Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av NannaW
i maj bär det av med min då 6 månaders till Brasilien... där är det varmt!
vi ska resa runt en del och funderar lite över vad det är bäst att bära runt den lilla i?

sele? mei tai? sjal? vilken sjal?

någon som har tips?
andra tips på att resa i varmt land med bebis mottages också tacksamt.
vi kommer att bo hemma hos folk vi känner, i första hand sambons släktingar.
kommer att åka en del långfärdsbuss (hjälp, hur sitter man då säkrast?!)....

och hur klarar en så liten sån värme egentligen?!
Av anpa
Jag tycker sele (gärna ljus) är svalast.

När vi åkte till Italien med dottern, som då var ett år, köpte vi en billig begagnad bilbarnstol (bärskydd som man har första året) som vi hade med i flygplanet som bagage (det ska man eg inte ha då de inte behöver vara lika säkra sen, det var därför vi köpte en begagnad och inte hade vår egna) Så spände vi fast den i långfärdsbussen med bälterna som fanns där. Vi kände att det var säkrare än att inte ha nån alls. Det var massor som var avundsjuka kan jag säga! Det fanns inga stolar där och folk hade glömt kolla upp. Det stod en pappa och skrek på flygplatsen på en stackars reseledare :( . Resan tog flera timmar var jättevarm och det var GRYMT bra!! Min bror åkte med sina 6mån tvillingar och de hade varsin på magen i sele och det var svettigt och jobbigt (och inte alls lika säkert)
Vi lämnade kvar den till researrangörerna när vi åkte hem och de var mycket tacksamma, de sa att det var ett stort problem.

Ang värmen är det ju toppen om du ammar, då gäller det att amma ofta och se till att hon kissar ordentligt. Kan ju vara en ide att packa ner vätskeersättning om ni blir risiga i magen.

Lite tips från mig, är dock inte så erfaren av resor i varma länder, du får säkert en massa andra bra tips :wink:
Av NannaW
tack för tips!

såg nånstans att man kan köpa en solskydds filt som man även kan bära i som sjal. hm, undra om det funkar.
selen får nog åka med. men kanske nån sjal hade vart skönt också, tips på svalast möjliga sjal nån?

babyskydd känns ju bara såå jobbigt att släpa på. och då får man nog köpa extra bussbiljett.
+att liten hatar att sitta i dom.
Användarens profilbild
Av Asia
en Bambara!
eller khanga
Av NannaW
Asia skrev:en Bambara!
eller khanga
såg ju fantastiskt ut! fast jag vet inte om jag vågar slänga upp henne på ryggen... hon hinner bli 6 månader dock.. så det kanske man vågar?
Av missmoneypenny
Hej

Kul att ni ska ut och resa. Jag bor i Singapore, och här är det himlars varmt för det mesta, ofta runt 30 grader, och jag bär min 5 månaders massor. Oftast blir det i en Manduca, eftersom det är så lätt att amma i den (och räkna med att det blir till att amma oftare i värmen!). Men jag använder också en MeiTai och vävda sjalar, trikåsjalar och ringsjalar (jag har visst ett litet sjalshoppingberoende!). Svalast är nog min ringsjal i thaisiden, men Manducan blir faktiskt inte så varm som man skulle kunna tro. Min meitai är BBtai och den är ju inte så himla tunn, men det funkar också bra. En ide kan ju vara att köpa en ringsjal typ vattensjal, med små hål i som man kan bara med också. Svettiga blir vi bägge två, men jag försöker undvika att gå längre turer mitt på dagen när det är som varmast, och så jag har alltid med mig ett litet hoppfällbart paraply. Bra som solskydd! Man vill ju undvika att ha för mycket kläder på dom i värmen, och då funkar de super att ha ett paraply i handen istället, plus att man själv slipper ha solen i ansiktet.

När det inte funkar att ha med bilbarnstolen när vi har rest i Thailand så brukar jag sätta Bianca i Manducan och spänna fast säkerhetsbältet runt mig (men inte henne), om det nu finns nått bälte vill säga. Går ju så klart inte att jämföra med en bilbarnstol, men bättre att hon sitter fast i mig än ingenstans tänker jag.

Ha en trevlig resa!
Av Franneke
Asia skrev:en Bambara!
eller khanga
Jag vill så gärna prova, men var får man tag på sånt? (Kollade på Globalen här i stan (värdsbutik) och de hade en kanga, men det var mycket tunt tyg.) Finns det olika storlekar som man måste ha koll på?
Användarens profilbild
Av Asia
jag har fått min Bambara. Den är köpt i Senegal. Jag har hittat ett spanskt företag som säljer på nätet men jag har inte adressen nu i huvudet. Den står i slutet på någon av youtubeklippen. Min khanga är tunn, de ska vara det.
Av Franneke
Asia skrev:jag har fått min Bambara. Den är köpt i Senegal. Jag har hittat ett spanskt företag som säljer på nätet men jag har inte adressen nu i huvudet. Den står i slutet på någon av youtubeklippen. Min khanga är tunn, de ska vara det.
Åh, kan du inte visa lite bilder? :loving:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?