Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ossilian
Min dotter bar jag runt i en Baby Björn (preskriberat nu, väl) och minns att hon fick panik, som jag tolkade det, när hon satt mage mot mage. Alltså, bar jag henne framåtvänd från ca två månaders ålder till hon var runt 1,5 år (fattar inte hur jag orkade). Lillebror är en stadig kille med stort kånkbehov och han har tvingat mig till ergonomiskt tänk. Honom bär jag just nu i en Ergo och även en vacker MT. För mig är det himmelriket att bära i en ergonomiskt korrekt utformad sele och han trivs väldigt bra - när han är trött eller sover.

Jag antar att det är en tidsfråga och fas, snarare än ett personlighetsdrag, att de blir kinkiga av att sitta inåtvända. Han är snart fyra månader, men stor för sin ålder. När börjar de, inte bara acceptera, utan gilla att sitta på rygg eller mage-mot-mage i vaket tillstånd?

Jag använder selen/MTn varje dag och tänker att jag vill vänja honom vid att sitta där även när han är vaken och alert. Det brukar gå bra i några minuter, sen är det gnäll och slingrande. Särskilt när vi är ute och går.
Användarens profilbild
Av Sanna81
Nu minns jag inte när det vände, men min dotter gillade inte att vara vaken i sjal eller sele till en början. Antagligen blev det bättre när hon började se över kanten och kunna se sig omkring. I sjalen var det en liten revolution när jag började knyta med armarna utanför så att hon kunde sitta och vifta. Nu vid sex månader sitter hon ganska långa stunder vaken, speciellt om vi är ute och går.
Användarens profilbild
Av Droppen
Kan det kanske vara en vanesak också? Mio har aldrig åkt vagn utan enbart sjal eller sele och han är alltid nöjd där. Bortsett från om han är hungrig eller kiss/bajsnödig då. :-)
Användarens profilbild
Av Sanna81
Droppen skrev:Kan det kanske vara en vanesak också? Mio har aldrig åkt vagn utan enbart sjal eller sele och han är alltid nöjd där. Bortsett från om han är hungrig eller kiss/bajsnödig då. :-)
Fast Agnes har inte heller åkt barnvagn (mer än sittvagn ibland de senaste veckorna) och när hon var nyfödd och upp till en par-tre månader var hon ändå inte nöjd vaken i sjalen. Det som gällde var att passa in så att man kunde transportera sig när hon sov, och sen se till att ens ärende blev så långt att det var lagom att sova på hemvägen igen.
Användarens profilbild
Av ossilian
Sanna81 skrev:Nu minns jag inte när det vände, men min dotter gillade inte att vara vaken i sjal eller sele till en början. Antagligen blev det bättre när hon började se över kanten och kunna se sig omkring. I sjalen var det en liten revolution när jag började knyta med armarna utanför så att hon kunde sitta och vifta. Nu vid sex månader sitter hon ganska långa stunder vaken, speciellt om vi är ute och går.
Låter som mina barn. Jag har tänkt på det där med armarna utanför, kommer ju funka med MTn ganska snart. Hoppas jag får uppleva revolutionen då :)
Droppen skrev:Kan det kanske vara en vanesak också? Mio har aldrig åkt vagn utan enbart sjal eller sele och han är alltid nöjd där. Bortsett från om han är hungrig eller kiss/bajsnödig då. :-)
Ingen av mina två har åkt vagn, jag vill ha barnen nära och tycker dessutom att vagnen är ett klumpigt ok.
mammagumman skrev:Har du provat att bära honom på din rygg. Då kan han vrida huvudet och se sig omkring därifrån. Och mamma kan fortsätta att bära ergonomiskt riktigt :tumup:
Jag har haft honom på ryggen när han sover, det fungerar super och han sover som en stock. Ja, ska testa det i dag om det gör någon skillnad. Kanske försöka knyta så att han hamnar högre upp?
Användarens profilbild
Av nakum
Thor hade en sån fas då det inte var helt kul att vara vaken. Han ville gärna peta ut iallafall ena armen och vi hade ALLTID med oss en sked i fickan, eftersom han blev helt kolugn av att få gnaga på en sked. :lol: Så någon liten spännande grej att pilla med kanske kan vara något? Thor höll mest i skeden och gned den mot tandköttet, men det var nog för honom.
Användarens profilbild
Av dolvis
Min dotter började acceptera ergonomiskt bärverktyg ca vid 7 mån ålder. Innan dess var det bara utåtvänt men helst i armarna som gällde. Hon accepterade inte vagn heller innan dess.
Edit: ocj det var INTE en vanesak (som jag tränade).
Användarens profilbild
Av ossilian
nakum skrev:Thor hade en sån fas då det inte var helt kul att vara vaken. Han ville gärna peta ut iallafall ena armen och vi hade ALLTID med oss en sked i fickan, eftersom han blev helt kolugn av att få gnaga på en sked. :lol: Så någon liten spännande grej att pilla med kanske kan vara något? Thor höll mest i skeden och gned den mot tandköttet, men det var nog för honom.
Haha, ja man hittar sina knep för att tillfredsställa de små (eller eg oss föräldrar:)) Lillen är precis i skarven mellan vill-hålla-i-grej och jag-kan-hålla-i-grej.
dolvis skrev:Min dotter började acceptera ergonomiskt bärverktyg ca vid 7 mån ålder. Innan dess var det bara utåtvänt men helst i armarna som gällde. Hon accepterade inte vagn heller innan dess.
Edit: ocj det var INTE en vanesak (som jag tränade).
Ja, famnen är ju alltid bäst, vilket inte var några problem med dottern som var en smal och behändig sak. Sonen är alldeles för tung för att jag ska palla kånka utan bärdon.
Användarens profilbild
Av diddeldi
har du provat att bära honom på höften? det brukar funka både i mt och de flesta selar, och då har barnet lättare att se framåt. något tyngre än att bära på magen eller ryggen men ändå rätt så bekvämt.
Användarens profilbild
Av ossilian
diddeldi skrev:har du provat att bära honom på höften? det brukar funka både i mt och de flesta selar, och då har barnet lättare att se framåt. något tyngre än att bära på magen eller ryggen men ändå rätt så bekvämt.
Jag har provat, men jag tror han är för liten än.

Jag får helt enkelt tålmodigt vänta in tills han blir stadig och stor nog att sitta antingen på höften eller ser över min axel på ryggen.
Användarens profilbild
Av UWO
H är 4½ månad och går nu med på att bli buren innåt, från att velat bli buren utåt så snart han kunde (inte ens höftknytning gick han med på). Eftersom han går med på att bli buren innåt så försöker jag inte ens bära utåt, tycker det blir för tungt nu.

Men runt halvåret åtminstonde ha alla mina barn inte protesterat vid att bli burna innåt. (lite varierande bb, sele, sjal) och vid 1-1½ år ung har de väldigt gärna och mer än gärna velat bli burna om de fått och sen gärna velat bli burna flera år. :)
Användarens profilbild
Av Aspasia
Leia är fyra månader och har alltid varit varit nyfiken på omvärlden, har burit henne i vagga och omslutet inåt och det har gått bra, hon kan ju titta sig omkring åt sidorna, och så vänder hon huvudet inåt om hon blir blyg eller intrycken blir för många. Nu har hon börjat dra upp armarna ur knytningen och det är lite drygt eftersom jag måste ge stöd för att hon inte ska trilla bakåt då...

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?