Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Evelina1201
1; det är så vaaarmt! Hur gör ni andra? Idag tog vi ringsjalen, kändes lite bättre än trikåerna, men fortfarande väldigt varmt mellan våra kroppar. En rekommenderas ju att se till att barnet är lagom varmt... Det är inte min bebis. :help:

2; tycker att bebisen får så mycket tyg i knävecken liksom, trots att jag försöker sprida ut det och ha mycket av tyget under rumpan. Och att det då klämmer lite och så får han tryckmärken. Något som känns igen?
Av litensoetis
1: förra sommaren när Snigel var en plutt så var det en pool med svett mellan oss, trots att jag hade en supertunn sjal. Svett svalkar ju sägs det :lol: nä, men det är väl bara att inse att om man vill bära så får man stå ut med svettpölar lite överallt. blöja och solhatt på ungen räcker!! (strumpor på fötterna om dom är på utsidan så dom inte blir solbrända) kan erkänna att nu när han väger 12kg och jag fortfarande är lika varm som under graviditeten så är det fortfarande svettigt! 8) tipsar om tunn sjal, har själv bara provat hoppediz extratunna, den var bra tyckte jag men det blir ju ändå svettigt där kropparna ligger emot varandra.

2: jag oroade mig också för det, typ att benen skulle bli stasade eller nåt. haha. om barnet sitter obekvämt märker du det, lite märken av tyget gör inget men försök att dra tyget mycket åt mitten så att bara precis kanten på sjalen är i knävecket så blir det inte mycket tryck där alls. går också att vika sjalen dubbelt! :tumup:
Av Evelina1201
Tack så jättemycket för ditt svar! Då ska jag försöka vara ännu mer noggrann med att samla tyget under rumpan! Älskar min WBS men den är ju väldigt bred... Kanske skulle prova att vika den då... :tumup: (min spontana tanke är dock HERREGUD jag kommer att dö värmedöden.)

Är det stor skillnad på att bära i en sjal som är tunn jämfört med en tjockare? Tänker att det kommer att bli jättevarmt ändå jag. :D äger ingen vävd långsjal än, men kanske skulle satsa på en tunn variant?

Och det är kanske bara att inse att det blir varmt mellan oss hur jag än gör. Pölen blir dock mindre i ringsjalen så jag kanske får använda den mitt på dagen i värsta värmen. 8)
Av litensoetis
Evelina1201 skrev:Tack så jättemycket för ditt svar! Då ska jag försöka vara ännu mer noggrann med att samla tyget under rumpan! Älskar min WBS men den är ju väldigt bred... Kanske skulle prova att vika den då... :tumup: (min spontana tanke är dock HERREGUD jag kommer att dö värmedöden.)

Är det stor skillnad på att bära i en sjal som är tunn jämfört med en tjockare? Tänker att det kommer att bli jättevarmt ändå jag. :D äger ingen vävd långsjal än, men kanske skulle satsa på en tunn variant?

Och det är kanske bara att inse att det blir varmt mellan oss hur jag än gör. Pölen blir dock mindre i ringsjalen så jag kanske får använda den mitt på dagen i värsta värmen. 8)
att jämföra en trikåsjal med en tunn vävd sjal är som att jämföra typ en dunjacka med ett nätlinne! :D jag hade satsat på en tunn vävd sjal om jag var du, jag hade dött svett-döden i en trikåsjal!
Av Evelina1201
Vaa, men är det sant!? Då måste jag alltså göra ett sjalinköp snarast! :tumup:

Har läst mest om gauze, är det en bra idé? Och rent svalhetsmässigt, skrynklig eller ej?
Av Evelina1201
Aha! Jag bar J i Ergo med insats som pyttis, men nu har vi inte ens testat den med O... Kanske en idé då, tack för tipset! Vad har ni att säga om mei tai?
Av litensoetis
Evelina1201 skrev:Aha! Jag bar J i Ergo med insats som pyttis, men nu har vi inte ens testat den med O... Kanske en idé då, tack för tipset! Vad har ni att säga om mei tai?
meitai är helt klart ett skönt alternativ, blir ju som en sele bara att man knyter istället. gauze har jag inte provat, men den ska tydligen vara sval och skön. skrynklig eller ej är en smaksak på utseendet, det påverkar inte egenskaperna hos sjalen =) vad jag förstått så bör man kunna knyta rätt så bra för att få gauzen skön, men det är bara vad jag HÖRT så ta det med en nypa salt ;)
Evelina1201 skrev:Vaa, men är det sant!? Då måste jag alltså göra ett sjalinköp snarast! :tumup:

Har läst mest om gauze, är det en bra idé? Och rent svalhetsmässigt, skrynklig eller ej?
Av ylvast
Jag protesterar mot att mei tai blir som en sele. Om man har utbredbara band (och långa, så att man kan korsa både fram och bak) är det faktiskt mer likt en sjal i avlastning. Jag som aldrig fick till de där fem metrarna tyg älskar MT, om man ska bära ett tag, medan sele är sjukt snabbt och smidigt istället.
Av litensoetis
ylvast skrev:Jag protesterar mot att mei tai blir som en sele. Om man har utbredbara band (och långa, så att man kan korsa både fram och bak) är det faktiskt mer likt en sjal i avlastning. Jag som aldrig fick till de där fem metrarna tyg älskar MT, om man ska bära ett tag, medan sele är sjukt snabbt och smidigt istället.
ah, jag tänkte ju mer på att meitaien blir som en sele ur värmesynpunkt. att det är mer likt remmar som på en sele än massa tyg som på en sjal. håller med gällande avlastningen dock!
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
Jag tycker att meitai känns svalare än tunn sjal, det kommer in mera luft mellan mammakropp och bebiskropp. Och min meitai har ett lagom huvudstöd så att jag kan amma utan att hålla i hans huvud. Det har jag inte fått till med sjalen. Jag köpte en med smala band för att linda in mig så lite som möjligt när det är varmt. En annan bra sak med meitai är att det är ganska lätt att flytta sovande bebis från mage till rygg, jag står mycket lättare ut med att vara svettig på ryggen än på magen. De här fördelarna är väl samma som sele i och för sig
Av Evelina1201
Tack så mycket för era kommentarer! Nu känns det som att jag är väldigt sugen på meitai istället. :) kanske får bli en vävd sjal när det närmar sig höst istället... Då kommer nya frågor upp såklart. :hmm: smala band låter ju bra ur värmesynpunkt, men utbredbara med tanke på avlastning. Eller? Tänker jag rätt? Nu är lille O en miniplutt på 5,6 kg, påverkar det mitt val? Och hur långa ska banden vara!? Det är så mycket att tänka på! :hellu:
Av litensoetis
Evelina1201 skrev:Tack så mycket för era kommentarer! Nu känns det som att jag är väldigt sugen på meitai istället. :) kanske får bli en vävd sjal när det närmar sig höst istället... Då kommer nya frågor upp såklart. :hmm: smala band låter ju bra ur värmesynpunkt, men utbredbara med tanke på avlastning. Eller? Tänker jag rätt? Nu är lille O en miniplutt på 5,6 kg, påverkar det mitt val? Och hur långa ska banden vara!? Det är så mycket att tänka på! :hellu:
jag sydde en egen och där vad banden hm.. 10 cm breda om jag minns rätt. rätt smala alltså och inte utbredbara. avlastningsmässigt kan jag inte jämföra med någon annan meitai då jag bara haft min egen men jag tyckte inte det var jobbigt att bära honom. jag använde nog den tills han vägde ca 10kg, sen blev det faktiskt för jobbigt, det skar in i axlarna liksom och då hade jag ändå vadderat vid axlarna. så med den vikten ditt barn har nu spelar nog utbredningsbara band mindre roll, det är ju om du vill fortsätta använda den även när barnet väger 8-10kg och mer som jag hade rekommenderat att köpa en där banden går att bredda ut.
angående längden på banden så är det ju väldigt individuellt, beroende på hur stor du är i dig själv och hur mycket band du vill ha över att knyta med. dom flesta meitai:arna man kan köpa har säkerligen alldeles tillräckligt långa band. :tumup:
Av ylvast
Kring två meter långa skulle jag säga är bäst, mina är 180 typ och då kunde inte pappan korsa både fram o bak. Utbredbara är the shit, kring 25 cm brukar vara skönt. Melkaj gör superfina med band av sjaltyg (och med vadderade smalare band om man gillar det bättre). Sy själv är dock billigast och inte så svårt!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?