Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Labyrint
Det här med att tipsa andra, att det ska vara så svårt att lägga fram det på ett bra sätt.

I vår mammagrupp är vi sju mammor som träffas mer regelbundet, våra bebisar har hunnit bli åtta månader nu. Vi är väl inte så jättetajta för det dock, försöker hålla igång träffarna ändå. Fyra har babybjörn (två ergonomiska) och två bär inte alls. En av "babybjörn-bebisarna" (en icke-ergonomisk sådan) hatar sin vagn. Vill bli buren jämt, har alltid varit sådan. Mamman klagade över att det var tungt att bära, jag frågade vid något tillfälle om hon ville prova min trikåsjal. Detta på en bvc-träff, då blev jag avbruten av sköterskan som leder våra träffar som började gasta om att "sjal inte funkar för alla, det ska man inte ta för givet att det blir bra!". Vilket inte var så jag la fram det, tyckte jag, men... Det blev aldrig något provande. Jag hade dålig koll på selar då, bar i trikåsjal och var nöjd bara.

Förra träffen var en organiserad på biblioteket och jag hade min dotter i sele på ryggen, då började den mamman ställa lite frågor. Annars har jag för det mesta vagn med mig, min tös dagsover överlägset bäst i vagn, sele är för mig fantastiskt för hemmafix och småärenden kring hemmet, men ska jag vara borta längre blir det vagnen. Iaf, hon verkade klart intresserad, frågade om man kunde ha den på magen också eller om det bara var en ryggsele (det var en Pognae, så det går ju förstås). Tyvärr hade jag lite bråttom ifrån den träffen och hann inte erbjuda henne att prova.

Igår var vi hemma hos dem. Hennes barn kröp fram till vår vagn och slet ut selen som låg i varukorgen, bättre tillfälle kan man väl inte få tyckte jag. Frågade om hon ville prova hur det kändes att bära på ryggen med sele. Men då hade de skaffat en bärstol istället, en stor och klumpig sak som inte får plats under deras vagn. Hon talade om för mig att hon haft såå ont i ryggen (undra på det, hon har burit flera timmar om dagen i en icke-ergonomisk babybjörn), men nu hade de köpt en bärstol och den la vikten på höfterna och det var mycket bättre med bärstol än sele. Selar var av ondo, för det hade hon testat.

Jag släppte det där, det kändes inte diskussionsvänligt. Jag har verkligen ansträngt mig för att inte vara påflugen eller dömande, men man vill ju tipsa. En bärstol kan säkert fylla vissa funktioner, men jag tror de skulle ha en enorm glädje av en smidigare sele också. Men går det att lägga fram på något bra sätt? Eller ska jag bara släppa det och låta alla göra som de vill... När är man mottaglig för info egentligen? Det känns ju inte så bra att "hoppa på" nån som precis har köpt något nytt...

(Hur verkar det logiskt att vara övertygad om att man inte kan bära ett barn bekvämt förrän det blivit "tungt"? Hon är helt inställd på att bärstol är det bekvämaste man kan bära i.)
Av FruFrid
Om du inte känner henne så väl tror jag mest på att föregå med gott exempel. Bär lite extra när du ska träffa henne möjligtvis men annars tror jag inte att du med ord kan övertala henne. Hon/de har ju nu hittat ett sätt de tycker funkar. Skulle hon dock beklaga sig över att bärstolen är stor t.ex. kan du ju inflika att det är en anledning till att du gillar din sele, eftersom den är så liten och smidig att packa med.
Av astekl07
Jag tror att det är svårt att säga något alls utan att det blir fel. Bäst att hålla tyst, se nöjd ut och svara på frågor.
Användarens profilbild
Av HPe
Håller med FruFrid & Astekl07.
Det är så svårt att låta bli att försöka säga nåt, bara en gång till, jag vet! Jag vet ju att jag har rätt! :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Labyrint
Ja, ni har nog rätt. Jag ska sluta ta med vagnen till alla träffar, kanske nån som blir inspirerad iaf (jag fick ju trots allt positiva frågor den gången hon såg mig bära).

Att jag känner lite extra för just den här mamman är ju för att hon bär så mycket. För att hon tycker bärstolen är klumpig inomhus och då mest bär i famnen. Ute tar hon både vagn och bärstol och bärstolen på sig även de stunder barnet åker vagn. Det verkar liksom inte praktiskt... Men jag vet, det är inte min sak.
Av astekl07
Labyrint skrev:Ja, ni har nog rätt. Jag ska sluta ta med vagnen till alla träffar, kanske nån som blir inspirerad iaf (jag fick ju trots allt positiva frågor den gången hon såg mig bära).

Att jag känner lite extra för just den här mamman är ju för att hon bär så mycket. För att hon tycker bärstolen är klumpig inomhus och då mest bär i famnen. Ute tar hon både vagn och bärstol och bärstolen på sig även de stunder barnet åker vagn. Det verkar liksom inte praktiskt... Men jag vet, det är inte min sak.
Det enda jag kan tänka mig är om du frågar lite snällt om du kan få testa bärstolen och då får selen över och förhoppningsvis provar hon antingen selen eller ser på dig att du får jobbigare att bära med bärstolen. Grejen är nog den att om hon nyligen har köpt bärstolen så vill hon inte se att det finns bättre saker. Tänk själv, den var förmodligen inte gratis direkt..
Användarens profilbild
Av Labyrint
Det var en bra idé! Ska testa och försöka fråga på ett snyggt sätt :) Jag skulle vilja att hon provade just, veta att alternativet finns, men utan att tjata eller tvinga på något sätt.

Och det här med pengar, nu är det här inte en familj som har särskilt tajt ekonomi, men jag håller helt med. Jag kände mig dum just därför som inte fick henne att prova selen på förra träffen, det hade kanske gått lättare då.
Användarens profilbild
Av Mikaela
Jag tycker sele och bärstol kompletterar varandra fint (säger hon som inte heller vill höra något annat eftersom jag köpt en stol...). Selen har jag inne och hemma i skogen och på stan. Stolen var faktiskt jättebra på fjällvandring där vi gick längre sträckor och L behövde mer väderskydd än selen kunde ge och hon dessutom sov när vi kom fram och vi behövde kunna ta ner henne utan att hon vaknade. Så om du kan få in något om vilka tillfällen det är hon inte bär i stolen för att den är klumpig och därför kan komplettera med sele. Och sen tror hon ju faktiskt att alla selar är likadana, då är det klart hon inte har någon lust att testa. Hon tror ju att skillnaden mellan din sele och hennes icke ergonomiska bb är att din kan man använda på ryggen också.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?