Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Pärla
fantasiflicka skrev:
Pärla skrev:
Sen att skriva skämtgäng eller liknande behöver ju inte vara illa ment. Att ha humor och kunna skämta är en fantastisk tillgång som man ska vara stolt över. Min erfarenhet är att de roligaste människorna ofta även besitter förmåga att vara djupt seriösa.
Det är säkert inte alls illa ment MEN jag förstår Gurli att inte vilja bli placerad i en gängtillhörighet.
Jag skämtar ibland, är allvarlig i nästa stund, kramig och pussig i en tredje...
precis som jag inte tycker attd et finns ett visst innegäng så tycker jag heller inte att det finns ett visst skämtgäng.
Jo jag kan förstå det.

Kanske det mest handlar om hur man tolkar uttrycken? Som jag ser det finns det bokstavligen varken ett innegäng eller skämtgäng som består av ett visst antal bestämda individer. Tror ni inte att uttrycken används mer bildligt för att lättare förklara vad man menar, dvs. att det finns flytande grupperingar som ofta deltar i skämttrådar och andra grupperingar av personer som är väldigt uppskattade och omtyckta av många här på forumet?

Jag skulle bli förvånad om det finns nåt allmänt önskemål om att en del borde vara mindre roliga, ta mindre plats eller behöva ta extra ansvar för att alla hela tiden ska känna sig precis lika roliga och uppskattade.

Jag tycker varken Gurli, Fantasiflicka eller någon annan ska ändra på sig ett endaste dugg. Fortsätt att bjuda på era skämt, ert allvar och era pussar i en salig blandning. Det är ju bland annat det som gör Sjalbarn till vad det är. :D

Oj plötsligt fick jag en obehaglig känsla av att vara OT igen :?
Av Lotten
Pärla skrev: Oj plötsligt fick jag en obehaglig känsla av att vara OT igen :?
Och jag fick en behaglig känsla. Du skriver med så mycket empati, Pärla. :heart:
Av Pétronille
Angående den urballade tråden med TS som kände sig utanför:

jag som varken känner mig särskilt "inne" eller särskilt utanför på SB läste den tråden och tänke först som jazoo skrev, att alla var så himla gulliga och rara mot TS (som man faktiskt hade kunnat uppfatta som lite gnällig oxå, särskilt som det inte var första gången någon kom och pratade om innegäng som ingen riktigt verkade veta vilka de var), och jag tyckte det var intressant att läsa, för det berättade mycket om den sorts gruppdynamik som kan uppstå i sådana här sammanhang. (Varför känner sig vissa utanför och andra inte etc.)

MEN i den här nämnda tråden så hade i alla fall jag tänkt svara något på TS inlägg, men väldigt snabbt (i alla fall med min tidsuppfattning :wink: ) blev tråden plötsligt en skämttråd som BEVISADE det TS hade påstått och som jag dittills inte alls hade tyckt att han/hon hade rätt i! Inte för att det var skämt, utan för att det var en typ av interna skämt, just GÄNGskämt (ursäkta ordet :wink: ) eftersom man måste känna varandra för att fatta vad som var roligt, och det tyckte jag kändes väldigt tanklöst... just i den tråden. Lite som (nu hårdrar jag, men jag försöker sätta mig i perspektivet av den som känner sig utanför) kompisgänget som kommer och säger till den som är utanför: men du är visst med, vi gillar ju dig allihopa jättemycket, för att i nästa stund säga: vilken idiot du är, vi skojade bara, du fattar ju ingenting...
Alltså, för att vara helt tydlig så tycker inte JAG att det är så, men jag menar att tråden tog den formen att jag om jag hade varit TS nog känt precis så som vem det nu var i den här tråden som sa att han/hon borde ha lämnat SB för länge sen...

Själv så tappade jag lusten att komma med något vidare inlägg i den tråden, och det var väl därför tråden verkligen kändes kapad. Diskussionen rann ut i en massa obegripliga skämt helt enkelt.

Nu tycker jag visst att man får skämta (men kanske i rätt sammanhang?) – och det är väl bara kul att vissa här känner varandra väl för det är det tror jag som gör att jag gillar SB, det känns mer personligt, inte som vissa andra sajter där folk bara skriver med helt anonyma signaturer och ingen vet vem den andra är.
Nu tror jag själv inte att någon menade illa utan tvärtom var väl alla så övetygade om att alla menade väl, och kanske tog man just därför inte riktigt TS på allvar? Jag tycker ju att SB känns jättevarmt och öppet och vänligt, men ibland kan kanske kompisandan gå över styr.

Kanske är det rentav så att den här väldigt kärleksfulla tonen kan få vissa att känna sig utanför? Det är ju inte så mycket att göra åt det (för ändrade man på det vore det ju inte SB längre!), annat än att kanske passa sig för den DÄR typen av trådkapningar då...
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Fast jag tycker att det är dunderjobbigt med folk som inte vet hur man debatterar på nätet och därmed blir kränkta av att man inte håller med dom och därför upplever saker som påhopp!

Jag förstår att trådarna "ballar ur" när man inte orkar skriva för tretusenniohundratjugofjärde gången att man visst gillar TS men att man inte håller med och föreslår att TS gör/tänker enligt tex förslag A eller förslag B och TS vägrar/är oförmögen att ta sig vidare och fortfarande ältar.
Har man försökt ett antal gånger blir man till slut less och då är det lätt att försöka skapa en lättsam stämning istället, TS ville ju ändå inte diskutera/debattera utan bara få bekräftelse.
OBS det här är skrivet generellt och jag syftar inte på någon särskild Tråd eller TS, kan även appliceras på FL
Av Pétronille
lillstrumpa skrev:Fast jag tycker att det är dunderjobbigt med folk som inte vet hur man debatterar på nätet och därmed blir kränkta av att man inte håller med dom och därför upplever saker som påhopp!

Jag förstår att trådarna "ballar ur" när man inte orkar skriva för tretusenniohundratjugofjärde gången att man visst gillar TS men att man inte håller med och föreslår att TS gör/tänker enligt tex förslag A eller förslag B och TS vägrar/är oförmögen att ta sig vidare och fortfarande ältar.
Har man försökt ett antal gånger blir man till slut less och då är det lätt att försöka skapa en lättsam stämning istället, TS ville ju ändå inte diskutera/debattera utan bara få bekräftelse.
OBS det här är skrivet generellt och jag syftar inte på någon särskild Tråd eller TS, kan även appliceras på FL
:wink:
Användarens profilbild
Av Kotten
lillstrumpa skrev:Fast jag tycker att det är dunderjobbigt med folk som inte vet hur man debatterar på nätet och därmed blir kränkta av att man inte håller med dom och därför upplever saker som påhopp!

Det här var bra skrivet tycker jag! Jag håller med.
Av Pétronille
Jag håller i princip oxå med MEN tycker inte att "hur man debatterar på nätet" är givet en gång för alla, det finns ju ingen fastslagen regelbok någonstans det utan bestäms av alla dem som deltar. Därför tycker jag den här typen av diskussioner oxå är viktiga. Ibland kan det ju gå för långt: som när något som kan upplevas som gängmentalitet tar över i en tråd som just handlade om utanförskap...
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Pétronille skrev:
Jag håller i princip oxå med MEN tycker inte att "hur man debatterar på nätet" är givet en gång för alla, det finns ju ingen fastslagen regelbok någonstans det utan bestäms av alla dem som deltar. Därför tycker jag den här typen av diskussioner oxå är viktiga. Ibland kan det ju gå för långt: som när något som kan upplevas som gängmentalitet tar över i en tråd som just handlade om utanförskap...
Fast för att kunna föra en diskussion vidare behöver man föstå skillnaden mellan sak och person exempelvis, klart man blir sårad och tar illa vid sig om man tror att det är en själv som person det klankas på när det egentligen är ens åsikt eller källa.

Sedan förstår jag inte varför det skulle vara ett problem att styra upp i sin tråd om den går Off Topic, ignoreras det talar man väl vänligt men bestämt om hur trist det känns att inte bli respekterad.

Men vilka är det här förbannade gänget då?
Det blir jag allra mest irriterad över, skämtgänget kan vem som helst kasta sig in i och skämtgänget är ju olika personer i olika trådar.
Av Christer Romson Lande
lillstrumpa skrev:… TS ville ju ändå inte diskutera/debattera utan bara få bekräftelse.
Men det är väl inget fel på att vilja ha bekräftelse? Vi har väl ändå inte någon disussions- och debattplikt!
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Christer Romson skrev:
lillstrumpa skrev:… TS ville ju ändå inte diskutera/debattera utan bara få bekräftelse.
Men det är väl inget fel på att vilja ha bekräftelse? Vi har väl ändå inte någon disussions- och debattplikt!
Nä, men då kan man ju tala om att det absolut inte får förekomma annat än bekräftelse i tråden.
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Katharina skrev:
lillstrumpa skrev:
Christer Romson skrev:
Nä, men då kan man ju tala om att det absolut inte får förekomma annat än bekräftelse i tråden.
Varför? Nu hänger jag verkligen inte med alls :oops:
Katharina, vad är det jag inte lyckas få fram?

Jag menar att det är trist med en tråd där det bara få ges kramar när konstruktiv kritik+kramar hade kännts vettigare.
Användarens profilbild
Av Kotten
Katharina skrev:
lillstrumpa skrev:
Christer Romson skrev:
Varför? Nu hänger jag verkligen inte med alls :oops:
Om man inte vill ha någon debatt eller mothugg.
Av Pétronille
lillstrumpa skrev:
Det blir jag allra mest irriterad över, skämtgänget kan vem som helst kasta sig in i och skämtgänget är ju olika personer i olika trådar.
Ja alltså naturligtvis i princip är det så, men vad jag tyckte den här omdiskuterade tråden illustrerade var att det uppstod ett slags internt skämtande -- i alla fall förstod inte jag vad det skämtades om, eftersom det verkade som om folk redan kände varandra, etc. Och jag upprepar att MEJ gör det här ingenting, jag ville bara försöka förstå var den här känslan av att det fanns ett gäng uppstod, om det fanns något som helst belägg för det. Och just i den tråden tyckte jag det, av de skäl jag nyss har nämnt. Om jag hade varit TS i den tråden så hade jag nog påpekat det, sagt just: men hallå, nu håller ni ju på precis så där som ni sa att ni inte gjorde, ungefär. Tänkte göra det ändå, men glömde bort det...
I övrigt håller jag helt med.
Användarens profilbild
Av jazoo
Pétronille skrev:
lillstrumpa skrev:
Ja alltså naturligtvis i princip är det så, men vad jag tyckte den här omdiskuterade tråden illustrerade var att det uppstod ett slags internt skämtande -- i alla fall förstod inte jag vad det skämtades om, eftersom det verkade som om folk redan kände varandra, etc. Och jag upprepar att MEJ gör det här ingenting, jag ville bara försöka förstå var den här känslan av att det fanns ett gäng uppstod, om det fanns något som helst belägg för det. Och just i den tråden tyckte jag det, av de skäl jag nyss har nämnt. Om jag hade varit TS i den tråden så hade jag nog påpekat det, sagt just: men hallå, nu håller ni ju på precis så där som ni sa att ni inte gjorde, ungefär. Tänkte göra det ändå, men glömde bort det...
Fast jag tycker nog att de flesta skämten i den tråden tillkom i ögonblicket, och blev interna inom tråden, liksom...? Sen är det väl inte värre än att man kan fråga? Hörrni, vad menar ni egentligen?
Användarens profilbild
Av tinaw
Pétronille skrev:
lillstrumpa skrev:
Jag tycker nog inte att man var tvungen att känna någon för att vara med, eller att det fanns något internt skämtande. Är inte det mer en känsla som man kan få om man faktiskt inte känner någon, att man tror alla andra vet saker som man själv har missat?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?