Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Diglet
jag tycker det är svårt att åka in till stan med endast selen. vad har ni för väska liksom? och när barnet inte vill sitta kvar i selen? det brukar bli vagn + sele även fast jag egentligen tycker att selen är så mycket smidigare.
Både och! Varför skulle det va fult o ha barnvagn? Man behöver ju inte va så "militant".. Så länge man har sjalen med sig o tar upp om barnet är ledsen o inte vill sitta längre.
Nu åker Tommy mest vagn o gillar det, men fram till han va en 6-7 månader fick jag mest dra en tom vagn :lol:
Vi har mest sjalat hemma annars, T ville inte alls ligga på golvet eller vara själv, så ville man ha sig en macka eller vad som helst så var det bara o sätta honom i sjalen. Hemma bodde han i sjalen tills han var en 4-5 månader.
Så himla praktiskt at ha honom på ryggen när man går till tvättstugan också!

Nu är han för tung o bära på ryggen i min gås, så jag väntar på o få köpa en beco..
Hör till skaran som alternerar mellan vagn och sjal/sele :D Men medan vagnen är viktigast att den rullar lätt och är bekväm för barnet, ska sjalarna vara både snygga, sköna och gillas av barnet :mrgreen:
Beroende på vart jag ska och med vem väljs bär eller åkdon. Ska tex mormor med och jag ska prova kläder blir det vagn för mormor klarar inte riktigt att bära med sin rygg. Ska vi vara borta en väldigt lång dag blir det både och, är det promenad blir det oftast sjal eller sele
Användarens profilbild
Av Annika E
Jag måste ha både och om vi ska vara ute/borta en längre stund. Maia gillar sjalen, somnar oftast efter ett tag, men när hon vaknar efter ca 20-30 minuter vill hon ur på direkten! Då är det för trångt och varmt verkar hon tycka. Så vagn måste jag ha med om vi inte bara ska ut på en kortare prommis. Jag hoppas att hon gillar sjalen ännu mer när hon blir lite större. Skulle vara skönt att slippa vagnen när man far på stan tex.
Av catleya
Fram tills nu ungefär har vi knappt använt vagnen till lillebror, eftersom han har vägrat ligga i den. Nu bär jag när det är sovdags och har honom i babyskyddet på vagnsinsatsen när han är vaken, eller om jag gör ärenden med bil då det är smidigt att han somnar i babyskyddet. Jag tycker det är jättmysigt att bära, men jag får ont ryggen av för mycket bärande :( .
Hemma sover han ofta i sjalen, eftersom jag då kan räna med at han får ett längre soass å ettpar timmar. Då kan jag b a plocka hemma, laga mat eller surfa.
Jag tycker, liksom så många före mig att vagn av något slag och bärdon kompletterar varandra alldels ypperligt! :-D

Vad som är bäst beror så mycket på hur man bor, vad man gör om dagarna, hur man tar sig fram(bil/buss/tunnelbana/till fots/?) om det finns storasyskon som blir trötta i benen och inte orkar gå hela tiden, om barnet/barnen gillar att åka vagn, hur väglaget och vädret är osv. = det finns helt enkelt inget entydigt svar om vad som är "rätt" eller "bäst"! :D
Av nanook
diddeldi skrev:till barn över 1,5 år är det smidigt med sulky tycker jag. tidigare än så är vagnen mer i vägen än gör nytta :wink:
:iagree:
Användarens profilbild
Av amani
Jag har både och, i början vare skönt att ha med sej den på stan för att lägga ner henne, byta blöja- osv (sommarbarn) inte för att hon ville ligga i vagn de första månaderna, men bara just för att slippa släpa på allt om man t ex skulle handla.
Nu vid 6 månaders ålder är det faktiskt så att hon ibland föredrar vagnen framför selen- hm bakvänd känsla :) Men jag tycker den e så klumpig, och i omed att jag mest hade sjal från början så e jag inte bra på att köra den och krockar med allt o alla :oops:

jag tror lätt jag skulle klara mej utan vagn just nu men att när man ändå nu har en så varför inte använda den?
Användarens profilbild
Av millla
Jag kör både vagn, sjal och sele! Skulle inte vilja vara utan något av dessa alternativ!
Dottern gillar att åka sjal men också att åka vagn. Det är så olika vad som passar bäst beroende på vad man ska göra. Sjalen är super för hemmamys, om hon inte vill ligga på golvet när jag måste fixa med något hemma, när man ska gå i skogen eller där det är krångligt att ta sig fram med vagn. Men på långpromenaden eller om man ska vara borta en längre stund så är vagnen toppen. För att packa i och för att sova i och när hon vill sitta själv och kunna röra sig lite mer än hon kan i sjalen.
Som jag läste någonstans (var det i den här tråden eller i någon annan... :hmm: ): Man behöver ju inte vara så militant! :wink:
Användarens profilbild
Av vovvemor
Jag tycker definitivt inte att det är "fult" på något sätt att ha både vagn och sjal/sele. Såklart. Däremot är jag en av dem som inte skaffade vagn förrän yngsta barnet var runt 4 månader och äldsta fyllt 2 år, då blev det en sittvagn till storasyster. Lilleman åkte vagn första gången när han var runt ett. Det har funkat bäst för oss, helt enkelt, någon annan anledning till det finns inte.

(Nu har vi blivit riktigt avancerade och har till och med syskonvagn - lagom till äldstas treårsdag! :Hahaa: )
Användarens profilbild
Av Amaltea
Jag skulle aldrig klara mig utan vagnen!

Med en tung, trött och ibland väldigt tjurig 2½-åring och en snabbväxande 5-månaders (som jag inte börjat bära på ryggen ännu) skulle jag aldrig kunna gå längre än några hundra meter från hemmet utan en vagn.
Användarens profilbild
Av Mia
Jag har vagnar Ja 4st men bara 2 som anvands och ett antal sjalar sa jag ar nog ocksa bade vagn och sjalberoende.
Kan klara mig utan vagn men det ar skont att ha den. Kan dock inte klara mig utan sjalar. :lol:
Jag tycker om att kora vagn pa alla promenader till och fran skolan. I sover gott och jag ar fri att hjalpa de storre syskonen obehindrat. Till parken och stan tar vi oftast sajl/sele.
Användarens profilbild
Av MilanE
Vi älskar sjalen OCH vagnen. Tösen sover som en stock ute i vagnen varje dag. Hon får också åka vagn lite då och då, tex när jag har mina sämre knä-dagar eller när pappa går promenad med henne och visst trivs hon bra. MEN mysigheten i bärandet är ju svårslaget :D Så jag bär helst :heart: När vi går på stan o ska handla tycker jag sulkyn är perfekt att lasta saker i. Bättre bära barn o lasta kassar, än som många andra gör, köra barnet i vagn och ha händerna fulla med shoppingkassar, vad är mysigt med det liksom :hmm:

:D

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?