Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Fick idag efter mycket om och men äntligen hem min första ergonomiska bärsele! En blå patapum baby. Efter provning hemma (det var svårare än jag hade trott att få den att sitta rätt) kändes det ganska bra men sedan, efter första promenaden... Det kändes som om ryggen skulle gå av när jag kom hem! Jag fick blåmärken på axlarna också! Min dotter är 8 månader och väger knappt 8 kilo, jag var ute och gick en timme ungefär.

Känner mig besviken, trodde verkligen att jag skulle tycka att selan var fantastisk! Hur fungerar Patapum för er andra? Har jag bara ställt in den fel? Hade sett fram emot att slippa släpa runt på vagnen så mycket i sommar...
Oj låter ju inget vidare!! :cry: Vi har en Manduca och den har funkat jättebra från första stund för oss!! Min man bar Tova 6 mån i nästan två timmar och tyckte den var underbar första gången (men då är han ganska vältränad å en inbiten ryggsäcksanvändare.. vet inte om det påverkat :oops: )
Jag däremot har haft svårt att knyta vävda sjalar så dom avlastar bra. Har fått lite hjälp nu så nu börjar det funka bättre!

Hoppas du får någon ordning på selen!!!
har du satt den på själva höftbenen? har du dragit åt ordentligt om höften? mesta tyngden ska tas upp där. dra åt axelbanden så att barnet sitter riktigt tajt. du kan också prova att justera bröstspännet uppåt och nedåt tills du hittar var det passar dig bäst att ha det.
Satt dottern bak eller fram? Jag tyckte att det var jobbigt att börja bära ett sånt tungt barn på ryggen, när jag var van att ha honom på magen. Jag fick ofta ont både av ergon och sjalen när jag bar på ryggen. Så jag bar mest fram... Ida hade jag på ryggen redan när hon var ett par månader gammal, och fortsatte med det. Med henne fick jag ont av att bära fram... Så det är nog lite hur musklerna är vana också.
Ja hörrni... jag bar henne fram, som jag brukar. Idag när vi gick till öppna förskolan fick det bli vagnen. :(

Jag tror att jag spännde åt remmarna ordentligt, tyckte det blev väldigt tight. Däremot kanske jag hade den för högt upp, ska den sitta mer "på höften" än "ovanför höften"?

Kanske får lov att köpa en vävd sjal också :D Har aldrig provat någon men de verkar ju väldans bra!
Jag har också testat Patapumen, en toddler, men fick samma resultat som dig - utan blåmärkena.
Det är väl helt enkelt så att vissa selar inte passar vissa personer... :roll:
Du kan inte testa en Ergo eller beco eller manduca nånstans istället?
Annars rekommenderar jag skarpt en vävd sjal :tumup:
Jag fick också superont av Patapum. Så där så att det satt i i en vecka i nacke och axlar. (Har provat Beco 4th och Beco Butterfly också men inte min grej. Ergo funkar en stund för mig, men bara på ryggen.)
kärstinwallo skrev:Kanske får lov att köpa en vävd sjal också :D Har aldrig provat någon men de verkar ju väldans bra!
:tumup: . Men ge inte upp bara för att det känns lite trögt att få till det i början. Helt plötsligt har man fått in schvungen och med en bra knytning (och en bra sjal!) kan man bära flera timmar.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?