Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mexanemma
Hej!
Jag brukar använda 4,5m rebozo och den har ju raka kanter. Klarar jag mig med en 4,5m lång långsjal även om den har snedskurna kanter?

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av thanisa
Ja det gör du. De snedskurna kanterna gör ju att sjalens totala längd blir något mer och sen om man utnyttjar snedskurningen så blir knuten liten. Jag antar att din rebozo är 4,5 meter och inte typ 4,7 som många sjalar är ju längre än vad man köpte de som. Sen hur lång och en samma storlek är hos ett märke varierar, jag har 4 st grupp 6 didymos. De ska vara 470 cm mina varierar från 473-489 cm och bland mina grupp 5 som har en längd av 420 så varierar längden mellan 426-460 cm.

Men du klarar dig med en 4,5 meter snedskuren sjal.
Användarens profilbild
Av marlene
Det beror ju på om den totala längden är inkl ändar eller inte. Om du normalt ganska precis får ihop det med en sjal som är 4,5 så är det nog inte att rekommendera att ha en sjal som är 4,5 inkl ändar .
Användarens profilbild
Av thanisa
Fast när man mäter en snedskuren sjal så mäter man ju ena långsidan, det gör man ju även på en rak sjal. Så en snedskuren som har samma längd som en rak sjal blir ju längre än den raka sjalen. Jag har aldrig varit med om att någon mäter båda ändarna för att få fram på längden på en snedskuren, man mäter helt sonika längs med ena långsidan det är ju inget annat än ett parellogram och en rakt skuren är specialfallet av parellollogram med räta vinklar nämligen en rektangel.
Användarens profilbild
Av thanisa
Nu för att förenkla vad jag pratar om så lägger jag in en bild

Bild

De rakskurna sjalarna är ju en rektangulär tygbit, inga konstigheter att mäta. De snedskurna jag har är i form av ett parallellogram, där går det bra att måta ena sidan. Nu till kruxet man skulle kunna tänka sig att istället för att ha ett parellollogram använda sig av en likbent parallelltrapets. Parellelltrapetsen här är inte likbent. Hade man gjort det så får man fortfarande ut lika mycket sjal på samma mängd tyg. Kruxet här är att långsidorna blir olika långa, den ena blir lika långa som sjalens totala längd och den andra som sjalen utan någon ända med räknad. Men totalt sett så borde det räcka, det som kan vara är att knuten blir mindre och att innan knuten så är det inte lika mycket tyg på dig.

Hur långa ändar har egentligen olika märken av de snedskurna?
Användarens profilbild
Av marlene
thanisa skrev:Nu för att förenkla vad jag pratar om så lägger jag in en bild

De rakskurna sjalarna är ju en rektangulär tygbit, inga konstigheter att mäta. De snedskurna jag har är i form av ett parallellogram, där går det bra att måta ena sidan. Nu till kruxet man skulle kunna tänka sig att istället för att ha ett parellollogram använda sig av en likbent parallelltrapets. Parellelltrapetsen här är inte likbent. Hade man gjort det så får man fortfarande ut lika mycket sjal på samma mängd tyg. Kruxet här är att långsidorna blir olika långa, den ena blir lika långa som sjalens totala längd och den andra som sjalen utan någon ända med räknad. Men totalt sett så borde det räcka, det som kan vara är att knuten blir mindre och att innan knuten så är det inte lika mycket tyg på dig.

Hur långa ändar har egentligen olika märken av de snedskurna?
jag förstår hur du menar, dom flesta mäter ju inkl en ände men tex carry sling tror jag mäts inkl 2 ändar
Av Sia
Jag kan knyta alla knytningar med en Stork leo 4,6.
Nu har jag även skaffat en didymos stl. 5 som jag envist knyter omslutet ryggkryss med, men då måste jag vara jättenogrann och sträcka och dra så mycket jag bara kan och knuten blir på spetsarna på snedskurningen, men det funkar bra ändå (och knuten blir jätteliten 8) ).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?