Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av HannaGerda
NannaW skrev:
mari_tres skrev:Här är en variant att få upp på ryggen http://www.youtube.com/watch?v=7zEpAOgYnqM

Undrar vad det är för sjal :think: den såg tunn och mjuk ut
såg oförskämt enkelt ut!
alla videos där dom använder docka istället för the real deal ser lätta ut tycker jag dock. Men att lägga upp på ryggen sådär tycker jag inte är svårt utan det absolut bästa och minst riskabla sättet att få barn på ryggen :)
Användarens profilbild
Av Mårbacka
Mitt bästa tips för att våga bära på ryggen är att använda ringsjal som säkerhet! Jag började med barnet på höften i ringsjal och flyttade bak honom till ryggen, sedan knöt jag runt ringsjalen, och vågade släppa utan att tappa bebisen. Krångligt att förklara men du kanske förstår hur jag menar?

Mer tips finns i dnna tråd; http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=167143

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Clärchen
Jag är ju inne på tredje barnet så jag är en totalt orädd sjalmamma 8) :Hahaa:
J har suttit på ryggen länge, i sele från 2v o lite senare i sjalen. Precis som Dorro så gör jag helst omslutet kryss och innan han kunde stödja huvudet så knöt jag in det med ena tygstycket. Jag lägger honom på sjalen som på den första filmen o sen drar jag ihop tyget från vardera sida så att det blir som en påse jag kan lyfta upp över axeln o placera rätt på ryggen. Därefter får jag dra över tyget så det ligger utbrett rätt över oss båda o sen knyter jag ihop en knut över bröstet. Man måste stå lite framåtlutad för att få rätt balans men jag har faktiskt aldrig känt att han har varit på väg ner. Nu när han är lite större så känner jag att det är lite svårare att få till en perfekt knytning för han vill gärna lyfta upp huvudet o bröstet i magläge o då är det svårt att få det riktigt tajt.

Värt att komma ihåg är att det är säkrare än man tror o man har även bra reaktionsförmåga om något mot förmodan skulle gå fel! :tumup:
Av NannaW
Clärchen skrev:Jag är ju inne på tredje barnet så jag är en totalt orädd sjalmamma 8) :Hahaa:
J har suttit på ryggen länge, i sele från 2v o lite senare i sjalen. Precis som Dorro så gör jag helst omslutet kryss och innan han kunde stödja huvudet så knöt jag in det med ena tygstycket. Jag lägger honom på sjalen som på den första filmen o sen drar jag ihop tyget från vardera sida så att det blir som en påse jag kan lyfta upp över axeln o placera rätt på ryggen. Därefter får jag dra över tyget så det ligger utbrett rätt över oss båda o sen knyter jag ihop en knut över bröstet. Man måste stå lite framåtlutad för att få rätt balans men jag har faktiskt aldrig känt att han har varit på väg ner. Nu när han är lite större så känner jag att det är lite svårare att få till en perfekt knytning för han vill gärna lyfta upp huvudet o bröstet i magläge o då är det svårt att få det riktigt tajt.

Värt att komma ihåg är att det är säkrare än man tror o man har även bra reaktionsförmåga om något mot förmodan skulle gå fel! :tumup:
Men hur gör du efter att du knutit knuten över bröstet... det kan ju inte vara klart så? eller.... :hmm:
Av NannaW
tacktacktack för alla tips! :tumup:

idag provade jag både att smyga henne under armen upp på ryggen och ta tag i armarna och svinga sådär som på filmen i länken... det var rätt lätt faktiskt att få upp henne och hon tyckte det var super kul! :app:

dock när det kom till att försöka få till nån knytning så blev det svajigt och jag glömde hur jag skulle göra och gav upp... nya tag ska tas snarast! :D
Användarens profilbild
Av mari_tres
Den första ryggknytningen jag fick till var vanlig ryggsäck, den är enkel och går snabbt att göra, men frågan är ju om den passar till ett så litet barn :hmm: jag kommer inte ihåg om jag knöt ryggsäck till lillebror.
Användarens profilbild
Av Kristina
mari_tres skrev:Den första ryggknytningen jag fick till var vanlig ryggsäck, den är enkel och går snabbt att göra, men frågan är ju om den passar till ett så litet barn :hmm: jag kommer inte ihåg om jag knöt ryggsäck till lillebror.
Jo, det funkar bra, när V åker rygg knyter jag ryggsäck, med knut på bröstet.
Användarens profilbild
Av Clärchen
NannaW skrev:
Clärchen skrev:Jag är ju inne på tredje barnet så jag är en totalt orädd sjalmamma 8) :Hahaa:

Men hur gör du efter att du knutit knuten över bröstet... det kan ju inte vara klart så? eller.... :hmm:
:Hahaa: nej det var inte klart där, förlåt! :hide: Jag skulle tro att det finns film eller foto på det i galleriet. Men iaf så sprider jag ut ena längden över armen och drar bak över axeln o barnets rygg. Jag tycker det är enklast att få det bra när barnets armar o axlar är helt innanför tyget men det går även att knyta så att armarna är fria, ssk när de blir lite större. När man sett till att ena tygstycket är utspritt över barnet o fått fram det håller jag det på plats genom att klämma fast det mellan benen tills jag fixat det andra tygstycket. Och det är det jag brukar dra över huvudet om han sover. Sen får man humpa lite, dvs dra åt o "skaka" upp barnet på plats innan man gör knuten. All clear? :heart: Det är svårt att få allt förståeligt i text.
Av NannaW
mari_tres skrev:Den första ryggknytningen jag fick till var vanlig ryggsäck, den är enkel och går snabbt att göra, men frågan är ju om den passar till ett så litet barn :hmm: jag kommer inte ihåg om jag knöt ryggsäck till lillebror.
ryggsäck vet jag inte alls hur man gör... tåls att kolla upp! =) blir glad bara jag får fast henne på nå sätt..
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag slängde över Joel på ryggen i meitai första gången för ett par veckor sen, när han var 6v tror jag. Han somnar nästan snabbare än framtill och jag njuter av att inte riskera att lägga bäbis i stekpannan typ...
Av NannaW
carolinqua skrev:jag kan visa dig om vi ses på öppnis nån gång
:tumup: jätte gärna! skulle helt klart vara skönt att ha lite hjälp och tips! =)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?