Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MazarinRebus
Hur lyckas man rapa sin bebis under amningen i sjalen? Hur knyter man? Är det någon mer med en kräk-bebis som tycker detta är smidigt? :hmm:

Har bara burit M på 10v på ett sätt (på mage enlig anvisningarna med en trikåsjal och det kanske egentligen är fel?) och undrar vad för fler sätt jag kan bära honom på? Storebror på 2år skulle jag vilja prova att bära på ryggen också, vilket är det lättaste sättet? Har en moby wrap i 100% bomull om det spelar någon roll.

Om svärmor ska sy en TUNN sjal till mig, vad för tyg ska vi köpa då? Vill lätt kunna ta i och ur dem ur sjalen.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Stora barn och ryggbärande passar det bäst med en vävd sjal.
Men om du vill bära din 2-åring på ryggen och din svärmor vill sy till dig så rekomenderar jag att hon syr en Mei Tai. Jag har en som är sydd med IKEAs tyg LENDA i midjan och axelbanden (utbredbara) Och annat fint tyg som panel och den är fantastiskt skön att bära i. Är hon någorlunda bra på att sy kommer det inte vara ett problem.

Annars tror jag att det är svårt att sy sjalar som blir bra, har själv försökt känna efter bra trikåtyg men inte hittat något och ffa inte som blir billigare än att köpa en helt ny trikåsjal.

Sjalamning kan jag ingenting om.
Av Sofie
Många ammade barn behöver inte rapa. Våraförsta har aldrig behövt, men trean har (antagligen) litekort tungband och sväljer en del luft. Hon rapar om hon behöver i sjalen, hon är helt upprät då så det kommer upp om det behövs.

Nån kräk i urringningen lir det ibland men vi har ingen riktig kräksbebbe.
Användarens profilbild
Av Carolinah
Jag lättar/rättar bara befintlig knytning om det ska ammas. Min kille brukar behöva komma upp och rapa om han ligger ner och ammar men det räcker med att ta honom upprätt så rapar han helt enkelt. Han har nog aldrig kräkts i sjalen, bara ibland när han ska i på morgonen/fm. I sjal ligger han dock aldrig utan sitter. Ang ryggknyt så håller jag själv just på att lära mig så det kan jag inte svara på än, brukar ta olika från gång till gång.
Av MazarinRebus
Carolinah skrev:Jag lättar/rättar bara befintlig knytning om det ska ammas. Min kille brukar behöva komma upp och rapa om han ligger ner och ammar men det räcker med att ta honom upprätt så rapar han helt enkelt. Han har nog aldrig kräkts i sjalen, bara ibland när han ska i på morgonen/fm. I sjal ligger han dock aldrig utan sitter. Ang ryggknyt så håller jag själv just på att lära mig så det kan jag inte svara på än, brukar ta olika från gång till gång.
Skulle du kunna visa bild på hur du har bebisen i sjalen när du lättar på knytningen för att amma? Får så ont i ryggen av att hålla honom i famnen och gå och amma honom, skulle gärna vilja ha honom i sjalen istället.
Användarens profilbild
Av Carolinah
Ska försöka fixa det!
Användarens profilbild
Av dallan
Jag är också nyfiken på hur man får till amning upprätt i (trikå)sjal!
Av Sofie
dallan skrev:Jag är också nyfiken på hur man får till amning upprätt i (trikå)sjal!
Jag har på tre bebisar aldrig fått till amning i trikåsjal. Vävd sjal eller meitai/sele är nog det man ska satsa på.
Trikån trycker liksom in bebisens huvud i bröstet :?
Användarens profilbild
Av Carolinah
Missade att ni skrev om trikå, jag har bara vävda nu men ammade nog även i trikå några gånger. Alltså det blir ju inte super, men det funkar. Knyter bara upp och "vinklar" bebisen rätt, drar åt eller lossar här o där beroende på vad som behövs och knyter fast igen. Brukar försöka gå lite tyg som stöttar huvudet men måste oftast stötta lite med en hand iallafall, finns säkert de som lyckas bättre. Men det funkar iallafall när jag tex ska iväg på morgonen och har lite smågrejer att fixa, då kan han tutta samtidigt medan jag har en arm över att dona med och ofta somnar han gott dessutom.
Användarens profilbild
Av dallan
MazarinRebus skrev:Hur lyckas man rapa sin bebis under amningen i sjalen? Hur knyter man? Är det någon mer med en kräk-bebis som tycker detta är smidigt? :hmm:

Har bara burit M på 10v på ett sätt (på mage enlig anvisningarna med en trikåsjal och det kanske egentligen är fel?) och undrar vad för fler sätt jag kan bära honom på? Storebror på 2år skulle jag vilja prova att bära på ryggen också, vilket är det lättaste sättet? Har en moby wrap i 100% bomull om det spelar någon roll.

Om svärmor ska sy en TUNN sjal till mig, vad för tyg ska vi köpa då? Vill lätt kunna ta i och ur dem ur sjalen.
Jag sökte på stretch wrap nursing på youtube och hittade flera olika tekniker som tyvärr inte passade mig, nån kanske funkar för dig? Jag fick inte till smidig amning på annat sätt än att knyta som man knyter omslutet med vävd, och då tappar man ju lite poängen med att slippa knyta om sjalen när man tar ur barnet.
Användarens profilbild
Av Carolinah
Har inte kört så mkt sjal här nu när det varit så varmt, har mer blivit min nya Mei Tai o en sån är ju ännu smidigare att amma i, rekommenderas!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?