Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jason
Hej och välkommen!! Ser mysigt ut med sjalen :loving: Jag bor i Nykarleby och känner ett par som sjalar, hör av dig om du bor i närheten och vill träffas, eller annars också! Vi får snart en till liten och jag längtar så att få sjala igen :app:
Användarens profilbild
Av Kileane
Kristina skrev:
Alleria skrev:aha, vi har en hel hop yllesockar men inga knälånga :wink: jag hade faktiskt inte tänkt på såna, visst kan jag sticka och det kan både mormor och farmor också!
Men då så. :) Sticka höfthöga nästan i så fall kan jag tipsa om, det är bara bra om de är låååånga!
Det ska bli, skriver upp det på önskelistan till jul! :)
thowida skrev:Välkommen hit :hello:
tack :vågen:

Jason; så roligt! Kanske borde jag känna dig, vi är i samma ålder :)
Av Clee
Välkommen! Jag har inte heller särdeles många i min omgivning som sjalar men det har blivit några stycken via forumet. :)

Angående klenis så är jag förmodligen rätt exceptionell i det avseendet. ;) Jag har aldrig tränat i hela mitt liv, så min kropp är som en geléklump. Jag har inga problem att bära mina barn (väger 10-11 kg nu) länge (1-2 timmar i stöten i alla fall) varken på mage eller på rygg, eller kortare stunder på höften, pga hur avlastande vävd sjal är. Däremot tror jag ju definitivt att det är en fördel att träna så att man belastar med musklerna snarare än lederna. Jag känner nämligen att jag kan ha lite ledvärk i t ex höften (eller om det är ischias) och det är inget som kommer direkt av bärandet tror jag utan av barnalyftandet i sig men det hade ju varit lindrigare om jag haft mer muskler.
Användarens profilbild
Av Kileane
Clee: geléklump här också :| Men visst får jag ge er rätt, jag bär mer och mer i sjal och längre sträckor, och jag har inte alls ont i rygg eller axlar av det! Däremot är min kondition ett sorgligt kapitel... Visst borde man ju träna mera, jag känner redan att det lätt gör ont långt nere i ryggen när jag lyfter dottern på o-ergonomiska sätt, tex. med ryggen böjd över sängen.

kamilase: tack, det tror jag också! Här skrivs så mycket att det är ju omöjligt att hänga med i allt.

husmodern: så fina! *bokmärker* har också beställt sockor med mormor, så vi får se vad det blir :)
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Välkommen hit!

Till varma pappan tipsar jag om en ergonomisk sele eller mei tai (MT), det brukar kännas lite svalare eftersom det blir mer öppet i sidorna då och inte blir lika många lager tyg. :tumup: (Ni kanske behöver bbbyinlägg i början, men vi bar vår bebis i MT utan problem när hon var ett par månader, vi hade fötterna innanför panelen tills hon blev lång nog att kunna sitta med fötterna utanför.)
Användarens profilbild
Av Majaå
Välkommen! Tycker bilderna ser fina ut och du verkar fattat att den ska knytas hårt så det inte blir svajigt. Jag tycker det är lättare att få till knytningen om jag har smokingbältet innanför och knyter färdigt sjalen med barnet i. Då hamnar benen utanför och då får dottern oftast ha benvärmare. Och om du inte vill vänta till jul för ett par passande yllesockar kan du testa med dina egna yllesockar utanpå bebisens vanliga sockor - dra upp vuxensockans resår till låret så har det iaf passat mina små knubbiga barns lår... Ser inte lika genomtänkt ut som ett par "specialdesignade" bebissockor men funkar finfint att hålla små fötter varma!
Användarens profilbild
Av Kileane
Auroratiger: Jag pratade lite försiktigt om att vi kanske kan införskaffa en ergonomisk sele när dottern blivit lite större - jag har inget emot att bära henne som hon är nu, men när hon blir tyngre vore det fint att kunna dela på bördan! Han var inte helt emot det iaf. :D Hoppas bara vi kan få testa en någonstans innan vi köper en egen, för att se om det faktiskt funkar för oss.

Majaå: Bra tips! Hittills har problemet snarare varit att vi blir alldeles för varma båda tåv (häromdagen var det visst 25 grader ute, jag som trodde vi skulle behöva höstkläder!) men det blir ju nog kallare för var vecka.
Användarens profilbild
Av Kileane
Tänkte bara visa hur det ser ut, nu när vi fått till det med fina Stork-sjalen också! :app:

Bild

Det är väldigt gott att suga på sjalkanten tycker A :roll:
Enda problemet just nu är att jag måste få den övre kanten tightare, jag drar och drar men när sjalen är färdigknuten och tyget dras ut över ryggen på ungen, så blir de övre kanterna alldeles lösa. Det blir inte riktigt stabilt och hon sitter inte så nära mig som jag skulle önska. Det var lite lättare med trikåsjalen :wink:
Av FrokenG
Alleria skrev:Tänkte bara visa hur det ser ut, nu när vi fått till det med fina Stork-sjalen också! :app:

Bild

Det är väldigt gott att suga på sjalkanten tycker A :roll:
Enda problemet just nu är att jag måste få den övre kanten tightare, jag drar och drar men när sjalen är färdigknuten och tyget dras ut över ryggen på ungen, så blir de övre kanterna alldeles lösa. Det blir inte riktigt stabilt och hon sitter inte så nära mig som jag skulle önska. Det var lite lättare med trikåsjalen :wink:
Fint :app: Jag upplevde samma problem i början när jag bytte från trikå till vävd tills Majaå visade mig att jag skulle spänna tyget genom att dra i fållen, inte i "hela" tyget som jag ju gjorde med trikåsjalen. Vet inte om det kan hjälpa dig lite?
Användarens profilbild
Av Kileane
Jason skrev:Vad fina ni är! :tumup: Jag glömde ju helt och hållet att jag skulle kika på Annan idag!! :duh:
Nästa gång kommer vi ihåg det! (kanske) :D Tack för ikväll också, vi har redan hunnit testa två av blöjorna :wink:

FrokenG: Ja, det hjälpte lite :) Ikväll fick jag till det bättre genom att hoppa/buffa babyn lite och dra i ändarna samtidigt. Försökte sträcka kanterna redan från början och det blev bättre. Övning ger färdighet...

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?