Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har gjort det. Tycker det är säkrare än cykelstol, det blir alldeles vingligt. Dessutom har jag aldrig landat på rygg när jag ramlat med en cykel. Däremot har jag på alldeles vanliga promenader snubblat och ramlat framåt med barn på magen. Instämmer alltså inte i allmän konsensus, och kan rekommendera en tramstråd Christer Romson Lande startade i ämnet.
Hur säkert och bra du än cyklar så finns det i princip alltid andra trafikanter ute också. Samma med skidåkning och barnbärande, hur bra jag än åker så kan det fortfarande komma nån och köra på mig.
Ja smidigt är det ju ingen som säger emot :) o mysigt.
Men jag är glad att Tinaw ändå tar motstånd o får mej att fundera lite längre o bredare.

Jag känner mej som en liten skurk när jag håller med om att det inte verkar så mycket farligare än att sitta i stolen.
tinaw skrev:Fast det gäller ju även om jag är ute och går med en barnvagn. Verklig risk och känslan av farlighet är inte samma sak. Det är farligare att sätta sig i bilen än att flyga, men massor av människor tycker inte om att flyga men reflekterar inte över att åka bil.
Jag tycker nog att man är lite mer utsatt som cyklist än fotgängare. Fast det beror ju såklart på var man cyklar.
Jag gör det. Går utmärkt att ha hjälm på barnet också. Bor dock rätt lantligt :D , det kanske spelar in?

Likadant med kompisar här- de har bebis på magen först och på ryggen sedan och när barnet blir större, i cykelsadeln eller i cykelvagn.
Jag har cyklat en del med sovande barn med hjälm, i sjal eller sele på magen, på cykelväg, långsamt i väldigt otrafikerat område. Jag tror inte det är säkert och bra, men kanske ungefär lika säkert som att gå med barnvagn i stan, åka bil på motorväg med skrikande bäbis i babyskydd eller åka buss med bäbis. På ryggen när man cyklar tycker jag känns mer oskyddat eftersom OM man ramlar på rygg så ramlar man mer platt på rygg, man kan inte ta emot med armar och knän. Å andra sidan, om man ramlar framåt slår man oftast i styret. Att ramla omkull cykeln när ett rätt litet barn sitter i cykelstol är förmodligen också farligt för barnets nacke. Så kontentan är väl att små barn och trafikolyckor inte hör ihop. Säkrast är det att enbart gå på hyfsat platt mark utan is eller trafik i närheten.
Fråga och svar från NTF
Fråga:Cykla med barn i bärsele?
Jag har en bärsele och känner andra som också bär sina barn på dessa sätt. En del av dem cyklar med sina barn i bärsele på ryggen - är det lagligt? Eller måste barn färdas i barnstol på pakethållaren?

Svar:Enligt lagen får man skjutsa ett barn på cykeln om den har 'lämpliga säten'. Att cykla med ett barn på ryggen kanske kan verka praktiskt om barnet är för litet för att kunna sitta själv i en cykelsits. Men om du skulle ramla omkull är risken att barnet skadar sig väldigt illa mycket stor. Barnet ramlar inte bara i backen, utan du riskerar även att klämma barnet med hela din tyngd. I en cykelsits sitter barnet fastspänt med bälte, och riskerar inte att flyga iväg. Dessutom skyddar cykelsitsens hårda skal i fallet.

Jag skulle därför rekommendera att du väntar med att cykla med ditt barn tills det är tillräckligt stort för att sitta i en cykelsits (vid ca 1 års ålder). Både du och barnet bör dessutom använda cykelhjälm.
http://www.ntf.se/konsument/fraga3487.asp?katid=28

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?