Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Moson
Jag har hittills haft en trikåsjal men nu väger E helt plötsligt nästan 8 kilo och den känns inte tillräckligt stadig längre.
Jag har några tyger hemma som jag tycker skulle bli jättefina sjalar :) men hur stora ska de vara? Eller hur små kan de vara för att kunna knyta ordentligt med dom?

Vad tror ni man kan få till av det här:

Jag är ju nybörjare och har inga köpesjalar att jämföra med så jag är blir tacksam för alla råd ni kan ge. Jag är en storlek 40, 171 cm och vill gärna kunna bära på ryggen med någon av dom.

Blått mönstrat tyg i tunn bomull, typ som lakansväv men lite glesare och mycket mjukare med ganska bra giv på diagonalen. Det är dock inte så stort 213*105 cm. En sjal på 4,2 m ? frågan är om det blir för smalt med 52 cm? Vad skulle man kunna knyta med det?

Grönt sidentyg som är 1m*drygt 5m. Tunnt, tätt vävt med mycket giv på diagonalen. Vilken storlek och knytning skulle kunna passa för det?

Trådfärgat randigt ganska kraftigt bomullstyg. Jag är lite rädd att det är för tjockt men det är så fint så jag vill gärna testa. Det är redan delat på mitten på längden och blir sammanlagt 520 cm långt. Jag är ju lite skadad och vill gärna mönsterpassa om det är möjligt Dock så skulle den bara bli 56 cm bred isf annars som bredast 61 cm. Vad tror ni är bäst och hur lång ska jag göra den?

Massor med frågor, någon som har tips?
(Ni får dissa ett tyg helt om ni tror att det inte funkar alls)
Användarens profilbild
Av visslan
De flesta sjalar är 70cm breda, men längden beror på vad du vill göra för knytning. Jag skulle gissa att du behöver mellan 4,5-5,2 meter för de flesta vanliga knytningar.

Lite tips att börja med. :)
Användarens profilbild
Av Moson
visslan skrev:De flesta sjalar är 70cm breda, men längden beror på vad du vill göra för knytning. Jag skulle gissa att du behöver mellan 4,5-5,2 meter för de flesta vanliga knytningar.

Lite tips att börja med. :)
Tack, jag har förstått att den bredded är vanligast men det räcker inte mina tyger till :( Funkar det med så smalt som 50 cm? och vad är isf nackdel/fördel med en smal sjal?
Finns det några knytningar som funkar bättre/sämre om en sjal är smal och eventuellt då bara 4,2 m?
Användarens profilbild
Av tinaw
Moson skrev:Jag har hittills haft en trikåsjal men nu väger E helt plötsligt nästan 8 kilo och den känns inte tillräckligt stadig längre.
Jag har några tyger hemma som jag tycker skulle bli jättefina sjalar :) men hur stora ska de vara? Eller hur små kan de vara för att kunna knyta ordentligt med dom?

Vad tror ni man kan få till av det här:

Jag är ju nybörjare och har inga köpesjalar att jämföra med så jag är blir tacksam för alla råd ni kan ge. Jag är en storlek 40, 171 cm och vill gärna kunna bära på ryggen med någon av dom.

Blått mönstrat tyg i tunn bomull, typ som lakansväv men lite glesare och mycket mjukare med ganska bra giv på diagonalen. Det är dock inte så stort 213*105 cm. En sjal på 4,2 m ? frågan är om det blir för smalt med 52 cm? Vad skulle man kunna knyta med det?

Grönt sidentyg som är 1m*drygt 5m. Tunnt, tätt vävt med mycket giv på diagonalen. Vilken storlek och knytning skulle kunna passa för det?

Trådfärgat randigt ganska kraftigt bomullstyg. Jag är lite rädd att det är för tjockt men det är så fint så jag vill gärna testa. Det är redan delat på mitten på längden och blir sammanlagt 520 cm långt. Jag är ju lite skadad och vill gärna mönsterpassa om det är möjligt Dock så skulle den bara bli 56 cm bred isf annars som bredast 61 cm. Vad tror ni är bäst och hur lång ska jag göra den?

Massor med frågor, någon som har tips?
(Ni får dissa ett tyg helt om ni tror att det inte funkar alls)
Hej!

Bomullstyget: Jag säger nja. Personligen uppskattar jag att jobba med lite tyg när jag knyter, gillar smala sjalar, så jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bära i det, men det är en smakfråga. Mina smalaste sjalar är runt 55 cm (bärpåsar ca 45). Det kan fungera, men 50 cm är smalt för en tunn och kort sjal. Tunna tyger skär in mer, och det bli mer av det ju smalare sjalen är. Att skarva ett tunt tyg på mitten låter sig göras, lite beroende på hur stadigt tyget är, men det kan vara skört. Oftast går det dock bra. Omslutet-knytningar av olika sorter avlastar mer, och då krävs lite mer tyg, 4.2 kan räcka men det är lite i kortaste laget. Om det inte gör nåt ifall du inte blir nöjd, testa! Om du vet med dig att du vill ha bättre avlastning och/eller ogillar när det skär in lite här och där skulle jag avråda.

Sidentyget går att använda som det är. Visst kan du göra det smalare om du vill, men testa att knyta med det på en meters bredd. Siden är underbart att bära i och eftersom det är så lätt och tunt gör den extra bredden väldigt liten skillnad

Ganska kraftigt bomullstyg - hur kraftigt då? Hur beter sig det redan delade tyget om du tex gör en knut med ändarna? Hur stor/tjock blir knuten?

Har du kikat på tygråden på www.baranara.se?
Användarens profilbild
Av Moson
tinaw skrev:
Hej!

Bomullstyget: Jag säger nja. Personligen uppskattar jag att jobba med lite tyg när jag knyter, gillar smala sjalar, så jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bära i det, men det är en smakfråga. Mina smalaste sjalar är runt 55 cm (bärpåsar ca 45). Det kan fungera, men 50 cm är smalt för en tunn och kort sjal. Tunna tyger skär in mer, och det bli mer av det ju smalare sjalen är. Att skarva ett tunt tyg på mitten låter sig göras, lite beroende på hur stadigt tyget är, men det kan vara skört. Oftast går det dock bra. Omslutet-knytningar av olika sorter avlastar mer, och då krävs lite mer tyg, 4.2 kan räcka men det är lite i kortaste laget. Om det inte gör nåt ifall du inte blir nöjd, testa! Om du vet med dig att du vill ha bättre avlastning och/eller ogillar när det skär in lite här och där skulle jag avråda.

Sidentyget går att använda som det är. Visst kan du göra det smalare om du vill, men testa att knyta med det på en meters bredd. Siden är underbart att bära i och eftersom det är så lätt och tunt gör den extra bredden väldigt liten skillnad

Ganska kraftigt bomullstyg - hur kraftigt då? Hur beter sig det redan delade tyget om du tex gör en knut med ändarna? Hur stor/tjock blir knuten?

Har du kikat på tygråden på www.baranara.se?

Tack :)
Sidentyget har jag testat en gång men måste nog känna efter några ggr till. Jag tyckte det var lite väl mycket tyg att hålla reda på så den blir nog lite smalare.

Det randiga tyget liknar Ikeas Lenda skulle jag tippa så där utan att ha dom framför mig just nu. Jag tror att jag skulle behöva snedda ändarna ganska ordentligt om jag ska kunna göra en bekväm knut. Tror du det funkar?

tygtråden du tipsade om ska jag kolla, tack :)
mari_tres skrev:Du har ingen möjlighet att träffa någon annan sjalare och känna på lite olika tyger och längder?
Jag känner inga sjalare än så länge, vet du någon som bor på Värmdö?
Användarens profilbild
Av Moson
fjällrävsmamma skrev:kolla i sjalträff kategorin, får kanske du kan hitta någon att träffas med. Lycka till!

Ang. längder, så är min favo knytning dubbelt kryss, och där skulle det räcka med 4.2 för mig, som är typ samma storlek som du. Ryggsäck funkar också med kortare sjal. Som nybörjare uppskattar jag att inte ha allt för mycket tyg att böka runt med :oops:
Tror du det räcker med en så smal när den inte är så lång?
Testade omslutet kryss på ryggen med sidensjalen och det var alldeles för mycket tyg att hålla reda på så den måste definitivt bli smalare.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?