Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av WTF
Hej!

Jag väntar vårt andra barn nu i februari och vill gärna bära detta i sjal. Men jag är helt novis på detta och skulle verkligen behöva råd. Jag tror jag vill ha en trikåsjal att börja med, tänker jag rätt då? Men vilket märke? Och vart köper man det bäst? Nytt eller begagnat spelar ingen roll.

Bomba mig gärna med allt ni kommer på!
Användarens profilbild
Av Labyrint
Ja, en trikåsjal är lättknuten och smidig. Det går att ta ur och i barnet några gånger utan att behöva knyta om dessutom, och att knyta innan man stoppar i bebisen, vilket är väldigt praktiskt.

Ett bra ställe att köpa bärdon är här på sjalbarn, antingen under säljes eller så skapar du en egen annons under köpes. Annars dyker det upp sjalar på blocket och tradera rätt ofta. Nya beställer man oftast ur någon nätbutik, då du bestämt dig för vilken sort du vill ha :)

Det som skiljer trikåsjalar åt är framför allt hur varma de är och hur stadiga de är, men även mjukhet och bredd skiljer sig åt lite. Vill du kunna använda den lite längre eller om du tror att du kommer få en lite större bebis är Mam Eco och Wrapsody Bali stretch bland de stadigaste trikåsjalarna. En mjukare och kanske mysigare enligt vissa är Aldoria bambu soft, perfekt till en nyfödd men du kanske måste byta till en vävd sjal eller en sele lite tidigare. En annan populär trikåsjal är Looma Sino som inte tillverkas längre men ofta går att få tag i begagnat. Finns många fler sorter såklart. Själv hade jag en Tricot Slen som var helt okej, men jag rekommenderar nog inte att köpa den ny iaf, den är förhållandevis dyr och rätt varm.
Av Hilda
Å vad klok du är som vill bära!
Skriver mera tips när jag sitter vid datorn, hopplöst att skriva från mobil.
Men ja, trikåsjal är såå mysigt och lätt att lära sig! Kan du efterlysa någon som kan visa dig irl är det suveränt, annars lossnar det rätt fort ändå...
Min första skrutt jag bar (mitt andra barn) behövde några dagar på sig att vänja sig vid sjalen (men så var vi ju nybörjare båda två) men vi lärde oss tillsammans tillslut!
Är det en partner med i bilden är det guld värt att lära sig sjala båda två!

Det är verkligen så enkelt och mysigt som det ser ut på alla YouTubeklipp <3 :)
Av Hilda
Jag vet inte så mycket om vilka sjalar som är svala eller inte, men jag upplevde att det var lättare att anpassa sina egna kläder efter hur varmt/kallt man vill ha det. Det var liksom aldrig ett problem att ha sjalen en extra varm dag, utan då tog man bara på sig ett tunnare klädesplagg istället... Däremot var det ju inte en sådan varm sommar när min skrutta var pluttliten, så kanske hade jag velat ha en svalare om så hade varit..
Jag instämmer med flera föregående talare:
Dels finns det ofta rätt billiga sjalar att köpa begagnat, om man vill testa någon ny variant.
Dels kan man, som Hilda skriver, justera den egna värmen genom att ta på sig olika mycket kläder beroende på temperaturen ute.

Jag hade själv en Tricot Slen i början. Den är en förhållandevis tjock och stadig trikåsjal, om jag förstår det hela rätt. Den blev LITE för varm vissa heta sommardagar, men annars var den toppen, tyckte jag. Det är ju inte så ofta som det är riktigt varmt på sommaren här i Sverige ändå...Jag köpte min Tricot Slen för 350 kronor på Blocket och den var den absolut värd. Nu, när jag ska få mitt andra barn, har jag köpt en Moby Wrap och en Aldoria Bambu Soft. Tricot Slen-sjalen gav jag bort och det sörjer jag lite, lite, nu. Den var min första sjalupplevelse med min dotter och den var så mysig. :)
Användarens profilbild
Av theos
Eftersom att man inte använder trikåsjal så lång tid så finns det många att hitta begagnat, i fint skick.
Själv så rekommenderar jag en Aldoria bambu soft, den är sval och så mjuk och gosig. :loving:
Av Kickan
Jag rekommenderar också Aldoria Bambu soft. Har visserligen inget att jämföra med men den är så gosig. Jättetunn, mjuk och lätthanterlig. Hemma går jag ofta i linne och har ibland sjalen (knuten och färdig) på mig istället för tröja. Sen kan jag bara stoppa i bebis vid behov och när jag tar ur henne glömmer jag ofta bort att sjalen sitter kvar på :)

Sen har jag också använt den mycket när jag sköter lillan. De slår ju ofta ut med armarna (den där bebisreflexen ni vet) när de ligger utan kläder på skötbordet så då har jag liksom lagt en liten "sjalhög" över armarna och bröstet på bebisen. Sjalen ger en mjuk och skön "tyngd" när den är i en hög. Går ej att åstadkomma med en vanlig babyfilt. Hoppas man fattar vad jag menar :mrgreen:

Lycka till med förlossning och allt :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?