Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av imsel
Hur är det med amning då, är det lätt att amma i trikåsjal och vävd?
Eller vilket blir lättast?
Tänk på att det är mitt första barn, och att jag inte använt sjal :wink:
Användarens profilbild
Av teres
Det är väldigt olika, många får aldrig till det att amma i sjalen, jag bland dem. Med trikån kan jag däremot trä in bebis lite på tvären och få stöd när jag ammar. För att amma på g har jag gjort det i ringsjal eller sele!
Användarens profilbild
Av hcvc
Om man inte vill ruinera sig finns det ju många Tricot-slen på Blocket, och de flesta i stort sett oanvända, till bra pris - så då har man kanske råd att även köpa en begagnad vävd, så kan man prova sig fram när det är dags att byta. Om man inte är väldigt värmeintolerant funkar väl Tricot-slen för de flesta? Eller? Det räcker ju att ha ett tunnt linne under.

Amma en pyttis, som inte kan hålla nacken, i bärdon tycker jag låter svårt? Det står alltid att det är så lämpligt i vagga-knytning, men då har man väl tyg i vägen? Jag började amma i bärdon först när lilla bus var några månader, så jag har ju aldrig testat iofs. Någon som är bra på detta? Det svåra med att amma i trikåsjalen är att man nästan måste ta ur barnet för att slacka ner knytningen. Men å andra sidan är det lättare tycker jag att stoppa ner en nyfödd i en trikå, än att knyta upp den i en vävd.
Användarens profilbild
Av imsel
hcvc skrev:Om man inte vill ruinera sig finns det ju många Tricot-slen på Blocket, och de flesta i stort sett oanvända, till bra pris - så då har man kanske råd att även köpa en begagnad vävd, så kan man prova sig fram när det är dags att byta. Om man inte är väldigt värmeintolerant funkar väl Tricot-slen för de flesta? Eller? Det räcker ju att ha ett tunnt linne under.

Amma en pyttis, som inte kan hålla nacken, i bärdon tycker jag låter svårt? Det står alltid att det är så lämpligt i vagga-knytning, men då har man väl tyg i vägen? Jag började amma i bärdon först när lilla bus var några månader, så jag har ju aldrig testat iofs. Någon som är bra på detta? Det svåra med att amma i trikåsjalen är att man nästan måste ta ur barnet för att slacka ner knytningen. Men å andra sidan är det lättare tycker jag att stoppa ner en nyfödd i en trikå, än att knyta upp den i en vävd.
Jo, det är väl ungefär så jag tänkt.
Alltså köpa en billig trikå, plus en vävd, frågan är ju sen vilka..
Jag har ju som ingen aning om amning i sjal, första tiden kommer jag antagligen inte göra det i sjal, måste väl lära mig och bebisen det först :mrgreen:
Men sen, då kan det ju vara skönt att kunna göra det i sjal, kanske om man vill..sitta vid datorn samtigt, eller är på stan, så kan bebisen somna i sjalen kanske?

Fast hur lätt ä det i en vävd tex?
Kanske är det då bättre med en ingsjal?
Alltså ni hör ju hur jag svamlar!
Hur har ni andra gjort med sjalandet i början?
Användarens profilbild
Av hcvc
imsel skrev:Fast hur lätt ä det i en vävd tex?
Jag hade som sagt en Sino först, begagnad men bara provad av första ägaren (ej köpt via SjalBarn...). Provade faktiskt aldrig att amma i den, hon sov mest bara hela tiden när hon var där. Provade först att amma i bärdon när jag hade gått över till vävd långsjal och mei tai och då "släpper man bara ner" knytningen, så att barnet hamnar längre ner, och när man har ammat färdigt spänner man upp igen. Funkar utmärkt! Ringsjal har jag inte fått till, men har heller inte gett det någon jättechans, eftersom jag inte tilltalas av idén med att bära asymetriskt.
Av Umma
Jag vill rekommendera att man försöker få prova lite sjalar innan man köper. Vi provade en Minimundussjal på BB och den var väldigt trevlig och lättknuten men jag blev genomblöt av svett och jag valde senare att köpa en Sino. Den har jag varit väldigt nöjd med och vi använder den litegrann fortfarande trots svajet för den är så gosig... :)
Användarens profilbild
Av Rhea
imsel skrev:
hcvc skrev:Om man inte vill ruinera sig finns det ju många Tricot-slen på Blocket, och de flesta i stort sett oanvända, till bra pris - så då har man kanske råd att även köpa en begagnad vävd, så kan man prova sig fram när det är dags att byta. Om man inte är väldigt värmeintolerant funkar väl Tricot-slen för de flesta? Eller? Det räcker ju att ha ett tunnt linne under.

Jo, det är väl ungefär så jag tänkt.
Alltså köpa en billig trikå, plus en vävd, frågan är ju sen vilka..
Jag har ju som ingen aning om amning i sjal, första tiden kommer jag antagligen inte göra det i sjal, måste väl lära mig och bebisen det först :mrgreen:
Men sen, då kan det ju vara skönt att kunna göra det i sjal, kanske om man vill..sitta vid datorn samtigt, eller är på stan, så kan bebisen somna i sjalen kanske?

Fast hur lätt ä det i en vävd tex?
Jag började med en tricot-slen, som jag även ammade i från start. Har även en vävd sjal och visst är det lättare att amma kanske, men det är så mycket annat som blir svårare med en liten en.
När ska du ha?
Jag fick i mars och jag höll på att avlida av värmeslag med min tricot-slen i maj....men nu i höst är den helt underbar igen! Man kan verkligen använda den länge iom att den är lite tjockare och därmed stabilare.
Jag brukar sätta ihop hans ben och lyfta upp honom för att stoppa in smokingbältet under fötterna, för att sen ta ur fötterna igen när han ska amma så han kommer längre ner och sen vevar jag upp taxöronen... :lol:
Användarens profilbild
Av imsel
Jag ska ha först 30 april, men jag bor som sagt i Kiruna, och här är det inte ens lite varmt förrän nångång i mitten/slutet på juni ungefär.
Ska nog försöka hitta en tunnare, begagnat, men hittar jag ingen som är lite använd, så köper jag nog en tjockare, och har sen en vävd..vilken nu det blir..
Jag har som ett tag att tänka iaf.
Användarens profilbild
Av hcvc
imsel skrev:Jag har som ett tag att tänka iaf.
Fast ibland gör det bara det hela ännu jobbigare :lol: ...
Användarens profilbild
Av imsel
hcvc skrev:
imsel skrev:Jag har som ett tag att tänka iaf.
Fast ibland gör det bara det hela ännu jobbigare :lol: ...
Ja, för tänk om man hittar nåt nu..men hittar bättre sen, eller värre att man inte köper nån man vill ha nu, och så hittar man ingen lika bra sen..
Sen är det nog för lång tid att tänka.
Bästa är att bara köpa och så är det klart :D

Men nu har jag iaf fått utbyta lite tankar.

Fast nu börjar jag ju fundera på vilken vävd sjal man ska ha.. :whut:
Eller om man ska ha Mei Tai..eller nån sele?
Hjälp..jag måste nog köpa allt.. Tänk om plånboken höll med..
Användarens profilbild
Av imsel
Och prova sjal skulle jag gärna göra, men har ju ingens att prova med tyvärr..
Kanske att syster skulle kunna ta med när hon kommer hit vid jul :wink:
Fast vad hon har vet jag inte direkt..

Fast 2 av mina kusiner har varsin trikåsjal, men har nog ingen aning om vad för märke, men båda har ganska tjocka moby wrap eller nåt tror jag, och dom har jag ju provat lite (en bara nån minut, och andra på affären en gång.)
Användarens profilbild
Av hcvc
Jag har en kompis som flyttar till Kiruna i november! Hon har en välanvänd Sino Fjällnejlika som hon ääälskar!!! Det är min gamla som hon tog över och blev helsåld på sjalandet, så den är rätt välanvänd... Hon visar den säkerligen mer än gärna för dig, om du vill att jag ska förmedla kontakt (hon är inte på forumet). Hon brukar ta varje chans att försöka frälsa folk vad gäller sjalandets förträfflighet :lol: . Har du tur skaffar hon en vävd snart, så kan du få se en sådan också.
Användarens profilbild
Av Alven
imsel skrev: Men dom här lite tunnare som ni har nämnt, dom är väl lite dyrare än tex Moby wrap och Tricot slen?
Så ska jag då kanske köpa en tex tricot slen, så kan jag ha först, då det ändå är vinter/kall vår till juni nästan, och sen till sommaren använda/köpa en vävd?
Det låter som en bra plan tycker jag :tumup: . Jag bar Ida i trikåsjal i två månader bara, sedan kändes vävd bättre trots att jag bar David i trikå tills han var 7 månader och 10 kg. Men då visste jag ju inte bättre... :roll: :wink:
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?