stod och vek ihop sjalen för att lägga undan den; han fick syn på sjalen i mina händer och sken upp och tog några snabba steg emot mig. Sedan stannade han och gick in i ett angränsande lekrum, leende. För mig kändes det som en bekräftelse på att han hade mått bra av att bli buren när han behövde det och att han nu kände själv att han faktiskt inte behövde det längre; att det varit tryggt och mysigt men nu ville han hellre leka. :heart:
Detta barn var det barn som bärandet blev som mest "intimt" med i och med att jag bar honom på magen i omslutet kryss - den enda knytning jag då lärt mig behärska :lol: Nu bär jag inte så längre utan på höften eller på ryggen. Delvis för att det är mer praktiskt och delvis just för att det är mindre intimt.

Föräldrarna har inte kommenterat något särskilt. Det finns ju alltid föräldrar som inte vill att man ska bära omkring på barnen alls - ibland för att de tror att barnen blir "bortskämda" och kommer kräva att bli burna resten av livet av alla de möter men minst lika ofta för att de inte vill att de/deras barn ska vara till "besvär"... :? Det har inte haft någonting med sjalen att göra.
Men i regel är det så att föräldrarna ju vill att vi ska göra det som deras barn mår bra av. Och mår barnet bra av att bäras så mår föräldern bra av att jag bär.
Dessutom så blir det lättare för föräldrarna att "önska" att barnet får lov att bli buret när de vet att jag inte knäcker min rygg på grund av det bärandet. Även om många inte förstår hur det inte kan vara tungt :wink:
Av Musen
Underbart, Jenny m. liten! Du är verkligen en sån förskollärare som jag vill vara, med hjärta och engagemang för barnen! Tack så hemskt mycket för din utförliga beskrivning av ditt bärande på jobbet :heart: .
Användarens profilbild
Av UWO
Jag funderade på det idag, när jag gick hem från dagis. Bar sonen dit i manducan och kände några steg därifrån att jag helst hade velat lämna kvar selen.
Tänkte på hur sjalovana föräldrar skulle kunna reagera också. Bära på rygg tror jag skulle kunna vara mindre skrämmande, det blir liksom lite mindre nära, och att sele nog också känns mindre nära än sjal.

Jag skulle gärna se sele/sjal på förskolor. För det finns ofta något litet (eller större för den delen) barn som går runt och är lite allmänt trött/olycklig. Skulle kännas bättre om det barnet kunde få bäras istället för tillfälligt avledas hela tiden.
Användarens profilbild
Av MilanE
Jenny m. liten skrev:Fast att fråga tycker jag är att sända helt fel signaler och det skulle faktiskt aldrig falla mig in att göra. Jag informerar föräldern om hur jag just nu hanterar barnets önskan att bli buren och däri finns såklart utrymme att säga ifrån om föräldrarna tycker att jag gör "fel", men trots allt så är alternativet då att inte bära alls och det är knappast ett alternativ om barnet behöver bli buret.
Det var klokt sagt! Kan bara hålla med :)
Användarens profilbild
Av Pyrets mamma
När jag har använt manducan eller mei taien på öppna förskolan har jag fått reaktioner från flera mammor som är övertygade om att bebisen absolut inte bör bäras mer än några minuter åt gången - för att de då kommer att få problem med ryggen. :whut: Men när jag förklarar och informerar lite så brukar de bli försiktigt mindre negativa och bara lite skeptiska. Men jag undrar hur de skulle reagera på dagis om det var deras eget barn. Det behövs nog lite information och diskussion innan de blir omvända.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Pyrets mamma skrev:När jag har använt manducan eller mei taien på öppna förskolan har jag fått reaktioner från flera mammor som är övertygade om att bebisen absolut inte bör bäras mer än några minuter åt gången - för att de då kommer att få problem med ryggen. :whut: Men när jag förklarar och informerar lite så brukar de bli försiktigt mindre negativa och bara lite skeptiska. Men jag undrar hur de skulle reagera på dagis om det var deras eget barn. Det behövs nog lite information och diskussion innan de blir omvända.
Då kan man ju påpeka att barnen blir burna oavsett och att med bärdon minskar slitaget på personalen :tumup:
Av sjaltokan
Jag har lämnat en hipseat på vår förskola, den tycker jag har en given plats där, sen får vi se om jag kan lura på den någon sele längre fram i vår, tror som sagt var att bära på ryggen känns mindre intimt.

Jag tycker personligen att långsjal blir väldigt intimt och jag skulle nog inte vilja att någon bar mina barn i det, däremot ringsjal eller hipseat och sele.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?