Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av lime
Jag köpte en Manduca för ett tag sen men vi kommer inte överens.
När jag testade den i affären satt den bra men nu när jag bär i den får jag vansinnigt ont i axlarna.
Att den sitter fel är ganska uppenbart men hur ska den sitta?

Jag är van att bära hajkryggsäck och bär alltid på höftbenen, funkar det inte med selen?
Måste jag ha den längre upp för att inte få tyngden på axlarna?

Någon som har lösningen på mitt problem?
Jag känner att jag ger upp snart.
Användarens profilbild
Av camsch
Hur stort är barnet du bär?

Jag bär ofta min 3-åring i sele. Hon börjar ju bli rätt tung, och drar jag åt axelbanden FÖR hårt så får jag ont i axlarna. Det känns jättetydligt när jag släpper på dem att vikten hamnar på höfterna i stället, vilket definitivt är enda sättet om jag ska orka bära henne en längre stund.

Har du möjlighet att åka tillbaka till affären? Var de duktiga på selen? Det är troligen en inställningsfråga, men enda sättet är ju att prova... Det kan dock vara svårt om man inte vet hur den SKA sitta.
Av Jos
Som sagt, hur stort är barnet? Bär du på mage eller rygg? Du kan ju testa att sätta höftbältet högre upp. På mage tycker jag det är lagom högt när barnet sitter på bekväm "pusshöjd". Och dra åt allt så det blir stadigt. Bäst är såklart om någon kan visa dig, i affären eller någon annan.
Av lime
Affären var inte duktiga på det där alls tyvärr.

Barnet i fråga väger 6 kilo så det är en liten knodd jag (försöker) bära.

Tycker inte det spelar någon roll hur hårt jag drar åt midjebältet.
När knodden sitter i blir tyngden på axlarna ändå, som för att parera när hon
lutar sig bakåt.
Av Kyltsi
lime skrev:Affären var inte duktiga på det där alls tyvärr.

Barnet i fråga väger 6 kilo så det är en liten knodd jag (försöker) bära.

Tycker inte det spelar någon roll hur hårt jag drar åt midjebältet.
När knodden sitter i blir tyngden på axlarna ändå, som för att parera när hon
lutar sig bakåt.
Alltså du ska prova dra åt axelbanden hårdare, alternativt lösare. Höftbältet är ju inte så svårt att justera till lagom.

Var bor du? Kanske finns det någon tex här från sjalbarn i närheten som skulle kunna hjälpa dig att justera banden.
Användarens profilbild
Av Sanna81
Det kan inte bara vara en vanesak då? När jag inte burit på ett tag, eller när Agnes haft ett växryck och ökat snabbt i vikt på kort tid får jag ont när jag bär, men det brukar gå över efter ett tag.

Har du testat att ha axelbanden både korsade och rakt ned förresten? När vi lånade en manduca tyckte jag att det var överlägset att ha dem korsade när jag bar på mage, medan min fru tyckte att det blev mycket tyngre, så där kan man tycka olika.
Av Hell Cat
Sanna81 skrev:Det kan inte bara vara en vanesak då? När jag inte burit på ett tag, eller när Agnes haft ett växryck och ökat snabbt i vikt på kort tid får jag ont när jag bär, men det brukar gå över efter ett tag.

Har du testat att ha axelbanden både korsade och rakt ned förresten? När vi lånade en manduca tyckte jag att det var överlägset att ha dem korsade när jag bar på mage, medan min fru tyckte att det blev mycket tyngre, så där kan man tycka olika.
Håller med om korsade band när man bär på magen! Både jag och maken föredrar det.
Av lime
Tack för era svar. Jag får helt enkelt ta hjälp av någon och dra åt lite extra på alla remmarna.
Jag vill verkligen att den ska sitta bra.

Ska testa med remmarna i kors också.
Jag återkommer när jag testat lite till.
Av surftrollet
Är du smal? Manduca sitter inte så bra på smala personer, är min upplevelse. På mig kommer höftbältet för långt ner, det är inte justeringsbart så att det passar mig.
Användarens profilbild
Av Indah
Har du spänt åt det där bröstspännet? Det spänner man innan man tar på sig selen och skulle det vara åtdraget för löst så får man göra om det eller be någon dra åt det åt dig.
Oftast när selen satt bra på mig så kunde jag praktiskt taget lossa på axelbanden och barnet satt ändå bra.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?