Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Faegis
Vi ska få vårt första barn i december. Eftersom vi bor uppe på ett berg och dessutom mest åker kollektivt är vi ganska överens om att en vagn nog inte kommer att bli ett särskilt jättebra alternativ för oss, utan vi kommer nog mest att bära barnet (plus förstås att jag tror att det är bäst för barnet, men det är jag inte säker på om min man är övertygad om).
Vi har kollat runt på vilka alternativ som finns, och min man vill hellre ha sele än sjal eftersom han tycker det är snyggare (mer stylish, mindre hippie) och jag håller med honom om det. Vi har kommit överens om att köpa en Beco Butterfly II i metro black, men nu funderar jag på om man kanske borde köpa en BB-tai också? ifall det inte skulle fungera med Becon för oss eller barnet, eller om det är något annat som krånglar, är det kanske bra att ha ett annat alternativ i reserv? En svart BB-tai ser ju nästan lika stilren och enkel ut som en Beco, och de verkar praktiska och enkla att hantera också.
Å andra sidan är jag rädd för att köpa alldeles för mycket grejer innan barnet kommit, och sedan sitta där med en massa dyra saker som inte kommer till användning.
Vad tror ni, borde jag hålla i pengarna och vänta tills barnet dykt upp innan jag köper något mer, eller är det lika bra att kasta sig ut i sjalbarnsträsket fullt ut?
Håll i pengarna! Gå på sjalbarnsträffar nu och sen när barnet har kommit går du fortfarande. Då känner du en massa folk och kan låna och prova och vet mycket bättre vad du vill ha.

De flesta selar är sådär att ha till en nyföding, då är en trikåsjal bättre. Det kan du säkert hitta någon begagnad till att börja med.

Sjaldjävulen sätter klorna i dig så småningom ändå. ;-)
MuuM skrev:Håll i pengarna! Gå på sjalbarnsträffar nu och sen när barnet har kommit går du fortfarande. Då känner du en massa folk och kan låna och prova och vet mycket bättre vad du vill ha.

De flesta selar är sådär att ha till en nyföding, då är en trikåsjal bättre. Det kan du säkert hitta någon begagnad till att börja med.

:iagree:

...och så kan jag slå ett slag för att ha en av era vanliga koftor/cardigans över både sjal och bäbis. Diskret så det förslår och lätt att bibehålla sin vanliga klädstil, bäbisbärande till trots! :tumup:
Om du verkligen vill undvika att köpa för mycket så avregistrera dig genast. :wink: Att hänga här brukar resultera i betydligt större bärdons-arsenal än man någonsin trodde sig behöva.

Men för att vara lite allvarligare så tycke jag att som basutrustning så räcker:
- en trikåsjal
- en sele.
Vilken sele man ska välja tycker jag är svårt att rekommendera. Till vårt första barn så bar jag bara i en BabyBjörn. Den vanliga modellen. Visst är den skit ur ergonomisk synpunkt både för barnet och mig. MEN den var då den enda som hade högt och stabilt nackskydd och D var verkligen inpackad och trygg tyckte jag.
Till tvillingarna så var vi mer varma i kläderna. Där körde vi från början med diverse olika selar. Vår Ergo denim :heart: , en meitai med vadderad överkant var väl de vi hade då. Mandican fanns inte. Beco köpte jag först när de var lite äldre.
Vi hade aldrig beisinlägg. Utan vi bar dem med benen instoppade och så fick man passa nacken när man böjde sig framåt. Sen när de var lite större så tog vi ett kraftigt gummiband och satte om nederkanten som vi också vek in lite. Så att det blev lagom om rumpan och ut mot benvecken.
Fast trikåsjal är bäst när de är som minst.
mammatillE skrev:Köp hem minst två bärdon att börja med. Du behöver nåt att bära med när den ena är nerkräkt :lol:
En svart eller grå trikåsjal är inte så hippiaktigt väl? Och överlägset bekvämt i början. :tumup:
Håller helt med!
CrazyMagpie skrev:
MuuM skrev:Håll i pengarna! Gå på sjalbarnsträffar nu och sen när barnet har kommit går du fortfarande. Då känner du en massa folk och kan låna och prova och vet mycket bättre vad du vill ha.

...och så kan jag slå ett slag för att ha en av era vanliga koftor/cardigans över både sjal och bäbis. Diskret så det förslår och lätt att bibehålla sin vanliga klädstil, bäbisbärande till trots! :tumup:
Jag måste tillägga att som sele till liten tyckte jag Beco gemini var väldigt smidig, för då slipper man bebisinsatsen! Jag hade en bb-tai och butterfly till en början, men min bebis tyckte inte alls att det var trevligt, så då blev det gemini. Trikåsjal vill jag också slå ett slag för. Grattis till bebisen förresten!
mica skrev:Om du verkligen vill undvika att köpa för mycket så avregistrera dig genast. :wink: Att hänga här brukar resultera i betydligt större bärdons-arsenal än man någonsin trodde sig behöva.
:iagree: flyyyyy!!!
/säger hon som sitter och väntar på en regnbågssjal, har fem sjalar, en hemsydd sele och en MT liggande i hallen och håller på att sy en sele åt sambon och dessutom bär i handdukar, halsdukar och allt möjligt annat som råkar finnas till hands :roll:
Finns det nån kbt-behandling mot kompulsivt bärande?

Nyfödd bars J i trikåsjal eller bara instoppad innanför en stadig kofta/huvtröja.
Senast redigerad av SCSI den tis sep 13, 2011 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
Tack så mycket allihopa!
Det får kanske bli en trikåsjal också förutom selen, om jag kan få maken att gå med på det. (Jag började prata om sjalar, selar, tygblöjor och allt på en gång i går, och han fick lite panik. Vi får se till att prata igenom det så vi är överens).
Dessutom kom jag på att jag ju kan åka till Eden Baby-butiken någon gång och prova grejer, för att se hur saker känns och ser ut i verkligheten.
trikåsjal 8) överlägset bäst och gosigast första tiden :loving:

Jag är nyfiken på var i gbg du bor, jag bor också på ett berg, men det finns ju mer än ett :roll: (Jag tänkte fixa lite bebisträffar via sb snart, du är välkommen att vara med! :D :tumup: )
fabriksmoln skrev:trikåsjal 8) överlägset bäst och gosigast första tiden :loving:

Jag är nyfiken på var i gbg du bor, jag bor också på ett berg, men det finns ju mer än ett :roll: (Jag tänkte fixa lite bebisträffar via sb snart, du är välkommen att vara med! :D :tumup: )
Vad roligt, jag kommer gärna! Jag bor i Bergsjön, där finns det i stort sett bara berg så antingen bor man på ett berg eller så bor man mellan dem :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?