Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
zero.sara skrev:
Cillan skrev:Ok jag får väl erkänna då att jag tittar väldigt mycket på mamman eller pappan (har aldrig sett en pappa med sjal) som bär i sjal, ja faktiskt nästan glor jag och kan jag så går jag en vända till så att jag får se dem igen. MEN jag glor inte för att jag sett jag sett något fel utan jag glor för att jag är så fascinerad av att bära barn i sjal och för att jag vill se hur mysigt de har det och för att jag är avundssjuk och för att jag vill se hur söta de är och och och.

Första gången jag såg någon bära i sjal var när vi bodde i Skövde och var på Coop och handlade mat. Då hade jag bara hört talas om bära i sjal. Jag gick nog flera gånger i gångarna där mamman med barnet i sjal gick bara för att se. Till sist sa sambon till mig att det syntes att jag glodde. Då kom jag på att det kanske var jobbigt för mamman att ha mig hängande efter på avstånd. :oops:

Jag hoppas verkligen inte att någon tar illa upp att jag tittar/glor. Min mening är i alla fall inte det. Jag tycker bara att det är så himla häftigt!!!!
Men det är ju ännu trevligare om du hejar och pratar med den som bär :) :) Kan ju vara någon trevlig SBare :wink:
Ja det ska jag verkligen göra nästa gång. Då visste jag inte att det fanns så här mycket om sjalar och heller inte om forumet.

Däremot har jag inte sett någon sjala här i Göteborg trots att det ändå är rätt många som är med här och sjalar.
Användarens profilbild
Av Cillan
Yo Mama skrev:Cillan Kan ju bara tala för mig själv, men jag tar absolut inte illa upp när folk tittar! Jag antar bara att de är avundsjuka på mitt fantastiskt gulliga barn och min flådiga sjal 8)
Ja men precis, det är i alla fall jag. :)
Användarens profilbild
Av Jolin
Ibland tittar folk en hel del, beror lite på var man är, man det är nästan alltid positivt. En gång sa en tant iofs att det verkade onaturligt att bära sitt barn överallt :roll: Hon ändra sig snabbt när jag började prata historia och andra delar av världen och bebisnärhet. Får många positiva kommentarer från killar som tycker det verkar mycket bättre än vagn.
Av Woodgroves
En del tittar nyfiket, en del kommenterar att det ser mysigt ut och en del glor som om man misshandlar barnet. När jag gick genomstan förra veckan, på väg till en sjalträff, med dottern sovandes på ryggen var det MÅNGA som glodde! Men det kan ju berott på att jag satt fast en filt på ryggen med hjälp av klädnypor för att skydda dottern från solen... :roll: Såg ut som om jag hade en mantel :lol: 8)
Av Christer Romson Lande
Woodgroves skrev:När jag gick genomstan förra veckan, på väg till en sjalträff, med dottern sovandes på ryggen var det MÅNGA som glodde! Men det kan ju berott på att jag satt fast en filt på ryggen med hjälp av klädnypor för att skydda dottern från solen... Såg ut som om jag hade en mantel
Och dessutom en rejäl puckel. Det är då man säger Jag är ingen rikitig modo utan bara en Quasimodo!
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag tycker jag mest har fått positiva blickar och kommentarer, men har aldrig varit med om något råstirrande. Men visst inbjuder det till samtal (tydligen). Härom veckan var det en herre som började fråga hur gammal Dante var och om han gick, eftersom mannens eget barnbarn var tretton månader och inte hade börjat gå än :blahblah: Är ju iofs trevligt men lite irriterande ibland när man inte alls har lust att småprata med okända människor...

Sedan inser jag ju att jag själv glor när jag möter någon med sjal. Måste ju spana vad det är för något, och det kan ju vara en SB:are faktiskt! ;)
Användarens profilbild
Av jelt
Jag hör nog till en av dem som vänder sig om och tittar. Glor skulle jag inte vilja säga, men... :roll:
Jag tittar av nyfikenhet, hade jag vågat hade jag nog gått fram för att få prata lite om sjal. Ska köpa min första sjal och bärsele så snart ekonomin tillåter. :lol: Har tänkt bära min lilla prinsessa som kommer i september i den.
Jag tror inte folk glor av elakhet utan av nyfikenhet!? :wink:
Användarens profilbild
Av zero.sara
Dom flesta är nyfikna men jag har varit med om följande:
Stod utanför en affär och knöt upp J i långsjalen. Mamma och dotter på ca 10år kommer ut från affären, pratar i normal ton med varandra. Dottern till mamman : Mamma vad är det där? och tittar på oss. Mamman fräser/viskar kom här nu och drar fort iväg med dottern i en vid sväng förbi oss (och då stod vi invid kanten och de hade med god marginal, minst 1½m, kunnat passera utan att svänga ut)
Jag hade gärna svarat på frågan och hade inget emot att hon kollade, men det var ju inte riktigt läge när mamman tyckte det var så pinsamt och kollade på oss som om jag skulle hoppa på dom :? Så farlig trodde jag inte att jag såg ut :lol: 8)
Användarens profilbild
Av Vida
Oj, det är stoooor skillnad på glo och glo.

Här på stan i Malmö så finns det fem grupper (enligt mig):

1) tonårskillar som "glor" uppskattande, lägger oftast till ett gulligt leende, eller kommentaren "Öh, kolla, faan, va coolt"

2) Mammor (och pappor och äldre kvinnor) som "glor" nyfiket, där hinner det sällan komma ett leende, men man anar det

3) generellt folk på stan, äldre, butikspersonal, medelåldersmän som glor storögt, som om de ätit "glosoppa". Där ser man tydligt tankarna "Is it a plane? Är det en tröja? Eller hur hänger det ihop? Men kan barnet andas? Är det tungt? ..."

4) Mammor (och iblaaaand pappor) som glor skuldbeläggande, slänger blicken efter en, och vänder sig sedan emot varandra och himlar med ögonen eller liknande...

Och den värsta gruppen
5) _Mammor_ till tonårsdöttrar eller nyblivna (relativt unga) mammor, gärna tillsammans med döttrarna, och ibland tonårsdöttrarna själva som glor lite snabbt, gärna fäller en tyst nedvärderande kommentar och sedan fnissar/skrattar rått och himlar med ögonen.

Kategori 1-3 är helt OK, Kategori 4-5 är inte så kul att springa på vareviga dag...

Ska tillägga att när jag gått på stan när min man bär så är kategori 4 och 5 _Extremt_ diskreta. Det är som att de då tänker "men titta han försöööööker ju iaf". Samma fenomen kan nog upplevas av personer som ser ut som tonårsmammor, dvs det är "ju fint att de iaf försöker"
Användarens profilbild
Av tweed
Har också upplevt att folk glor, men oftast på ett trevligt sätt. Utom den gången när jag var på ett stort köpcentrum och en tant som jag mötte tvärstannade ca 1,5 m framför mig och gapade och pekade. Jag tror att hon kom på sen att det kanske inte var så trevligt, men då hade jag redan sprungit vidare i trängseln :P
Det trevligaste var när jag var på sommarcafé och hade H i trikån och en gubbe på 80 bast sa, "tänk om vi hade kunnat bära våra barn sådär när de var små" Annars får man ju mest höra att man skämmer bort barnet med att bli buret hela tiden. Men jag bär inte alls hela tiden och oftast är det av rent egoistiska skäl, när jag behöver få nåt gjort, eller för att jag vill mysa lite med H. Att hon sen gillar det är ju ett + annars hade det ju varken gått att få nåt gjort eller varit mysigt :D
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag tycker också folk tittar mycket, men tycker mest det känns som nyfikna blickar. Har sett någon himla med ögonen ett par gånger. En gång på ICA när vi kom ut och skulle ta en fika innan vi for vidare och jag tog av koftan och virade ut min son. :shock: Paret som då glodde rejält och himlade med ögonen verkade mest chockade över att sjalen var så lång och tyckte nog det såg bökigt ut. Själv fnissade jag mest åt dem.

Måste erkänna att jag också tittar när jag ser en sjal eller något liknande. :wink: Säger sällan något, men försöker se så mycket som möjligt av det hela - typ av bärdon, färger, knytning, m.m. Försöker iofs vara diskret, men är ibland mer nyfiken än diskret är jag rädd. :roll:
Användarens profilbild
Av Myrten
Vi har nyss börjar bära i sjal och ibland önskar jag att folk tittade mer... Jag vill att de ska se hur bra vi har det och hur praktiskt det är. Folk får gärna komma fram och fråga, fast det har inte hänt så många gånger ännu. En blivande mormor funderade på att köpa en sjal till sin dotter och frågade oss om råd.

Min man Mattias bär mer än jag i sjal när vi är ute så att vår äldsta dotter ska få känna att jag är med henne. Mattias ser inte att folk tittar på honom. Jag tror att kvinnor har större förmåga att lägga märke till folks blickar och ibland tror jag också att vi missförstår dem och tar dem för negativa istället för nyfikna eller positiva. Kan det bero på vår egen osäkerhet mån tro?
Användarens profilbild
Av Anna Lundquist
Visst får man blandade blickar och kommentarer, men de flesta är positiva. Min svärmor är lite skeptisk, hon tycker att jag sätter lillen i fängelse, att jag spärrar in honom i sjalen, men när min mormor (närmare nittio år gammal) såg mig sjala in Dan så sade hon att hon önskade att det funnits sjalar när hennes barn var små för då hade hon burit dem hela tiden!
De roligaste är de som kommenterar, för då kan man göra reklam, som igår när vi kom upp för trappan vid långa bryggan i Bjärred efter ett vattensjalsdopp och en herre kom med den kommentar som jag faktiskt tycker att jag hör oftast - det där ser mysigt och tryggt ut, såna fanns inte när mina barn var små. :)
Av shai
Visst tittar folk, ja tom glor. Men jag tycker bara det är roligt :wink:
Kommentarer har jag fått både positiva och mer negativa, men jag bär stolt vidare :app:
Av Vildie
NeaVida skrev:Oj, det är stoooor skillnad på glo och glo.

Här på stan i Malmö så finns det fem grupper (enligt mig):

1) tonårskillar som "glor" uppskattande, lägger oftast till ett gulligt leende, eller kommentaren "Öh, kolla, faan, va coolt"

2) Mammor (och pappor och äldre kvinnor) som "glor" nyfiket, där hinner det sällan komma ett leende, men man anar det

3) generellt folk på stan, äldre, butikspersonal, medelåldersmän som glor storögt, som om de ätit "glosoppa". Där ser man tydligt tankarna "Is it a plane? Är det en tröja? Eller hur hänger det ihop? Men kan barnet andas? Är det tungt? ..."

4) Mammor (och iblaaaand pappor) som glor skuldbeläggande, slänger blicken efter en, och vänder sig sedan emot varandra och himlar med ögonen eller liknande...

Och den värsta gruppen
5) _Mammor_ till tonårsdöttrar eller nyblivna (relativt unga) mammor, gärna tillsammans med döttrarna, och ibland tonårsdöttrarna själva som glor lite snabbt, gärna fäller en tyst nedvärderande kommentar och sedan fnissar/skrattar rått och himlar med ögonen.
Precis så upplever jag det här i Göteborg också. Har inte mött så många i dom sista två kategorierna som tur är.

Tycker att det är jobbigt med folk som glor, känner mig osäker och försöker därför att inte möta blickar öht.
Än så länge har jag bara fått nyfikna, positiva frågor. Några i ett ungdomsgäng sa att det såg coolt ut och den ena killen sa att hans fru också skulle få gå så med deras barn :D

Jag får försöka träna in några svar om man får taskiga kommentarer, känns jobbigt att man ska kunna ställas inför sånt.

Vad har ni för bra svar till folk som säger dumma saker?

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?