Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Mistystrouble
Hej!
Vi väntar en liten :heart: i mitten på juni och är intresserade av det här med att bära barn i sjal. Jag har tänkt att vi behöver en ringsjal (för kortare bärstunder..som t ex när man springer ner på affären för ett snabbt ärende och inte vill "krångla" med knytning. En trikåsjal...för att det verkar så mysigt för den nyfödda och så en vävd långsjal som "huvudalternativ".

Men...vad bör vi har för längd på sjalarna om både jag och min sambo vill kunna bära med samma sjalar? Jag är 168 och han är 176. "Normalbygda" båda två...

Tips på era favoritsjalar mottages också tacksamt, samt allmänna råd om vad vi som nybörjare bör tänka på :)

Tack för en jättebra sida förresten! Kommer nog att hänga en del här både före och efter födseln.
Användarens profilbild
Av mammagumman
Hej och välkommen!

Jag är helt partisk eftersom jag säljer sjalar men jag tänkte ändå komma med några små ord.

Trikåsjalarna brukar vara lite över 5 m. Det är bra att ha en som inte är så bred och med långa avsmalnande ändar för att de ska vara lättknutna och inte så bylsiga. Trikåsjal kan vara jättebra när man är ute på språng med vagn eller bil. Man kan ha den färdigknuten under jackan och bara stoppa i lilla bebisen när man ska bära kortare eller längre sträckor.

Vad gäller vävd sjal är de vanligaste längderna ~4,7 eller ~5,2 m. Ett av dom vanligaste sätten att bära på magen är omslutet kryss. Till det räcker en 4,7 m lång sjal du är rätt smal eller om sjalen har långa avsmalnande ändar typ Ellevillsjalarna. Annars är 5,2 m bra för att få till knuten på ett bra sätt.

Ringsjal tycker jag personligen var bra till det riktigt lilla barnet som då kan ligga som i en lite vagga/hängmatta. Det kan dock bli tungt om man har ett barn som växer rätt snabbt. Men för kortare stunder som tex för att somna har det varit min absoluta favorit.

Säkert finns det lika många sätt att bära som det finns medlemmar på sjalbarn. Det är viktigt att hitta ett sätt som passar er.

Lycka till :heart:
Av surftrollet
Välkommen hit! :hello:

Jag är 175 cm lång och tycker bäst om 4,6:or (ca) när jag bär på magen i vävd, det tror jag att ni skulle klara er bra med också.
Av Mistystrouble
Tack för alla tips - det är verkligen uppskattat! Nu vet vi lite mer :) Vi ska hålla utkick efter sjalträffar i vårt närområde :) Det låter som en bra möjlighet att få prova lite...
Av Mistystrouble
Förresten - vi får ju barn i början av sommaren. Har ni tips på någon sjal av lite tunnare material så att det inte blir så varmt för den lilla :heart: i sommarvärmen?

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?