Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lile
Jag har nyligen köpt en Patapum till mig och Hedda (från en annan sjalbarnare :hello: bild påväg :oops: )
Jag tycker den är riktigt bra när jag bär på mage (visst, avlastar inte som sjal men ändå riktigt bra och snabbt och svalt). Men jag ville ju bära på ryggen och när Hedda sitter där känns det som att hon ska ramla bakåt, förstår ni vad jag menar, hon sitter liksom med bakåtlut. Alla remmar är fullt åtdragna så jag vet inte vad jag gör för fel? Har ni några tips? (Jag tycker nog att jag har fått ner henne ordentligt också, kanske ska visa en bild så att ni ser vad jag gör för fel :roll: )
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag brukar hoppa ner sonen när jag bär honom på ryggen.
Jag gör så att jag sätter på mig patapumen runt magen, svingar sonen över axeln, tar axelbanden och drar upp ryggen över sonen och så innan jag sätter på mig axelbanden hoppar jag så att sonen kommer så lång ner han bara kan.
Användarens profilbild
Av Anso
Det låter om att hon inte sitter tillräckligt långt ner i selen. Om du är vik så tar du tag i det översta tyget på sittdelen och håller där och "humpar ner" barnet i selen.
Användarens profilbild
Av Lile
Tack för era råd, jag ska prova att hoppa ner henne lite till, annars blir jag väl helt enkelt tvungen att lära mig ryggknyt med sjalen, men jag tycker det är läskigt :roll:
Användarens profilbild
Av Kaja
Dra åt alla remmar, ordentligt. Det är det som gör skillnaden.

Här är två bärbilder på mig och Ellen. Det är samma sele, men med slipskin på den ena bilden.

Bild

Och vaken med slipskin.

Bild

Hon är ungefär 80 cm och väger 10-11 kilo. Ibland när hon lessnar så kan hon hänga sig bakåt över ryggstödet på selen och DÅ känns det väldigt svajjigt. Det kanske behövs lite träning från dotterns sida att helt enkelt luta huvudet närmre din kropp, så att det blir behagligare för henne också... Det är ju inte bara DU som behöver träna...

//Kaja

//Kaja
Användarens profilbild
Av Lile
Kaja skrev:Dra åt alla remmar, ordentligt. Det är det som gör skillnaden.

Här är två bärbilder på mig och Ellen. Det är samma sele, men med slipskin på den ena bilden.

Bild

Och vaken med slipskin.

Bild

Hon är ungefär 80 cm och väger 10-11 kilo. Ibland när hon lessnar så kan hon hänga sig bakåt över ryggstödet på selen och DÅ känns det väldigt svajjigt. Det kanske behövs lite träning från dotterns sida att helt enkelt luta huvudet närmre din kropp, så att det blir behagligare för henne också... Det är ju inte bara DU som behöver träna...

//Kaja

//Kaja
Grejen är att jag har alla remmar max åtdragna!
Däremot ligger det säkert något i att det krävs lite träning, för det är ju när hon lutar sig bakåt det känns mest läskigt och svajigt.
Användarens profilbild
Av Anso
Hm, ja med armarna utanför så blir det ju mer svaj bakåt på barnet. Patapumen är ju inte så jättehög i ryggen men de har ju en Toddlervariant som är betydligt högre och då kan jag tro att det blir mindre svajkänsla.

(Jag har själv sytt en sele som är betydligt högr ei ryggen än alla "märkesselar" just för att barnet ska få så mycket stöd som möjligt.)
Användarens profilbild
Av Lile
Anso skrev:Hm, ja med armarna utanför så blir det ju mer svaj bakåt på barnet. Patapumen är ju inte så jättehög i ryggen men de har ju en Toddlervariant som är betydligt högre och då kan jag tro att det blir mindre svajkänsla.

(Jag har själv sytt en sele som är betydligt högr ei ryggen än alla "märkesselar" just för att barnet ska få så mycket stöd som möjligt.)
Men kan man ha toddler-varianten till en 9-månaders?
Användarens profilbild
Av Anso
Lile skrev:
Anso skrev:Hm, ja med armarna utanför så blir det ju mer svaj bakåt på barnet. Patapumen är ju inte så jättehög i ryggen men de har ju en Toddlervariant som är betydligt högre och då kan jag tro att det blir mindre svajkänsla.

Jag har inte provat men jag är helt säker på att jag har läst att andra har använt den till mindre barn än så. Den har ett extraband som en del irriterat sig lite, hur det ska justeras, men det är väl en vaneska kan jag tro.
Och med tanke på att jag har 7 månaders David i en som nog är högre i ryggen än Patapum Toddler så skulle jag nog säga ja. Ev. kan barn störa sig på att inte se ut ordentligt om selen är ivägen men David ser OK verkar det som.

Bild på min sele och 6 månaders David ca. 66 cm.
Bild
Användarens profilbild
Av Lile
Anso skrev:
Lile skrev:

Jag har inte provat men jag är helt säker på att jag har läst att andra har använt den till mindre barn än så. Den har ett extraband som en del irriterat sig lite, hur det ska justeras, men det är väl en vaneska kan jag tro.
Och med tanke på att jag har 7 månaders David i en som nog är högre i ryggen än Patapum Toddler så skulle jag nog säga ja. Ev. kan barn störa sig på att inte se ut ordentligt om selen är ivägen men David ser OK verkar det som.

Bild på min sele och 6 månaders David ca. 66 cm.
Bild
Det där ser ju onekligen mycket tryggare ut!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?