Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Droppen
köpte nyligen en knallrosa beggad gauze som trots flera tvättar fortsätter färga av sig. alltså, den torrfäller inte utan det är när mio sitter och tuggar & suger på den som han och kläderna plötsligt är helt rosa. på vanliga kläder har det gått bort när jag tvättat men inte på ullkläderna. :|

lösning?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Gissar det är en handfärgad gauze och att den har kvar överskottsfärg :| För att fixera färgen ska gauzesjalen tvättas varmt första gången. Vet inte om det är gjort på din sjal innan du fick den. Så vill du kan du ju göra det själv... Prova också att skölja sjalen i kallt vatten några gånger.
Användarens profilbild
Av Droppen
Scharlott skrev:Gissar det är en handfärgad gauze och att den har kvar överskottsfärg :| För att fixera färgen ska gauzesjalen tvättas varmt första gången. Vet inte om det är gjort på din sjal innan du fick den. Så vill du kan du ju göra det själv... Prova också att skölja sjalen i kallt vatten några gånger.
hur varmt behöver jag tvätta den då?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Droppen skrev:hur varmt behöver jag tvätta den då?
Tidigare då det fanns handfärgade gauzesjalar rekommenderas tvätt 90 grader (separat) för att fixera färgen. Därefter 30 grader och separat eller med liknande färger. I de fall man hade en sjal som färgade av sig på det sätt du beskriver var rådet att lägga den i kallt vatten några gånger tills den inte släpper mera färg.

Jag skulle börja med att testa skölja i kallt vatten. Tvättar man varmt finns ju alltid risken att sjalen krymper mer än vad man kanske vill :wink:
Användarens profilbild
Av Jennelii
Åh..den köpte du av mig va =/ Jag bytte till mig den beg. och har aldrig märkt av att den skulle färga, fast Linus var ju så stor så han inte tuggade på den förstås ;)
Användarens profilbild
Av sacha42
mari_tres skrev:Har en gås jag med (körsbär) som färgar då den tuggas på :fnissa:
gott med körsbär :mums:

Vad tråkigt droppen att det inte går att få bort på ullkläderna och kanske inte så kul att Mio kanske får i sig överskottsfärg :|
Användarens profilbild
Av Droppen
Jennelii skrev:Åh..den köpte du av mig va =/ Jag bytte till mig den beg. och har aldrig märkt av att den skulle färga, fast Linus var ju så stor så han inte tuggade på den förstås ;)
nähä, gjorde han inte!? :wink: :lol:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Droppen skrev:nu har den åkt i 90 grader, krympte inte nämnvärt. så jag hoppas all överskottsfärg är puts väck nu!
Kanske skulle ge mig på det jag med, då.
Användarens profilbild
Av Droppen
mari_tres skrev:
Droppen skrev:nu har den åkt i 90 grader, krympte inte nämnvärt. så jag hoppas all överskottsfärg är puts väck nu!
Kanske skulle ge mig på det jag med, då.
:tumup:
Användarens profilbild
Av Scharlott
:tumup:
Skulle det vara något kvar, prova även att skölja ett par gånger i kallt vatten :wink:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?