Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av linamh
Jag har bara en ett-åring, men jag vill inte sjala på ryggen. Ett tag till kan vi nog fixa magbärande, men jag börjar redan sörja. Varför valde jag inte sjal oftare än sele, det ÄR ju mycket mysigare och bekvämare? :?
Av linamh
thowida skrev:men varför vill du inte sjala på ryggen? :hmm:
Får inte till det, gillas inte av barnet (inget ryggbärande gillas, kanske ok på promenad men ännu svårare att knyta på ytterkläder i vinter), jobbar heltid och hinner inte öva... Så jag känner att jag orkar nog inte.
Användarens profilbild
Av anilov
Fast alltså, med min store grabb började jag bära annat än i armarna först när han var ett och ett halvt. Bara på magen. Med långsjal. Sedan bar jag honom på magen i två år, inte varje dag (jobbade heltid hela den här tiden), men i perioder, när han hade svårt att sova, när vi var i skogen och inte kunde ha vagn med oss, när han la sig ner i affären och skrek för att han var så trött.... Många barn ligger ju hyfsat stilla i vikt från ungefär ett år till tre år, växer mest på längden men springer av sig småbarnshullet, så någon dramatisk viktökning i stil med under första året lägger inte hinder ivägen för sjalbärande.

Och med tvåan blev det förstås mer bärande, och ryggbärande för att hinna springa efter storebror. Ibland kan jag tycka det är synd att jag inte bär lillebror på magen (han vägrar det, vill bara sitta på ryggen), för jag kan sakna småpratandet som storebror och jag hade när jag bar honom på magen. Men lillebror, snart två, klättrar själv upp på ryggen och slappnar av där när han behöver tanka lite närhet, så jag tror han trivs :D

Men ingen anledning ta ut sorgen i förskott. Bara för att det är svårt att bära nu på vintern, betyder det inte att det är svårt i sommar. Bara för att en liten som just lärt sig gå tycker det är det roligaste som finns att öva på det, betyder det inte att barnet aldrig kommer att bli trött i fötterna. Bara för att det är tungt just nu, betyder det inte att du inte har övat upp din muskulatur om tre månader. Och skulle det inte bli sjalande mer, så kommer du iallafall att få bära en massa, fast för hand :loving:
Av linamh
Jag hoppas ju att jag kan bära länge på mage för jag gillar det. Och kanske rygg i sommar, till och med i sjal. Hon kanske inte försöker kränga sig ur på samma sätt när hon blivit lite äldre. :hmm:
Användarens profilbild
Av Elflin
Lilla L gillade ju inte alls att sitta på ryggen när jag övade med sjalen, nu har hon suttit mycket på ryggen i manducan och ligger så stilla när jag knäpper att jag funderar på att prova ryggknyt igen! Så det kan ju ändras menar jag!
Användarens profilbild
Av thanisa
När Tova var liten skaffade jag ju sjalen till hennes 1-årsdag. Vi bar på magen för jag tyckte det såg så läskigt ut att bära på ryggen.

Med Finn ville jag pröva ryggen men det var så jobbigt att öva med honom. Han ville liksom resa sig upp när jag skulle knyta fast honom. Då fick storasyster vara försökskanin. Hon låg still så jag fick lära mig hur jag gjorde för att få till knytningen. Sen skulle vi ha Tovas 5 årskalas och Finn var då 8 månader. Han var inte alls på humör när jag förberedde, vill att jag skulle ha honom i famnen. Då jag kände att jag hade en hel del att göra så prövade jag att knyta en ryggsäck med honom och se, han satt på min rygg hela kalaset och stortrivdes. Då hände det saker. Sen efter ett litet tag var det inte svårt att alls att knyta upp honom och han hjälpte till mycket. Jag hade ju redan en bärponcho så för mig var det ju ingen skillnad om han ville sitta på magen eller ryggen han hade ändå inga ytterkläder på sig.

Så för mig så bar jag storasyster på magen mycket fram tills hon var kanske 2,5 år. Nu är ju båda mina barn lättviktare så det var ju inte så fasligt tungt att bära så. Men när jag nu har bärt mycket på ryggen så tycker jag att det är så mycket smidigare då ens rörlighet blir mycket bättre att jag knappt förstår hur vi orkade hålla på med magbärande så länge.
Av linamh
Ja, jag gillar ju att bära på magen, men när mina sjalar börjar bli för korta för att nå runt, vinterjackan likaså och ett inköpt bärskydd inte verkar gillas så blir jag lite modfälld ;)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?