Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Eyia
Jag har precis köpt mina första sjalar (1 bambutrikå och två ellevill) och ser jättemycket fram emot att få bära den lilla apan som väntas om mindre än en månad (fortfarande svårt att fatta att det är så snart :shock: ). Men jag undrar lite över första tvätten. Som jag fattar det så är det inga problem att bara tvätta som vanligt (dom två vävda är bomull) och att man kan torktumla utan problem. Men sen står det ju att man gärna ska stryka dom efteråt för att stärka fibrerna och jag undrar om man ska göra det innan eller efter man torktumlat dom (lite noob här :oops: ).

Måste bara tillägga att jag älskar verkligen färgerna! Särskilt zara aubergine men även karma teal är jättefin =)

Tack för hjälp ^^
Av Sofie
Jag har aldrig någonsin strukit en sjal :D
Det har aldrig varit några problem med mina sjalar.

Jag tror de menar efter tumling, eftersom det inte händer så mycket om man stryker ett blött tyg.
Användarens profilbild
Av emindy
Eyia skrev:Jag har precis köpt mina första sjalar (1 bambutrikå och två ellevill) och ser jättemycket fram emot att få bära den lilla apan som väntas om mindre än en månad (fortfarande svårt att fatta att det är så snart :shock: ). Men jag undrar lite över första tvätten. Som jag fattar det så är det inga problem att bara tvätta som vanligt (dom två vävda är bomull) och att man kan torktumla utan problem. Men sen står det ju att man gärna ska stryka dom efteråt för att stärka fibrerna och jag undrar om man ska göra det innan eller efter man torktumlat dom (lite noob här :oops: ).

Måste bara tillägga att jag älskar verkligen färgerna! Särskilt zara aubergine men även karma teal är jättefin =)

Tack för hjälp ^^

Jag har aldrig torktumlat sjalarna utan hängtorkat och ibland strukit och ibland manglat. Mangla kan man göra direkt ifrån tvättmaskinen och sedan igen när den har torkat om man vill att sjalen skall bli extra mjuk.
Det finns oftast ett program på torktumlaren som heter stryktorrt, då tumlar du tills plagget är bara lite fuktigt så det går lätt att stryka och sedan hänger du det att torka resten själv.
Stryka är så drygt arbete så det skulle jag bara göra när jag verkligen känner att jag har tid.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Jag hör till de hängtorkandes skara så torktumlingen har jag inga råd kring. Däremot, vid hängtork iaf, kan jag tipsa om att dra i sjalen när den är lite fuktig fortfarande för att sträcka ut den på längden för att slippa att den töjer sig medans man bär. :tumup:
emindy skrev:...
Stryka är så drygt arbete så det skulle jag bara göra när jag verkligen känner att jag har tid.
:lol: Ja, nu när jag bär för fullt så tar jag sjalen direkt från tvätt. Kanske att jag flätar/virkar den lite för att mjuka upp den lite. Stryka gör jag när det är en sjal som ska säljas, och där när jag var gravid och hade tvättat sjalarna inför bäbisens ankomst :loving:
Användarens profilbild
Av Carolinah
Har precis tvättat mina två Ellevill för första gången. Stryka, det har jag bara gjort ett 20-tal gånger under hela mitt liv, hatar det, så trist. Karln däremot brukar stryka ibland så man kanske skulle matcha in nästa tvätt så man får dem strukna :) Se om det blir nån skillnad. Däremot vill jag att saker ska torka fort samt gå bort en del hundhår, så tumlar gör jag ofta. Tumlade dock sjalarna bara lite snabbt, de var redan mjuka o goa men blev ännu bättre efter tvätt o tumling :heart:
Användarens profilbild
Av smurfis
Stryka är det värsta jag vet näst intill att dammtorka, skulle aldrig orka stå och stryka en sjal om jag inte fick höra vad fördelarna är. :Hahaa: Skulle det vara nåt mirakulöst för att förbättra sjalen på något sätt, ja kanske man skulle kunna få se mig stryka några gånger under min livstid. :mrgreen:
Användarens profilbild
Av HannaGerda
smurfis skrev:Stryka är det värsta jag vet näst intill att dammtorka, skulle aldrig orka stå och stryka en sjal om jag inte fick höra vad fördelarna är. :Hahaa: Skulle det vara nåt mirakulöst för att förbättra sjalen på något sätt, ja kanske man skulle kunna få se mig stryka några gånger under min livstid. :mrgreen:
Men den blir ju så härligt slääät... stryka plana saker är toppen. Skjortor och dylikt är pest!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?