Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Nemo
Jag har haft lätt för att få ryggont större delen av mitt liv och jag hade också ont i början när jag började bära mycket. I mitt fall berodde det nog mycket på för klena muskler, för det är bättre nu, men samtidigt var det nog också så att jag hade fel hållning när jag bar. N sitter ju bara på magen ännu, och jag tror att jag svankade (som det var lätt att göra när man var höggravid) för att balansera upp hennes tyngd. Jag fick ta några dagar där jag verkligen gick runt och fokuserade på att bära rätt, sedan blev det naturligt att hålla ryggen rak.

Kort sagt, att stärka upp musklerna är nog inte heller någon dum idé samt tänka på hållningen!
Användarens profilbild
Av Tuve
Ok, en sammanställning av förslagen:
-träna magmuskler
-tänk på hållningen
-annan vävd sjal än den jag har
-variera knytningarna
-bära på ryggen

Ny sjal... jag tycker det är såååå svårt att gissa vad som är rätt för mig. Och lära mig nya knytningar...
Känns som att jag behöver sammankalla expertisen till en sjalträff igen!

Och ska jag sälja gauzen, eller tro att med annan knytning är den bra ändå?
Användarens profilbild
Av Tuve
Experimenterar vidare - provade att ha Eje i meitai på ryggen. Funkade halvbra, men inte ont i ryggen i alla fall. Men det var nån annan som blev ledsen: -"Arvid säja: Det är MIN fal!" Där gick gränsen!Och jag kan förstå honom, det är den enda sjal han kan komma ihåg att han burits i!
Användarens profilbild
Av Nemo
Stackars Arvid! Brorsan stjäl hans sjal så där... Det är bara att införskaffa en till!! :D
Användarens profilbild
Av Tuve
När jag nu funderar på saken är det kanske ändå en sele jag bör skaffa, eftersom barnens far är för ovig för att själv kunna sätta på en sjal. När han blir pappaledig i vår kommer han nog att inse att man klarar det dåligt att passa två barn utan ett bärverktyg!
Så då ska jag alltså försöka förstå mig på sele-utbudet, kanske.
Och Arvid kanske kommer att acceptera att Eje lånar hans meitai en del framöver. Jag har tyckt mycket om den.
Användarens profilbild
Av Nemo
Sele är ju väldigt smidigt tycker jag också, vi har en Manduca och använder den i stort sett dagligen.
Av doc
Tuve skrev:När jag nu funderar på saken är det kanske ändå en sele jag bör skaffa, eftersom barnens far är för ovig för att själv kunna sätta på en sjal. När han blir pappaledig i vår kommer han nog att inse att man klarar det dåligt att passa två barn utan ett bärverktyg!
Så då ska jag alltså försöka förstå mig på sele-utbudet, kanske.
Och Arvid kanske kommer att acceptera att Eje lånar hans meitai en del framöver. Jag har tyckt mycket om den.

Hoppas att du hittar en som passar och som ni gillar!
Användarens profilbild
Av willywonka
gbg74 skrev:
Tuve skrev: Ingen som tror på teorin att stretcha ryggen?
Min teori är att du bör träna magmusklerna. Ofta får man, bland annat jag själv, ju ont i ryggen för att man inte har tillräckligt starka magmuskler.
:iagree:
Fast jag tror att det kan vara bra att träna ryggmusklerna också... Själv gillar jag Friksis&svettis, men det finns ju många varianter på träning. Själv övergick jag även till MT, en med utbredbara axelband (sydd enl Knyttet&ks beskrivning) gjord av en hoppe. Stadig och lättknuten!
Användarens profilbild
Av Tuve
willywonka skrev:
gbg74 skrev:
Tuve skrev: Ingen som tror på teorin att stretcha ryggen?
Min teori är att du bör träna magmusklerna. Ofta får man, bland annat jag själv, ju ont i ryggen för att man inte har tillräckligt starka magmuskler.
:iagree:
Fast jag tror att det kan vara bra att träna ryggmusklerna också... Själv gillar jag Friksis&svettis, men det finns ju många varianter på träning. Själv övergick jag även till MT, en med utbredbara axelband (sydd enl Knyttet&ks beskrivning) gjord av en hoppe. Stadig och lättknuten!
Jag har nog inte mycket möjlighet att ta mig iväg och träna, så det får bli sånt man kan göra hemma. Sit-ups? Fler förslag?

Men meitaien har gett mig ett bra brejk! Arvid har nu konstaterat att om den är på ryggen är den hans, men på magen kan Eje få vara i den! Generöst, tycker jag. Och faktum är att bara det att jag bytte till meitai har tagit bort det onda i de långa ryggmusklerna till stor del. Lite ont i nacken istället. Jag har också sytt enligt Knyttets breda axelremmar, men tinaws spänne i höftbältet. Enda problemet är att axelremmarna glider ihop till smala band när jag rört på mig en del. Sydd i grovt linne, så borde inte vara tygets fel att den glider.
Användarens profilbild
Av LillensMamma
Jag har gått till sjukgymnast och hon tyckte bärandet var positivt för hållning och muskulatur!

Jag tycker att du ska söka upp en du också för har man en gång fått ont så kan mn behöva prffesionell hjälp med att bli av med värken.

Sedan vill jag göra ett slag för träningsboll :tumup: Skaffa en stor! Då kan du träna hemma och barnen får en till leksak :D

Och prova att bära mer på ryggen!
Användarens profilbild
Av hcvc
Kalla samman till sjalträff, lyckliga du om du har möjlighet! Det är verkligen skillnad på vävd sjal och vävd sjal. Jag hade rätt mycket ont i axlar, nack- och bröstrygg i början, innan jag hade hittat rätt sjalar för mig. En del verkar liksom inte få ont av något, men jag är av den lite (mycket?) känsligare sorten, så för mig funkar inte tunna sjalar och de måste vara väl ingångna, lagom stretchiga och fållarna får inte vara för höga. Om du kan prova någons väl ingångna kypert- eller jaquardvävda är den nog dessutom mycket lättare att få till med omslut med krysset innerst. Har fått för mig att gässen är lite mer svårknutna eftersom de är stummare? Min högst personliga rekommendation är väl en ingången Stork eller Hoppe - eller prova en Zara, den är tillräckligt bra redan efter första tvätt och blir snabbt ännu bättre!
Användarens profilbild
Av ylvut
När barnet har en tillväxt period hänger ibland inte bärmusklerna med. De kommer i kapp om du forsätter bära men du kanske får bära lite kortare stunder om du får ont. Stadigare bär hjälpmedel håller jag också med om att det underlättar med.
Användarens profilbild
Av Tuve
phuh, ja, jag behöver både pausa oftare, och testa olika bärsätt. Efter några dar gjorde det ont med mt'n också. Körde trikån idag igen, och den kändes bra en stund, nu ont igen.
Användarens profilbild
Av lisusanne
Träna magmusklerna var nog en bra idé som jag inte tänkt på. Men i övrigt tror jag mest på Mei Tai, den är lättare att hantera än sjal. Trikåsjalen är nog det bästa man kan ha till de allra minsta, men sen ger den inte tillräckligt med stöd och belastningen blir fel. :roll:
Användarens profilbild
Av Rosalinda
Jag får också lätt ont i ryggen när jag bär. Bar mest när sonen var liten. När han blev över 7 månader blev det för tungt (bar i elastisksjal). Bär nu bara i bland och då i ringsjal. Men vill bära mer så jag har köpt en Mei tai och provat att bära på ryggen. Det gick dock inte så bra. :hide: Jag höll på att dratta på ändan. Det blev hemskt baktungt. Är det jag som är ovan eller för svag? Eller knöt jag tokit? :hmm:
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?