Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MittNyaJag
När kan det vara "lämpligt" att börja bära på ryggen?
Är det något särskilt man "väntar på"/bör tänka på?

Det börjar kännas lite att bära på magen i trikåsjalen nu även om sonen inte är tung på något vis. (3 månader, 64 cm och 6 kilo) Nu har jag skaffat mig en vävd sjal, har inte hunnit bära såä mycket ännu då den blev tillverkad idag men det känns ju att det avlastar lite mer iaf.

Tänkte prova ryggbära med manducan jag har oxå men det känns lite läskigt att vrida runt till ryggen!

Tips, råd och idéer?
Av Maria Segedi
Vid 6 mån och 8 kg började jag känna att det var för tungt bära fram. Det går fortfarande bra på raksträckor eller korta sträckor utan övrig packning spec i sjal eller sele. Men här är mest backar så nu har jag börjat med rygg på allvar vid 7 mån och 8,5 kg. Oavsett bärdon är det superlätt på ryggen. Det är bara tråkigt inte ha ögonkontakten.
Användarens profilbild
Av snisk
Jag började lite senare, testade vid 7 månader men fick inte till det.
Väntade ett par månader och bar sen på ryggen när jag behövde pyssla hemma (i sjal).
Första gången ute var nog runt 10-11 månader, och då först i sele. Fast det berodde mest på att det var vårvinter och slask.

Jag tror du känner själv när det funkar!
Användarens profilbild
Av Summer
Jag började vid 5månader och började direkt bära nästan bara på ryggen. Mitt tips är att kolla på olika sätt att få upp barnet på ryggen. Själv föredrar jag att svinga. Barnet framför mig vänt mot mig, jag korsar mina armar och håller om hans överarmar. Vrider runt honom samtidigt som jag svingar han bak på ryggen. Inte så lätt att förklara... kanske finns bilder/film... Båda mina barn har älskat själva svingen och det är jättekul med upphoppandet. Stora ville gärna bli svingad och sedan hoppa ned för att bli svingad igen :lol: (man kan supersvinga genom att vända barnet från en istället och skippa armkorsningen så blir det ett haft varv extra sving :tumup: ).
Jag har aldrig känt mig bekväm med att knuffa runt barnet under min arm till ryggen...
L ligger i alla fall helt still då jag tar på selen, vi kan busa lite innan han är på plats men väl på plats så är han stilla och det är enkelt att veckla upp selen över hans rygg.
Användarens profilbild
Av sanna73
Med H började jag bära på ryggen mer regelbundet vid tre månader ungefär, men då bara hemma. Ute bland folk dröjde det nog till sju månader.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Nu med tredje sjalbarnet började jag bära första gångerna på ryggen vid tre veckors ålder, men då i sele där hela han var innanför, alltså även huvudet. I sjal tycker jag att det är svårt att stödja huvudet på ett vaket barn med sjal, så det väntar jag med tills han är stadig nog. Första var ett halvår när vi började ryggsjala och andra kanske fyra månader eller så.
Av MittNyaJag
Tack allesammans för svar! Då ska jag nog ge det ett försök här någon dag bara jag vant in mig lite med den nya sjalen!
Användarens profilbild
Av Ezder
Vid 10-11 månader någonstans, och ca 11 kg har jag börjat ryggbära lite även ute. Hemma började vi nog vid 4 månader. Men han somnar väldigt lätt i sjalen och då får jag inte in honom på ryggen utan hjälp, så går jag ensam blir det fortfarande mest på magen.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?