Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av AMM
Jag fick hem min nya fina ergo för en vecka sedan och har väl inte blivit sådär superförälskad, men tänker att det väl ska bli okej. Har dock några funderingar kring bärandet:

- jag märker att jag går litet framåtlutad när jag bär Minstingen på ryggen. Har jag dragit åt fel på något sätt, eller är jag bara ovan?

- innan jag köpte ergon fick jag prova en annan (tack, mamin!) och fick då rådet från flera vana selbärare att bära ganska lågt. Fast när jag tittar på den oerhört :? :? informativa dvd:n (såååååå amerikansk) som medföljde verkar demonstrations-mammorna bära ganska högt. Vad är fördelen/nackdelen med att bära högt/lågt?

Sen kan jag inte riktigt komma ifrån att det känns så mycket mindre nära att bära på ryggen. :( Ingen liten hjässa att pussa, ingen ögonkontakt. Jag gick runt ett tag med Minstingen på ryggen i Gallerian häromdagen och det kändes ungefär lika mysigt som när hon ligger i vagnen. Men för henne MÅSTE det väl ändå vara tryggare/mysigare??????
Användarens profilbild
Av Luna
AMM skrev:Sen kan jag inte riktigt komma ifrån att det känns så mycket mindre nära att bära på ryggen. :( Ingen liten hjässa att pussa, ingen ögonkontakt. Jag gick runt ett tag med Minstingen på ryggen i Gallerian häromdagen och det kändes ungefär lika mysigt som när hon ligger i vagnen. Men för henne MÅSTE det väl ändå vara tryggare/mysigare??????
Nog är det tryggare att bli buren på ryggen än att sitta i vagnen.

Kan du inte bära på magen? Det är ju trots allt mysigast.
Användarens profilbild
Av lingonben
Jag har inte sett någon som bär högt upp på ryggen i ergo. När jag bär med ergon på ryggen tycker jag att K hamnar lågt ned, fast inte obekvämt på något sätt. Men det är mysigare med sjal och ryggsäcksknytning för då hamnar K mycket högre upp och når att pilla mig i håret! :loving:
Jag tror också det känns tryggare på ryggen än i vagnen. Men mysigast är ju att få gosa med bebishuvud! :heart:
Av AMM
Luna skrev:
AMM skrev:Sen kan jag inte riktigt komma ifrån att det känns så mycket mindre nära att bära på ryggen. :( Ingen liten hjässa att pussa, ingen ögonkontakt. Jag gick runt ett tag med Minstingen på ryggen i Gallerian häromdagen och det kändes ungefär lika mysigt som när hon ligger i vagnen. Men för henne MÅSTE det väl ändå vara tryggare/mysigare??????
Nog är det tryggare att bli buren på ryggen än att sitta i vagnen.

Kan du inte bära på magen? Det är ju trots allt mysigast.
Jo, det är klart. Fast då är ju sjal allra mysigast! Det har inte blivit så mkt bärande på magen i ergon hittills, köpte den mest för att kunna ha henne på ryggen. Det är trots allt (dvs trots att det känns mindre mysigt) oerhört praktiskt med ryggbärande. Det har redan revolutionerat matlagningen här hemma!
Av lottali
Har läst här på forumet att vissa inte tycker att Ergon passar just dem så bra, funderar på varför Ergon passar en del medan andra föredrar andra märken ?
Själv är jag lite sugen på en Ergo, men tycker det ser så konstigt och obekvämt ut när barnet sitter så långt ner, i svanken ser det ut som ?
När man bär en ryggsäck med lite tyngd i så vill man ju bära så högt som möjligt, är det annorlunda när man bär ett barn...? Är Ergon optimal för rygganvändning när den även ska fungera på höft/mage ?

För närvarande bär jag i ringsjal vilket jag inte tycker är så bra, min dotter väger 10 kg och det känns JÄTTETUNGT, själva ringen är obekväm och så blir det ju snedbelastning, väldigt obekvämt :(
Har även en Haglöf's bärstol som dottern tycker är toppen, hon kommer högt upp och har toppenfin utsikt. Men för mig känns den tung, obekväm och opraktisk. När hon var mindre bar jag på magen i en sjal och det kändes väldigt bra. Varför jag är inne mer på sele nu är för att hon ska i/ur ganska många gånger/dag. Tänker att det är smidigare med sele då ?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
lottali skrev:Själv är jag lite sugen på en Ergo, men tycker det ser så konstigt och obekvämt ut när barnet sitter så långt ner, i svanken ser det ut som ?
När man bär en ryggsäck med lite tyngd i så vill man ju bära så högt som möjligt, är det annorlunda när man bär ett barn...?
Jo - barnet sitter ganska långt ned, eller ja, det beror kanske lite på hur lång rygg bäraren har också - men L brukar sitta rätt lågt även när jag knyter omslutet-x på ryggen också... tycker att det avlastar bättre och blir stadigare, men det kanske är en smaksak?

Med ergon, och även andra selar kanske så påverkar ju midjebältet var barnet hamnar iom att den avlastar bäst när man har bältet nere mot höften och inte uppe i midjan, som det ju blir när man (jag iaf) knyter sjal eller MT.
(...men det borde ju gå att ha midjebandet uppe i midjan om man vill och därmed även få barnet högre upp - eller? :mitvit: )

Ang. att man vill ha tyngden så högt upp som möjligt när man bär håller jag inte med om, varken med ryggsäck (packar alltid det tyngsta i botten om det är möjligt) eller med barn då jag tycker att det mest bara bli svajigt när jag knutit upp L högt och han sitter och tittar över min axel... näe, föredrar att ha mitt barn lite längre ned istället, närmare min egen tyngdpunkt :wink:
Användarens profilbild
Av snotan
lottali skrev:När man bär en ryggsäck med lite tyngd i så vill man ju bära så högt som möjligt, är det annorlunda när man bär ett barn...? Är Ergon optimal för rygganvändning när den även ska fungera på höft/mage ?
Det som jag tycker gör ergon fantastisk att bära på ryggen med är att tyngden hänger på höften och jag slipper att bära så mycket med axlarna. :vågen:
Användarens profilbild
Av asa
Vad synd att du inte blev helfrälst, men det löser sig nog med tiden om du får vänja dig tror jag.

Jag kan säga att jag bär lågt hemma/inne/på sommaren när det inte är så mycket kläder involverade. Men med vinterjacka och overall så sätter jag faktiskt ergon i midjan och tycker det är bekvämt.
Just nu har jag ont i fogarna och bär också nu högre för att ta bort belastning från höften.

Visst känns det inte lika nära och mysigt som mage men när Liten känner sig hemma och lutar sitt lilla huvud mot din rygg eller smeker(river :roll: ) din arm så känns det inte så långt bort.

Hoppas vi får se dig på någon träff snart igen :hello:
Användarens profilbild
Av Groover
lottali skrev:Har läst här på forumet att vissa inte tycker att Ergon passar just dem så bra, funderar på varför Ergon passar en del medan andra föredrar andra märken ?
Det har t ex med kroppsbyggnad att göra. Generellt kan man säga att Ergo passar bättre om man är lite längre alt bredare, och Patapum passar bättre när man är liten och nätt. Många större personer brukar tycka att Beco passar dem dåligt, men nu finns det ju en ny variant, Beco BWD, som även passar personer som både längre/bredare och kortare än "normalen". Sen finns det ju naturligtvis även nätta personer som gillar Ergo, och större som gillar Patapum ändå.

Rent personligt kan jag säga att Ergo passar mig bättre än både Patapum och Beco. Jag är medellång (170), storbystad och halvtjock :-). Jag fick mjölkstockning när jag bar länge i min Patapum, eftersom banden skar in i brösten när jag bar på magen..
Av AMM
asa skrev:Vad synd att du inte blev helfrälst, men det löser sig nog med tiden om du får vänja dig tror jag.

Jag kan säga att jag bär lågt hemma/inne/på sommaren när det inte är så mycket kläder involverade. Men med vinterjacka och overall så sätter jag faktiskt ergon i midjan och tycker det är bekvämt.
Just nu har jag ont i fogarna och bär också nu högre för att ta bort belastning från höften.

Visst känns det inte lika nära och mysigt som mage men när Liten känner sig hemma och lutar sitt lilla huvud mot din rygg eller smeker(river :roll: ) din arm så känns det inte så långt bort.

Hoppas vi får se dig på någon träff snart igen :hello:
Det får ni säkert! Det var väldigt trevligt med sjalträff!

Tack för alla svar! Det är säkert så att man måste prova sig fram. Och jag har hittills inte tyckt att det är obekvämt med Ergon (möjligtvis det där med framåtlutandet då, men det får jag väl lära mig korrigera...), bara....annorlunda. Det är mysigt när man känner att ett litet huvud lägger sig tillrätta mot ryggen och att höra andetagen bli djupa och jämna. *förälskad suck*

Och framför allt så tycker min man att Ergon är fantastisk! :D Han har hittills inte trott på att det är bekvämare med ergonomiska selar/sjalar än med BBn som vi hade till Liten. Men nu är han frälst!! Så jag fick t o m sälja BBn idag! :vågen:

....och vad ska man investera 500 kronor i....??? :wink: :wink: :wink:
Av lottali
Jag tror att jag ska prova Ergon ! :) Men en fundering till har jag, om man har ryggproblem, funkar den då ?? Har kronisk värk i ryggen, beror delvis på en gammal ryggskada, och kanske även på att jag fn lyfter och bär en hel del på 10 kg bebis.... :roll:
Alltså, bära måste man ju göra ändå, hellre bära i sele på ryggen, än i famnen tänker jag...?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?