Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mammatillE
Ni som bär mycket och även bär större barn.. hur tar ni hand om ryggen för att den ska orka?
Jag bär min dotter mycket men än så länge väger hon ju bara 4 kilo så det är ju nästan ingenting. Ändå känner jag att jag blir lite trött i ryggen. Är också rätt otränad sen graviditeten, så det är klart att det beror på det också. Men jag tänker att sen när dottern blir tyngre kommer det ju fresta på ryggen på ett annat sätt.. så jag funderar på om ni gör nåt speciellt för att det ska funka. Styrketränar eller nåt?
Användarens profilbild
Av Bebile74
Jag hade också ont i ryggen från början men min brodde från en skada jag fick gå till en kiropraktor ett antal gånger.
Ju längre man bär barnet så tränar man ryggen samtidigt och den blir starkare så orkar man bära större barn jag ber båda min ett åring i sjal och min två åring i sele det funkar perfekt :D
Användarens profilbild
Av 4ungar
precis bär man hela tiden tränar du upp ryggen efterhand som barnet växer.....jag har har inte börjat träna förrän jag nästan slutat bära för då fick jag ont i ryggen nu när vi bär bara några gånger i månaden :wink:
Av medlawg
Jag fick ganska mycket ont i ryggen i början, och fick ett träningsprogram av en personlig tränare. Hon sa att det inte var ryggen som var problemet bara utan även bukmusklerna som inte kan hjälpa till och stabilisera efter en graviditet.

Tyvärr var jag dålig på att följa träningsprogrammet, men det har funkat rätt bra ändå. Tror som ovanstående att bärandet i sig hjälper till att bygga upp stabiliteten. När han blev större hjälpte det också att byta till en stadigare vävd sjal, och nu när han väger drygt 10 kg föredrar jag att bära på ryggen.
Av Sofie
Jag var öm och dan i ryggen åtminstone en par månader efter förlossningarna. Det gick över av sig själv. Jag har tänkt att det var pg ostabil bukmuskulatur.

Har burit båda barnen på heltid första året och aldrig haft ont i ryggen efter nyföddhetsperioden. Däremot får jag ont om jag slarvar m sjalandet och bär i armarna!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Som de andra skriver så tränar man ju upp sig allt eftersom när man bär, och detta kombinerat med att tänka på hållning och variera bärandet lite tycker jag underlättar för ryggen, kke även att försöka träna upp specifika muskler lite som medlawg beskriver.
Av Birna
Stämmer säkert att man tränar upp sig. Jag tycker att jag får mindre ont nu än för en månad sedan (min dotter är tre och en halv månad nu). Men jag kör lite rygg- och magövningar när jag hinner. Sen har jag börjat tänka mycket på hur jag gör andra saker. Jag ligger och ammar så ofta jag kan och försöker tänka på hur jag lyfter. Konstigt nog fick jag inte ont alls med sonen som nu är tre snart. Inte vad jag minns i alla fall!
Av mammatillE
Skönt att höra! Tycker det låter lovande! :vågen:

Jag har lite ont i ryggen ibland men jag bär ju jättemycket och är rätt otränad efter graviditeten, så hoppas det blir bättre snart. Det är verkligen hanterbart än så länge. Oftast känns det mest som att jag blir rejält trött i ryggen.
Av Jos
Jag gör lite enkla övningar, som jag fått av en sjukgymnast, för att träna upp rygg- och bukmuskler, när jag hinner. försöker tänka på hållning och att lyfta rätt också. Jag hade mkt problem med ryggen när T var liten, så nu försöker jag förebygga. Jag vill varna för att bära för mkt på höften, i ringsjal t ex, eftersom det snedbelastar ryggen kan det lätt leda till ryggont.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?